Brev:
Et skridt frem og 2 tilbage - søvn
30. maj 2021
Alder:
6 mdr.
Et skridt frem og 2 tilbage - søvn
Hej Helen
Så er jeg her igen og har har brug for lidt råd.
Jeg har tidligere skrevet til dig angående søvn, blandt andet det at min datter blev ammet i søvn og som jeg gerne ville væk fra.
Det kom vi også og havde fået en god rytme både med dagsplan og søvn. Hun blev ammet til hun mærkede trætheden og lagt til lur i barnevognen om dagen. Hun sover stadig kun korte lure på ca 30 min. Hendes middagslur forlænger jeg ved at tage hende ind og amme hende videre i søvnen også sover hun typisk 1-2 timer. Hun blev også glad for sutten of brugte den til putning og lidt i lånet af dagen.
Vi havde også fået en super aftenputning - hvor hun faktisk var i stand til at falde i søvn selv. Hun blev ammet, lagt i sin tremmeseng (eget) værelse. Hun fik en godnat sang også jeg fik inden hun sov. Hun lå så typisk og pludrede i 5-10 min inden hun så faldt i søvn.
Sådan gik det i ca halvanden måned - men nu er der helt galt.
De seneste uge har alle putningen - både lur og aften et helt helvede både for hende og mig. Hun skriger så snart hun kommer i barnevognen eller tremmesengen og vil overhoved ikke ligge der. Jeg har så taget hende om og ammer hende igen (rytme forfra) men hun bliver ved med at skrige og rækker armene op til mig. Hun vil slet heller ikke have sutten mere.
Efter måske en time halvanden er hun så udmattet at hun falder i søvn ved brystet og så kan jeg lægge hende fra mig
Selv hvis der lykkedes at få hende i barnevognen mens hun er vågen så giver hun stadig et skrig fra sig og flitsbue når jeg nærmer mig men acceptere (træthed) at vende hoveder til siden og lukke øjnene - men så vågner hun alligevel med masser af gråd efter måske 15 min.
Jeg føler virkelig at det er en helt anden baby jeg pludselig har fået og synes dagene bliver ødelagte både for hende og mig fordi det er med så meget gråd. Baby svømning og andre gøremål ude for hjemmet er også lidt suspenderet fordi rytmen total skubbes og fordi hun slet ikke får sovet der hun skal.
Til info følger vi dagsplanen selvfølgelig med små Justeringer også af hensyn træthedstegn hos hende og den slags. Men ja den er pludselig meget svær at følge fordi hun reagere som hun gør
Vi er kommet rigtig godt igang med skemad som hun er blevet glad for. Hun får 3 måltider af mos/grød og lidt agurk og frugt at sutte og gumme på. Vi har således udfaset flasken som hun helt afviser nu. Hun er super glad for at drikke vand.
Hun døjer med forstoppelse og har efter aftale med lægen begyndt på laktulose. Men hun har stadig 4-5 dage mellem hver lorteble og er tydelig plaget af det dagene op til.
Når hun først sover pm aftenen går det som regel fint. Hun vågner typisk kl 23-24 og bliver ammet også igen kl 5-6. Nogen gange er det først 2-3 tiden også sover hun gerne til 7-8 stykker.
Jeg er virkelig i tvivl hvordan jeg skal håndtere det jeg kan mærke jeg bliver helt ængstelig allerede fra morgenstunden når vi nærmer os den første lur. Hvis det bare er en kort fase for hende så vil jeg hellere en gerne sidde og sove med hende om dagen og give hende den tryghed, men der dur jo ikke i længden.
Med venlig hilsen
en meget frustreret mor☺️