Brev:
Søvn og tilskud
13. september 2021
Alder:
14 mdr.
Søvn og tilskud
Hej Helen.
Så er jeg tilbage.
Kristian er nu 14 mdr., er begyndt at gå og virker til at trives både hjemme og i dagpleje. Jeg selv er også startet på arbejde.
Dagene starter tidligt kl 5 da han afleveres i dagpleje kl. 6.15. Nogle dage vågner han selv andre bliver han vækket.
I dagplejen puttes han til første lur kl. 7.30/8 og sover normalt 1 time. 2 lur er fra kl. 12 indtil kl 14/14.30. Når han har sovet 3.5 time i alt i dagplejen og først vågner kl. 14.30 er han svær at putte til nat kl 19. Han sætter sig op adskillige gange, roder rundt og det kan tage op mod 30 min før han falder i søvn (Han sover i tremmeseng i vores soveværelse).
I weekenderne sover han kun 1 time formiddag (kl. 8-9) og 1 time eftermiddag (kl. 13-14). Dette trives han med. Her puttes han også til nat kl 19 men putningen tager her under 5 min.
Vil det være okay at bede dagplejemor vække ham kl. 14 efter 2 timers middagslur da jeg desværre ikke oplever at søvn avler søvn men nærmere gør det sværere at falde i søvn til nat og derfor giver kortere sammenhængende nattesøvn?
Eller er det synd og “no go”..
Om natten har han stadig 2-3 lette opvågninger, omkring kl. 22, kl. 02 og ved kl. 04. Her pusler han rundt, leder efter sutten men falder hurtigt til ro/i søvn når man giver ham sovebamse og sut. Andre gange kommer han selv videre i søvnen uden hjælp. Han bliver ikke taget op eller tilbudt væske om natten.
Hvornår begynder børn at sove mere tungt og sammenhængende uden disse opvågninger?
Han er ikke så glad for mælk, yoghurt og ost. Vi tilsætter fløde/mælk mm. i madlavningen men han får ikke den anbefalede mængde mælkeprodukter på 3.5-5 deciliter pr dag. Kan man evt. give tilskud i tbl form og evt. hvilket?
Mange tak for svar.
Med venlig hilsen
Kristians mor