Samsov eller hjælp til selv at sove

23. marts 2021

Kategori:
Alder:
7 år, 6 mdr.

Samsov eller hjælp til selv at sove

Kære Helen,

Det er længe siden, men nu har vi brug for dine gode råd igen 😊

Storesøster trives rigtig godt i skolen. Hun har jo været en del hjemme også pga. pandemien, men hun har klaret overgangene flot. Og hvor hun i 0. klasse havde lidt svært ved at lege med andre end hendes bedste veninde, har hun nu flere gode venner og veninder, og det er generelt en rigtig god og velfungerende klasse.

Hjemme har vi det også rigtig godt. Min mand var meget presset på sit arbejde for snart to år siden, og det var hårdt for hele familien. Men han har fået nyt job og trives meget bedre. For snart fire måneder siden fik jeg nyt job, og selvom jeg nok arbejder lidt mere end før, oplever jeg en god balance. Vi henter børnene tidligere, og der er også plads til legeaftaler, nu hvor fritidsinteresserne er på pause. Så generelt er vi alle fire et godt sted.

Men, vi har problemer med storesøsters putninger og også hendes nattesøvn. Hun er generelt en tænksom og følsom pige (du har før kaldt hende sensitiv / ekstrovert, og der er også vores oplevelse).

Storesøster er generelt sej, ovenpå og drøner rundt, både i skolen og hjemme. Hun har gode ideer, elsker krea-aktiviteter, øver sig i gymnastikøvelser, spiller egne teaterstykker, øver sange, spiller spil, læser mm. Hun spørger tit efter mig især og vil gerne bare sidde og se en film eller tegne eller lege kun med mig, og det gør vi så (ind imellem madlavning og andet). Men når vi når til puttesituationen, giver hun tydeligt udtryk for, at hun er ikke ”ladt op” på tid sammen med især mig.

Vi skiftes til at putte, og hvis det er Far, der putter, holder hun sig vågen, til Lillebror (som jeg putter) er faldet i søvn, så jeg kan komme og kysse hende en sidste gang. På den måde bliver det sent, og afskedsscenen ender i tårer. Og hvis jeg putter, skal vi helst holde i hånd, og hun siger mange gange, at hun ikke kan sove, og at hun savner mig i skolen. Det skal lige siges, at vi begge sidder hos hende, til hun sover (vi har tidligere prøvet at gå og selv lade hende selv falde i søvn, ...

Annonce

... men det tog alt for lang tid, fordi hun har brug for hjælp til at bevare roen).

Puttesituationen udvikler sig tit negativt, fordi vi skal bede hende ligge stille – hun har stor modstand mod at skulle sove og har en masse tanker (også selvom vi taler dagen igennem), men hvis hun ligger stille i bare et par minutter, falder hun i søvn.

Om natten vågner hun typisk 1-3 gange og kalder på mig. Så kommer jeg ind til hende og putter dynen om hende og går igen. Nogle gange får hun også en tår vand (selvom hun sagtens selv kan nå drikkedunken), og hvis hun har haft mareridt, sætter jeg en lydbog på, hun kan lytte til, og så aer jeg hende lidt, inden jeg går igen. En sjælden gang kommer hun med ind i dobbeltsengen, hvor jeg ligger.

Det har været sådan længe, og vi har en fornemmelse af, at hun har brug for os om natten, og at det måske bare ikke kan lade sig gøre for hende at sove selv lige nu. At det måske er derfor, hun har så svært ved at falde i søvn om aftenen. At de to ting hænger sammen, sådan at puttesituationen smitter af på søvnen og omvendt.

Hun fylder otte år til sommer, og vi synes på den ene side, at hun ”bør” kunne falde i søvn og sove selv, men samtidig kan vi ikke ignorere, at hun søger os og mig så meget, og at hun måske bare ville være gladere og mere opladt, hvis en af os sov med hende – enten ved siden af hendes seng eller hos mig i dobbeltsengen.

Far sover typisk på en madras ved siden af Lillebror, fordi Lillebror tidligere har haft mange opvågninger, og hvis man tog dem i opløbet, faldt han hurtigt til ro og sov videre. Han har ikke det store behov for støtte nu – kun hvis han er syg, han er i udviklingsspring eller har vokseværk. Det kommer altid, når man mindst venter det, og derfor har vi bare holdt fast i det, selvom det nok også skal udfases (han er 4 ½ år).

Tænker du, at vi ødelægger alt det gode ”arbejde” ved at tage hende med ind i sengen til mig? Eller skal vi lytte efter hendes signaler og give hende, det hun beder om?

Vi glæder os meget til at høre, hvad du tænker.

Kærlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor