Brev:
Halvanden årig har uro ved putning
11. maj 2021
Alder:
19 mdr.
Halvanden årig har uro ved putning
Kære Helen.
Tak for din tidligere hjælp, nu har vi brug for lidt råd igen.
Vores datter er nu næsten 20 måneder og hun er en glad, aktiv, bestemt og nysgerrig pige, der i den grad holder sine forældre beskæftiget :)
Hun løber, hopper, kravler og klatrer det meste af dagen og hun er rigtig godt fremme i skoene motorisk. Hun fortæller en hel masse, men det er endnu kun ganske få rigtige ord vi kan genkende (vovvov, babba (far), hej, ej). Hun er opmærksom på sine omgivelser, elsker alle dyr og vinker til de fleste hun møder på sin vej. Vi synes hun virker, som en tryg og glad pige.
Vi har haft en lang periode, hvor hun har sovet igennem om natten og derudover har været nem at putte..heldige forældre :) Men de sidste 3-4 uger er det gradvist blevet sværere og sværere at putte hende, med timelange putninger, og hun er også begyndt at vågne i løbet af natten og have lange opvågninger, hvor hun virker meget frisk.
I vuggestuen sover hun en lur og den er gået fra halvanden-2 timer til nu som regel at være 45 min, enkelte gange en time. De har prøvet både at putte hende indenfor og udenfor, men har endnu ikke oplevet en forskel. Herhjemme sover hun middagslur i sin seng og kan som regel sove halvanden times tid, enkelte gange har hun en hurtig opvågning, hvor det hjælper, hvis vi lægger os med hende.
Vi har et fast putteritual med bad og nattøj, tandbørstning, godnathistorier, godnatsang og slumremusik. Vi har haft fin succeser at det hele foregik i stuen med dæmpet lys og når hun næsten sov, så har vi båret hende op i hendes seng. Det har som regel tage små 10 min fra slumremusikken kom på, til hun havde tunge øjne og kunne puttes i sengen. Men nu virker hun frustreret og irriteret fra vi begynder på den sidste godnathistorie.
Hun virker til at have meget uro i kroppen og kan ikke finde ro. Hun kravler rundt på os og kan også pive lidt. Hun virker træt på os og vi kan opleve, at hun har tunge øjne, men virkelig kæmper for at holde sig vågen. Jo længere vi når i putningen jo mere frustreret bliver hun når hun får vækket sig selv eller ikke kan finde ro i kroppen. Nogle dage hjælper det at sætte sig med hende på dobbeltsengen og hoppe op og ned, andre gange virker det som om, at hun til sidst falder i søvn af udmattelse.
Tre ud af 7 dage, sover hun så fra vi får hende lagt og hele natten uden opvågninger, andre vågner hun ved 24-01 tiden. Som regel tager vi hende med ind i vores seng og her kan hun let være vågen i en time til halvanden, hvor hun kaster sig rundt og igen ikke rigtig kan finde roen.
Vores spørgsmål er om vi kan hjælpe hende med at finde ro, om det er en fase af en art? Vi har forsøgt med lidt massage, men hun reagerer indtil videre ikke specielt positivt på det.
Vi oplever, at hun er MEGET glad for sin bamse og sut. Hun kan fint lægge dem når hun skal afsted i vuggestue, men hun efterspørger dem, så snart hun kommer hjem og kan blive ret ulykkelig, hvis de ikke lige kan findes, så hun virker til at have fået et større behov for dem lige nu.
Mange hilsner
Tina