Hvordan får man 2 årig til at sove 😅

6. august 2021

Kategori:
Alder:
2 år

Hvordan får man 2 årig til at sove 😅

Kære Helen

Vi har med stor glæde brugt din fantastiske brevkasse - og nu er tiden kommet til at vi selv har brug for din ekspertise.

Vi har en skøn datter på knap to som størstedelen af tiden stortrives i alle aspekter.

Vores helt store problem opstår når hun skal sove! Hun har altid været en pige med et stort sovehjerte og har taget gode lure og generelt sovet godt. Hun har dog af to omgange været ramt ret hårdt af Nightterror/natteskræk - men det har vi også sagtens kunnet håndtere.

I starten var det “kun” et problem om aftenen hvor hun simpelthen bliver helt og særdeles fuldstændig ulykkelig - nu oplever vi det desværre også i barnevognen som hun ellers altid har elsket.

Hun har altid sovet i egen seng, i vores soveværelse og vi ligger altid hos hende indtil hun sover - hun får selv lov at bestemme om hun vil falde i søvn i egen seng eller oppe i vores seng. Det har altid fungeret indtil for 3 uger siden.

Vi har aldrig haft et ægte putteritual - det har aldrig været nødvendigt - men lige nu virker det også helt umuligt at indføre et da hun ganske enkelt skriger og bliver helt hysterisk så snart vi nærmer os noget det minder om putning! What to do?!

Vi har ...

Annonce

... forsøgt os med et putteritual som hedder: tandbørstning og nattøj, læse/kigge en bog og så ind i seng - og at gøre det samme inde i sengen, hvilket ikke lykkedes da hun skriger så snart vi nærmer os sengen. Lige nu lader vi som om, at alle går i seng og har fælles tandbørstning og så hopper vi alle tre i seng, det virker lidt med ikke sådan rigtig optimalt.

De hysteriske anfald minder næsten om når hun er ramt at nightterror - vi må ikke røre hende, trøste hende, tilbyde hende bamse eller sut eller noget overhovedet faktisk.

Det har desuden i en længere periode måske to måneder kun været mor der måtte putte - det er i princippet okay, men lidt hårdt nu hvor det tager op til tre timer at putte.

Vi begynder at blive lidt stressede over hele situationen da lillebror samtidig kan melde sin ankomst hvert øjeblik det skal være. Vi er selvfølgelig helt med på, at det også kan være med tidlig reaktion på alle de ting som mor ikke kan som højgravid og de fysiske tegn som den store mave og at vi snakker om når lillebror kommer.

Så samlet set er vores spørgsmål til dig: hvordan kan vi bedst hjælpe vores datter til at finde ro i at skulle sove igen?

På forhånd tak for din hjælp!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre