Hysterisk aftenuro

11. oktober 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hysterisk aftenuro

Hej Helen.

Jeg har længe fuldt med på sidelinjen og selvom jeg har læst flere spørgsmål herinde, som kræser om de samme udfordringer jeg har, så er det nu blevet tid til at spørge, så vi måske kan få lidt råd til vores ulvetimER mellem kl. 17 og 21.

Lidt om min søn kort fortalt: han er født 6. juli, 40+4. Han vejede 3978 g og var 54 cm. Nu 3 måneder gammel vejer han ca. 7 kg og er nok ca. 66 cm nu. Han bliver fuldammet og har altid haft en god appetit, og siger næsten aldrig nej til brystet. Han spiser effektivt og hans måltider vare ca. 8-10 min. Han har fint antal våde bleer og når han er vågen er han begyndt at pludre, række ud efter ting og sutte på dem, smile og så småt begyndt at grine lidt. Generelt virker han veltilpas. Han har været låst i nakken, men er blevet behandlet, så spændinger burde ikke været problemet i vores udfordring.

Han har en meget kort vågentid. Ca. 1 time, max 1,5 på en god dag inden han så skal puttes igen (han kan ofte være lidt længere vågen om eftermiddagen). Han er generelt svær at nå fange før han bliver overtræt. Han har tendens til at gå fra at være glad, til hurtigt at skifte over til at det hele pludselig er for meget og skrige. Så han er svær at fange på f.eks. gab.

I hans vågentid bliver han ammet, skiftet, snakket og leget med. Jeg synes det er så kort tid, jeg når at have min glade lille baby, før det hele bliver for meget for ham. Jeg forsøger at ”strække” tiden lidt og skifte aktivitet, så han måske bare kan være 5-10 min. længere vågen nogen gange. Jeg vil jo også gerne have koblet amning sammen med at han skal sove, men med så kort vågentid, bliver amningen meget tæt når han bliver ammet både efter lur (fordi han er sulten) og inden.

Generelt sover han flot, både dag og nat i forhold til hans alder. Udfordringen ligger i et tidsrum mellem ca. kl. 17 og 21, hvor vågentid bliver kaos.

Den rytme han har i forhold til søvn pt. ser ca. således ud; selvom længden på lur 1 og 2 dog kan være forskellig:
- Op mellem kl. 7 og kl. 8
- Vågen ca. én time derefter sove 1-1,5 time nogen gange lidt længere. Jeg kan her svøbe ham i dynen og efter at have vugget ham ca. 5 min. kan jeg lægge ham fra mig f.eks. i sengen. Hvis han skal hjælpes videre skynder jeg mig hurtigt, at tage ham op, når han bliver urolig, give ham sutten igen og vugge ham, og ofte flytte ham over i slyngevuggen når han igen er faldet i søvn for, at holde ham i søvnen.
- Så er han igen vågen 1 time, måske lidt mere. Så bliver han puttet i barnevognen og sover 2 til 3 timer. Jeg er ude og give ham sutten et par gange og køre vognen frem og tilbage, så han hjælpes videre.
- Efter hans lange lur kan han nogen gange være 1,5 time vågen. Nu begynder det ligeså stille at blive svære at få ham til at falde til ro, men det lykkes for det meste, og så sover han ca. 20-30 min. hvor han er nærmest umulig at hjælpe videre, selvom jeg f.eks. lægger ham til lur i slyngevuggen.
- Så er han vågen ca. 1-1,5 time og så starter turen ellers (jeg beskriver den nemmere nedenfor)
- Han bliver puttet mellem 20 og 21, alt ...

Annonce

... efter hvordan det passer med hvordan aften har været. Han får nattøj på, ammet (hvis han ikke er for arrig), svøbt i dynen, sunget for, og fordi han så stadig kan være urolig får han lige 10-15 min. i slyngevuggen, hvorefter jeg kan flytte ham over i hans vugge ved siden af vores seng. Så sover han ca. 3-4 timer, før han ammes første gang og så ammes han ca. 2 gange mere i løbet af natten, før han vågner og altid lige får en morgenamning, inden vi står helt op. Han er ofte motorisk ret urolig om natten og kan ligge og kaste arme og ben rundt, hvor jeg må svøbe ham godt ind, så han kan sove videre.

Vores udfordring er, at han er begyndt at blive helt ekstremt urolig om fra ca. kl. 17. Når han har været vågen ca. 1,5 timer og han begynder på hans ”jeg er træt skrig”, kan jeg ikke få ham til ro. Jeg har prøvet hvad der normalt virker tidligere på dagen. Men han virker til at blive overtræt og så bliver han så arrig, rasende og skriger. Han er en meget stærk lille gut og når han først er rigtig arrig, kæmper han imod med kroppen. Jeg har prøvet at amme ham til ro, men det dur sjældent, fordi han så slipper og tager ved og slår på brystet og slet ikke kan koncentrere sig om at falde ned. Det eneste der pt virker er, at sætte ham i bæreselen på mig, sætte hans nussekanin i klemme med hans sut og hoppe op og ned på en yogabold i et mørkt rum, med en shhh lyd på repeat. Selvom han kæmper imod med kroppen, falder han i løbet af ca. 30 min. til ro. Så lister jeg ham ud af bæreselen og over i slyngevuggen. Men her sover han så kun ca. 10-15 min. så er han helt frisk igen og ligger og smiler, hvor jeg ikke kan hjælpe ham videre. Så er han vågen 45 min ca. og så starter vi forfra igen, og sådan køre det til vi rammer mellem 20 og 21 og jeg så putter ham i seng. Det er så utroligt at han så fanger hans putteritual, og så godt kan falde til ro for natten.

Jeg har lært virkelig ikke at stresse og bare blive ved og ved, og fortælle ham ”jeg ved det er svært at give slip, men jeg hjælper dig”, ”rolig lille skat, jeg gør alt hvad jeg kan for at hjælpe dig nu”. Men når jeg så endelig får ham til ro og han så vågner igen så kort tid efter, så er det godt nok udmattende at køre hele tromlen igen, og at en stor del af hans vågentid bliver så hård for ham ☹ Jeg vil så gerne kunne holde ham tæt og give tryghed i mine arme, men han kæmper som sagt imod.

1. Kan jeg gøre noget for at afhjælpe den uro eller er det en fase, som vi må stå igennem, og gøre hvad jeg gør nu? Jeg ved fra mange af dine andre svar, at der her omkring 3-4 måneders alderen, sker en stor udvikling, og måske er det, det han reagere så kraftigt på og ikke kan lukke af for.

2. Hvornår kan jeg forvente at han kan være længere tid vågen?

Jeg vil SÅ gerne kunne bevæge mig mod 3-lur systemet, som du ofte skriver om, men det er rigtig svært, når hans vågentid er så kort. Jeg er meget taknemlig for at han sover så fint ellers, men håber virkelig på, at hans vågentid på det tidspunkt af dagen kan blive bedre, så han ikke er så vred og ked af det ☹

Mange hilsner
Hanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire