Et skridt frem og 2 tilbage - søvn

30. maj 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Et skridt frem og 2 tilbage - søvn

Hej Helen

Så er jeg her igen og har har brug for lidt råd.

Jeg har tidligere skrevet til dig angående søvn, blandt andet det at min datter blev ammet i søvn og som jeg gerne ville væk fra.

Det kom vi også og havde fået en god rytme både med dagsplan og søvn. Hun blev ammet til hun mærkede trætheden og lagt til lur i barnevognen om dagen. Hun sover stadig kun korte lure på ca 30 min. Hendes middagslur forlænger jeg ved at tage hende ind og amme hende videre i søvnen også sover hun typisk 1-2 timer. Hun blev også glad for sutten of brugte den til putning og lidt i lånet af dagen.

Vi havde også fået en super aftenputning - hvor hun faktisk var i stand til at falde i søvn selv. Hun blev ammet, lagt i sin tremmeseng (eget) værelse. Hun fik en godnat sang også jeg fik inden hun sov. Hun lå så typisk og pludrede i 5-10 min inden hun så faldt i søvn.

Sådan gik det i ca halvanden måned - men nu er der helt galt.
De seneste uge har alle putningen - både lur og aften et helt helvede både for hende og mig. Hun skriger så snart hun kommer i barnevognen eller tremmesengen og vil overhoved ikke ligge der. Jeg har så taget hende om og ammer hende igen (rytme forfra) men hun bliver ved med at skrige og rækker armene op til mig. Hun vil slet heller ikke have sutten mere.

Efter måske en time halvanden er hun så udmattet at hun falder i søvn ved brystet og så kan jeg lægge hende fra mig

Selv hvis der lykkedes at få hende i barnevognen mens hun er vågen så giver hun stadig et skrig fra sig og flitsbue når jeg nærmer mig men acceptere (træthed) at vende ...

Annonce

... hoveder til siden og lukke øjnene - men så vågner hun alligevel med masser af gråd efter måske 15 min.

Jeg føler virkelig at det er en helt anden baby jeg pludselig har fået og synes dagene bliver ødelagte både for hende og mig fordi det er med så meget gråd. Baby svømning og andre gøremål ude for hjemmet er også lidt suspenderet fordi rytmen total skubbes og fordi hun slet ikke får sovet der hun skal.

Til info følger vi dagsplanen selvfølgelig med små Justeringer også af hensyn træthedstegn hos hende og den slags. Men ja den er pludselig meget svær at følge fordi hun reagere som hun gør

Vi er kommet rigtig godt igang med skemad som hun er blevet glad for. Hun får 3 måltider af mos/grød og lidt agurk og frugt at sutte og gumme på. Vi har således udfaset flasken som hun helt afviser nu. Hun er super glad for at drikke vand.
Hun døjer med forstoppelse og har efter aftale med lægen begyndt på laktulose. Men hun har stadig 4-5 dage mellem hver lorteble og er tydelig plaget af det dagene op til.

Når hun først sover pm aftenen går det som regel fint. Hun vågner typisk kl 23-24 og bliver ammet også igen kl 5-6. Nogen gange er det først 2-3 tiden også sover hun gerne til 7-8 stykker.

Jeg er virkelig i tvivl hvordan jeg skal håndtere det jeg kan mærke jeg bliver helt ængstelig allerede fra morgenstunden når vi nærmer os den første lur. Hvis det bare er en kort fase for hende så vil jeg hellere en gerne sidde og sove med hende om dagen og give hende den tryghed, men der dur jo ikke i længden.

Med venlig hilsen
en meget frustreret mor☺️

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to