Vågner efter kort tid

3. august 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner efter kort tid

Kære Helen

Du har før hjulpet mig med mine to store børn, som nu er 7 og 9 år gamle. Sidst i februar fik vi en skøn lille efternøler, som er helt fantastisk. Desværre sover hun bare helt elendigt. Mellem lurene er hun altid glad, godt tilpas, aktiv og sjov - til stor glæde for alle i familien. Jeg har svært ved at beskrive, hvordan en typisk dag ser ud, da der ikke er noget, som rigtig er typisk, men jeg forsøger:

Vågner ca. mellem 8-9 hvor hun ammes
Første lur ca. kl 10-11 hvor hun igen ammes og sover 20-40 minutter.
Ved middagstid får hun grød og vand af kop.
Kl. ca. 13-14 ammes og puttes til dagens anden lur, som varer 20-40 min.
Ammes når hun vågner fra anden lur.
Sen eftermiddag får hun så sin tredje lur, hvor hun igen ammes inden, og som ligeledes varer 20-40 minutter.
Kl. 18. får hun grøntsagsmos og vand af kop.
Kl. 20. Er hun super træt. Vi kører samme rutine hver aften, hvor hun ammes, og hun falder i søvn i sin slyngevugge med motor, der kører. Her sover hun så præcis 50 min.
Kl. 20.50 vågner hun og ligger med store øjne og pludrer. Præcis som hun gør ved de andre lurer. Motoren kører stadig, som da hun faldt i søvn. Vi tager hende derfor op, hvorefter hun først er klar til at sove igen til midnat.

Fra midnat og til næste morgen ammer ...

Annonce

... jeg kl. 00, når hun puttes igen, kl. 03. Og kl. 06. Nogle gange ammer jeg 1-2 gange mere.

Jeg er fuldt ud klar over, at så små børn skal hjælpes ind i den næste søvnfase, og jeg synes vitterligt, jeg har forsøgt alt. Det er som om, at hun bare slet ikke vil overgive sig. Heller ikke selvom jeg fx forsøger at gå en tur med barnevognen imens. Så vågner hun stadig efter de 20-40 minutter. Jeg tænker jo, hun sover alt for lidt, og det undrer mig, at hun ikke er pylret og ser ud til at trives med så lidt søvn. Jeg er til gengæld bare fuldstændig brugt og træt. Jeg føler, jeg er på hele døgnet rundt.

Vores pige har været i gang med skemad i en måneds tid og spiser ca. en deciliter pr. måltid to gange dagligt.

Hvad tænker du om vores dagsrytme? Og bør vi putte hende til natten i hendes egen seng i stedet for slyngevugge med motor? Skal/kan vi insistere på, hun skal sove videre, når hun vågner kl. 21., selvom hun virker super frisk og klar på leg? Jeg er helt tabt for idéer og virkelig træt.

Til sidst lige et ekstra spørgsmål. Jeg begynder på arbejde, når hun er 7,5 måned. Hvor meget mælk skal hun have til den tid? Hun vil desværre ikke tage flaske, så jeg spekulerer meget på, hvad vi gør rent praktisk. Om amning eftermiddag/aften/nat er nok.

Med venlig hilsen
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.