Powernap - 4 mdr.

24. maj 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Powernap - 4 mdr.

Hej Helen

Jeg ønsker lidt rådgivning omkring min søn på snart 5 måneder.

Han powenapper om dagen, og jeg vil så gerne for hans skyld hjælpe ham til at sove bedre og os for min egen skyld da jeg både er træt og lidt stresset over jeg ikke når de ting jeg burde herhjemme + min datter på 3 år os mangler min opmærksomhed fordi han i forvejen er meget mors dreng.

Når, men lidt baggrundsviden først.

Han er ammebarn og det køre super fantastisk og vi er så småt begyndt på grød til middag.

Da han var omkring 2.5 måned blev han indlagt af to omgange - først 7 dage og så nåede vi at være hjemme 5 dage også afsted igen i 3 dage. Der var mistanke om meningitis men det lykkedes ikke at få væske ud af de rygmarvs prøver de tog på ham, de forsøgte 3 gange og hele forløbet har været lidt voldsomt og skræmmende. Men vi har jo så været hjemme i 2 måneder nu og det går fint. Kan godt mærke han måske er noget mere knyttet til mig og mere mor syg grundet oplevelsen på sygehuset, men synes så småt han åbner op især for far.

Om natten sover han faktisk rigtig godt, og har siden han var omkring 2 måneder, med undtagelse af da vi var på sygehuset, faktisk ville sove allerede ved 18 tiden.
De rigtig gode nætter kan han sove fra han bliver puttet i omkring 8-10 timer før han vågner og de alm nætter der vågner han måske 2 eller 3 gange og skal ammes. Det meget forskelligt. De dårlige nætter er virkelig sjældene og det jo skønt han sover så fantastisk.

Måden han bliver puttet til nat på er enten ved at vi ligger os I min seng og jeg så ammer ham til han sover, dog har putningen os været øv og svær og mange gange har jeg måtte gå med ham til han var faldet hen eller så meget ned på jorden at han ville amme igen. Men det som om det går bedre igen og nu er jeg faktisk begyndt at kunne ligge ham i hans seng når han slapper af også går der 10 min hvor han lige møffer lidt men så sover han os, jeg synes det flot når han ikke er ældre og det os dejligt.

Men om dagen sover han 30 min af gangen og sommetider kan det det blive til mange lure på en dag og som nævnt er det trættende og stressende og vil rigtig gerne hjælpe ham til at sove bedre om dagen. Det er sket hvor han har taget 2-3 timer men det er ikke mange gange det er sket.

Går jeg en tur med ...

Annonce

... ham kan han selvfølgelig sove videre og det os dejligt at gå, men ønsker jo han selv kan finde ud af det.

Når han bliver puttet i barnevognen så er det oftest uden brok og jeg kan rokke/gå tur på græsset frem og tilbage 1-3 gange og så kan jeg sætte ham og gå også sover han 30 min, nogle gange brokker han sig os men falder ret hurtig til ro. Dette kunne jeg slet ikke da vi startede med barnevognen, for der vågnede han bare man satte ham, men det han jo så kommet fra igen.

Så det egentlig ikke fordi han ikke faldet let i søvn, og jeg har os prøvet når han vågner efter 30 min at rokke ham videre og der falder han os hurtig hen, men her kan jeg så ikke bare stille ham også sover han videre, så vågner han med det samme. Jeg har tænkt om jeg bare skal være stædig og forsætte men efter nok gange så må jeg opgive. Er det måske her jeg skal ud og gå en god tur for at lære ham det??

Min sundhedsplejerske har snakket om jeg måske skulle prøve at lade ham være og se om han ikke falder i søvn igen så længe han ikke er ked af det, da det at rokke kan være forstyrrende, men det virker ikke.

Jeg har lidt tænkt mig at prøve det samme jeg gør om aftenen når han skal sove bare at ligge ham også lad ham helt selv falde helt i ro, selvfølgelig kun så længe han ikke brokker sig. Måske det er vejen??

Vores dag ser nogenlunde sådan her ud

6/7 op
8/9 første lur
Fra han vågner til omkring kl 11-11 30 leger vi og slapper af
Fra omkring kl 11-11.30 får han grød og derefter bliver han puttet igen
Ca 12/13 stykker vågner han igen
Sidste lur er omkring 15-15 30

Jeg er begyndt at tænke om jeg aktivere om ham nok? Dette har der ikke været det store i grundet overskuddet og sygdom og sygehuset men selvfølgelig ligger han på maven osv.

Ved godt nogle børn kan klare sig med powernap og så siger man jo os det faktisk ikke er så godt I forhold til udvikling osv
Jeg kan os mærke på ham at når han vågner så er han stadig træt og han bliver nemt tvær så det os derfor jeg gerne vil have han sover bedre.

Pt er han I tigerspring og der er os tænder på vej så nogle dage er os bare rigtig øv og det ved jeg godt har en betydning.

Men håber du har nogle gode råd.

Med venlig hilsen
Maja

PS: Jeg glemte at nævne, at min dreng ikke bruger sut :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.