Brev:
Hvordan får man 2 årig til at sove 😅
6. august 2021
Alder:
2 år
Hvordan får man 2 årig til at sove 😅
Kære Helen
Vi har med stor glæde brugt din fantastiske brevkasse - og nu er tiden kommet til at vi selv har brug for din ekspertise.
Vi har en skøn datter på knap to som størstedelen af tiden stortrives i alle aspekter.
Vores helt store problem opstår når hun skal sove! Hun har altid været en pige med et stort sovehjerte og har taget gode lure og generelt sovet godt. Hun har dog af to omgange været ramt ret hårdt af Nightterror/natteskræk - men det har vi også sagtens kunnet håndtere.
I starten var det “kun” et problem om aftenen hvor hun simpelthen bliver helt og særdeles fuldstændig ulykkelig - nu oplever vi det desværre også i barnevognen som hun ellers altid har elsket.
Hun har altid sovet i egen seng, i vores soveværelse og vi ligger altid hos hende indtil hun sover - hun får selv lov at bestemme om hun vil falde i søvn i egen seng eller oppe i vores seng. Det har altid fungeret indtil for 3 uger siden.
Vi har aldrig haft et ægte putteritual - det har aldrig været nødvendigt - men lige nu virker det også helt umuligt at indføre et da hun ganske enkelt skriger og bliver helt hysterisk så snart vi nærmer os noget det minder om putning! What to do?!
Vi har forsøgt os med et putteritual som hedder: tandbørstning og nattøj, læse/kigge en bog og så ind i seng - og at gøre det samme inde i sengen, hvilket ikke lykkedes da hun skriger så snart vi nærmer os sengen. Lige nu lader vi som om, at alle går i seng og har fælles tandbørstning og så hopper vi alle tre i seng, det virker lidt med ikke sådan rigtig optimalt.
De hysteriske anfald minder næsten om når hun er ramt at nightterror - vi må ikke røre hende, trøste hende, tilbyde hende bamse eller sut eller noget overhovedet faktisk.
Det har desuden i en længere periode måske to måneder kun været mor der måtte putte - det er i princippet okay, men lidt hårdt nu hvor det tager op til tre timer at putte.
Vi begynder at blive lidt stressede over hele situationen da lillebror samtidig kan melde sin ankomst hvert øjeblik det skal være. Vi er selvfølgelig helt med på, at det også kan være med tidlig reaktion på alle de ting som mor ikke kan som højgravid og de fysiske tegn som den store mave og at vi snakker om når lillebror kommer.
Så samlet set er vores spørgsmål til dig: hvordan kan vi bedst hjælpe vores datter til at finde ro i at skulle sove igen?
På forhånd tak for din hjælp!