Brev:
For meget mælk - hvordan trapper vi ned?
18. marts 2021
Alder:
11 mdr.
For meget mælk - hvordan trapper vi ned?
Kære Helen,
Vores datter er nu 11 måneder og er lige akkurat startet i vuggestue, som gør at vi skal til at lave vores rytmer om.
Lige nu sover hun to lure om dagen og får flaske før hver lur og så når hun skal puttes samt en gang om natten.
Hendes dagsplan ser således sådan ud:
5.30-6.30 vågner i dette tidsinterval og får grød/vand når hun er oppe.
8.00: en sen-morgen snak, fx et stykke brød og frugt
Ca 9.15 (eller 2,5 time efter hun er vågnet): flaske og puttes til formiddagslur som som regel varer 1 time og er kvarter.
11.30: frokost
14.00: flaske og puttes til lur, der varer som regel 1 time og et kvarter
17.30 aftensmad.
19.00: puttes til nat med flaske.
Nat: alt mellem 23 og 4: får en natflaske når hun selv beder om den. Vi gav drømmeflaske i en kortere overgang efter dine råd da hun var lidt mindre men nu er det som om det ikke gør en forskel mere ift søvn om hun får drømmeflaske eller ej når vi går i seng, og da vi gerne vil trappe flaskerne ned er vi helt stoppet med det.
Det skal siges at vores datter har rigtig god appetit og er god til at spise selv. Hun får vores mad til aften og hhv grød/frugt til morgen og formiddag, og typisk rugbrødsmadder, fiskefrikadeller, pasta eller lign til frokost. Hun er rigtig godt med motorisk, har kravlet siden hun var 5-6 måneder og tager et par skridt et par gange om dagen. Hun sover nogenlunde, men hun har altid været lidt svær at få til at sove, med korte lure da hun var helt lille, og nu kan hun både være svær at få til at sove og også som noget nyt vågne og være vågen i længere tid om natten. Det sker dog ikke ofte. Hun er også begyndt at vågne tidligere end normalt, nogengange så tidligt som 5 eller 5.30.
Nu hvor hun nærmer sig et år skal hun selvfølgelig væk fra at få 4 flasker om dagen. Hvad er dit råd til at gøre dette? Skal vi fx begynde at tage hele flasker ud og tilbude mere mad? eller skal vi skære ned ved at nedsætte mængden af mælk? Lige nu får hun 200 ml i hver flaske, som tit bliver tømt. Og hvilken rækkefølge skal vi fjerne flaskerne i?
Hun er også startet i vuggestue langsomt op for 2,5 uge siden hvor hun ikke har prøvet at sove endnu. De kommer ikke til at give hende flaske dernede, og hendes soverytme vil også blive rykket da de putter alle børn kl 12.30 ca. som er betydeligt tidligere end vores datter nu sover til sin sidste lur. Det skyldes at børnene i vuggestuen alle er en del ældre end hende. Aftalen er derfor at hun sover sin første lur hjemme og gerne så tidligt som muligt og så bringer vi hende der hen når hun vågner og så skal hun have sin anden lur der (som så er en time tidligere end hun plejer herhjemme).
Udfra hvad jeg kan læse mig til passer det stadig med hendes alder at hun har to lure, men hvordan arbejder man sig mod kun at få en, og hvordan gør man det uden at give flaske når hun nu kender til dette ritual? Det skal siges at hun også både bruger sut og har en bamse hun sover med og er meget glad for.
Beklager de mange spørgsmål :)
Mange hilsner,
Christine