Akut-hjælp til søvn

25. november 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Akut-hjælp til søvn

Kære Helen

SOS! Nu er den helt gal med Lillebrors søvn! Siden i mandags er han vågnet hver 20-40 minutter hele aftenen og natten igennem og jeg er ved at være helt udslidt. I dag har han også kun sovet 2x 40 minutters lur mod 1,5 + 2 timer vanligt.

Jeg skrev til dig for et par uger siden, da han var begyndt at vågne om aftenen og du kom med mange gode forslag, som jeg stille og roligt begyndte at implementere, og faktisk med nogen succes. Jeg prøvede at undgå at han faldt i søvn ved brystet og i bevægelse og havde faktisk flere gange succes med at lægge ham vågen i sengen efter natamning og så lulle ham i søvn med en sang og en hånd på brystet eller unde nakken. Og jeg synes også det begyndte at virke, for han sov bedre både aften og nat.

Men men men, så her i weekenden var vi i sommerhus med mine forældre og hele min familie, 10 voksne og 7 børn fra torsdag til søndag/mandag. Vi havde alle en dejlig weekend og Lillebror var i top humør og var også med i poolen flere gange. Han sov i barnevognen både nat og dag, for den er han tryg ved og Jeg holdt meget fast i hans sovetider. Han sov rigtig godt, både til lur og natten de første 3 nætter, måske med et par ekstra opvågninger pga larm. Men natten til søndag sov han helt forfærdeligt. Hele aftenen og natten vågnede han igen og igen og ville kun sove i mine arme. Så snart jeg lagde ham i barnevognen vågnede han og græd.

Jeg endte derfor med at tage ham med ind i stuen og sidde med ham i armene, mens vi hyggesnakkede færdig og prøvede flere gange at lægge ham uden succes. Da vi gik i seng til midnat brød helvede løs. Han græd og græd og var helt utrøstelig selvom han var i mine arme og jeg forsøgte at trøste ham med de ting jeg plejer. Han gik helt i flitsbue. Jeg fik ham til at sove i mine arme fra 1.30 til 2.30, men herefter græd han mindst 1 ½ time i træk, så storebror vågnede og alt var kaos. Desværre var min mand taget hjem på arbejde, så han kunne ikke hjælpe. Herefter sov han korte stræk i mine arme resten af natten og vågnede fortsat mange gange med højlydt gråd, hvilket han slet ikke plejer.

Siden har hans søvn været helt til rotterne. Han vågner ustandseligt og vil kun være i favn, og helst gående rundt i stuen eller ...

Annonce

... hoppende på bold, eller ammes og græder højlydt hvis jeg forsøger at trøste ham i sengen. Han vågner enormt nemt og i nat havde han kun enkelte sovestræk på mere end 20 min. I nat var jeg helt ødelagt, så min mand tog over, så jeg kunne få en pause. Han mente at det var okay at han græd på hans skulder, så længe han var mæt, varm og tryg og ville ikke gå rundt med ham som jeg plejer, selvom jeg var uenig. Han fik ham til sidst til at sove og der sov han omkring 1 ½ time indtil vi skulle op kl 6. I dag har han så kun sovet 2 x 40 min og vågnet med voldsom gråd og jeg har ikke kunne få ham til at sove videre, som jeg ellers plejer hvis han vågner fra lur for tidligt. Hans humør når han er vågen er godt og helt som det plejer.

Vi forsøger med grød og mos 2 gange dagligt (frokost og aften) men det er kun enkelte gange han har spist mere end 4-5 skefulde og vil slet ikke åbne munden. Søndag (før den forfærdelige nat) spiste han dog en stor portion grøntsagsmos med lilla gulerod og kartoffel. I dag har jeg været mere insisterende og fået ham til at spise ½ dl grød til frokost, men under protester. Han er god til at drikke vand til.

Hvad tror du der er sket søndag nat? Har han alligevel været overstimuleret eller måske for mæt af alt mosen? Og hvorfor er sover han nu helt forfærdeligt selvom vi er kommet hjem i vanlige omgivelser?

Jeg føler mig godt nok bombet tilbage til start og føler at alt det arbejde jeg har gjort de sidste uger, bare har været forgæves.
Hvad skal jeg gøre for at hjælpe Lillebror til bedre søvn?

Venlig Hilsen
Katrine

Bonusinfo:
Jeg kan ikke få det til at fungere at amme liggende, måske fordi jeg har stor barm?
Lillebror har lidt meget af forstoppelse til trods for at han kun er ammebarn, derfor er vi blevet rådet af lægen til at starte sent og forsigtigt op med grød. Han har ikke haft forstoppelse efter grød-opstart endnu.

Storebror, der har angst, sover for tiden i en seng i soveværelset da han ellers er meget utryg, så måske er jeg lidt hurtig til at tage lillebror op og med ind i stuen når han begynder at græde. Storebror er meget afhængig af sin nattesøvn, da han skal op og i skole. Kan det give mening at forsøge et andet sovearrangement? I så fald hvordan?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København