Uro ved godnat :-)

22. september 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Uro ved godnat :-)

Hej Helen,

Lige et par spørgsmål herfra:

Vores datter bliver 10 måneder her i starten af oktober og bruger stadig str. 1 i sut (0-6 måneder). Vi har prøvet at få hende til at tage nummeret større (både samme model og andre) gentagne gange - både i vågen tilstand og sovende. Men hun vil simpelthen ikke, hun laver decideret brækudtryk hver gang.

Kan det tage skade at hun ikke vil tage anden sut?
Jeg har selv en lille mund (jeg har fx fået revet to tænder ud fordi der ikke var plads), så hvis hun har “arvet” det samme, så er det for mig helt forståeligt at hun ikke vil tage andre. Men vi er selvfølgelig eftertænksomme ved det.

Derudover et spørgsmål til søvn:
Hun er begyndt at vågne gentagne gange om natten og vil meget gerne rejse sig op, om på maven, sidde op mm. Hun får fortsat mad 1-2 gange om natten (spiser rigtig fint om dagen) men er ...

Annonce

... måske vågen 8-10 gange i løbet af natten udover.

Det er det samme når vi putter hende, uanset hvor træt hun er, så skal hun altid lige “krudte af” inde i sengen i 30-45 minutter før hun bliver liggende og ligger sig til at sove. Hun bliver puttet omkring 19.30, får en flaske, men sover først omkring 20-20.15 fordi der er SÅ meget gang i hende, så snart hun rammer sengen efter hun har fået flasken i enten favn eller liggende og vågner omkring 6-6.30.

Er det normalt for alderen? Eller skal vi gøre noget? Hun er ikke startet i vuggestue endnu eller andet, men er godt med motorisk. Kravler og rejser sig op af alting mm.

Samtidig med alt dette er hun begyndt at tage to lange lure om dagen, hvor hun før tog 1 lang og 1 kort. Nu sover hun 3-4 timer om dagen, hvor det før var 1,5-2 timer i alt, hvis det har nogen indflydelse?

Vi glæder os til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor