Brev:
Søvn og familieforøgelse
11. februar 2021
Alder:
2 år, 9 mdr.
Søvn og familieforøgelse
Kære Helen
Det er ved at være meget længe siden, at jeg har haft brug for din hjælp, men nu venter vi lillebror om et par uger, og jeg forestiller mig, at der potentielt kan melde sig flere spørgsmål inden længe :)
I denne omgang omhandler det dog vores store dreng. Han er virkelig blevet en stor og dejlig dreng, som er utrolig glad, kærlig og kvik. Han er en eftertænksom og følsom fyr, men samtidig utrolig nem, og han buldrer bare derudaf med sit sprog og sin bevidsthed og udvikling. Vi har stort set aldrig haft problemer med hans søvn, men her de sidste par måneder er der sket lidt på den front, og nu kunne vi godt tænke os at høre dine tanker. Særligt nu her hvor familieforøgelsen står for døren..
Vores søn har nærmest sovet i sin egen seng på eget værelse fra han var 7 måneder, kun afbrudt af korte perioder, hvor han haft brug for noget andet, og vi derfor har tilpasset os hans behov. Han er altid helt med på at skulle i seng og elsker putteritualet og har altid været god til at falde i søvn selv. Det samme gælder middagslure, og han sover stadig en enkelt på ca. 1,5 time.
De sidste par måneder har søvnmønstret været lidt anderledes. For det første har han skabt et ritual, som går ud på, at han, efter at være blevet puttet, rejser sig fra sin seng (efter ca. 5 minutter) og med et smil kommer ind i vores soveværelse til den af os, der nu har puttet og vil gerne ligge sammen i vores seng. Vores soveværelser er på 1. salen, og det har altid været vigtigt for os at blive i nærheden til vi vidste, at han sov, så han vågnede til en tom førstesal. Så han ved, at vi er inde ved siden af og enten læser, arbejder eller andet. Han hopper således ud af sin seng og ind i vores seng og vil gerne ligge lidt. Efter 5 minutters tid siger enten vi eller han så 'jeg vil gerne ind i min egen seng', hvorefter vi kort går med ind og får sagt godnat og puttet ham trygt og godt igen.
Typisk kommer han ikke igen. Ofte kan vi høre, at han ligger vågen en tid og trækker vejret dybt, men han falder som oftest rimelig hurtigt i søvn. Ovenstående er i sig selv intet problem, men det gentager sig så adskillige gange i løbet af natten. Det varierer lidt fra dag til dag, hvor mange gange, men et sted mellem 1-4 gange. I de sidste par måneder har vi gjort det sådan, at vi har ladet ham blive 5 minutter og falde til ro, og så båret ham ind (mens han stadig er vågen). Det er han helt ok med. Vi sover nemlig ikke særlig godt alle tre sammen og i takt med, at min mave er vokset, og jeg er blevet mere og mere træt og besværet har det fungeret bedst sådan. Derudover har det også altid fungeret godt for os alle tre, at hans egen seng har været hans trygge sovested.
Den sidste 1-2 uger synes vi dog, at det har ændret sig. Han siger "jeg vil gerne sove her/blive lidt længere", når han kommer ind om natten, og han nærmest ligger ovenpå os eller helt tæt op af en af os. Han bliver ikke ked af det, når vi siger, at vi går ind til hans seng igen, men han er virkelig også en dreng, som er god til at gøre det, som han anser som det "rigtige" og kontrollere sine egne behov. Derfor kan jeg godt være bange for, at han egentlig går ind i sin seng, fordi han føler, at han "skal"/bør.
Håber det er til at forstå. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan vi skal håndtere det.. Der har været nogle nætter, hvor vi bare har ladet ham blive, fordi vi selv har sovet dybt, når han kom ind, men det føles også lidt som om, at det bare er det, han har brug for lige nu.
Vi synes, det er lidt svært at vide, hvad der vil være det rette at gøre. Specielt nu hvor lillebror er på vej, som skal sove i en bedside crib. Specielt jeg synes, at det er svært at skulle sige, at lillebror gerne må ligge inde hos os og tæt med mor i løbet af natten og få mælk, men du skal sove på dit eget værelse i egen seng, når han nu tydeligvis søger os virkelig meget lige nu.
Det skal siges, at vores søn i flere måneder har været fuldkommen med på, at han skal være storebror (vi fortalte det ca. halvvejs), og nærmest også hvad det vil sige, og det er kommet meget bag på os, hvor meget han forstår noget, som ellers er så abstrakt.
Han taler dagligt om sin lillebror (hvilket vi med vilje ikke gør alt for meget), og han nævner selv alt det, han vil gøre som storebror (trøste, give sut, lege osv). Han vil også dagligt mærke på og ae min mave. Det må virkelig kræve meget af hans lille hjerne, men han er bare en utrolig omsorgsfuld og kærlig dreng, og jeg kan næsten være bekymret for, at han gør sig selv for stor nogle gange. Han er jo også stadig en lille dreng, og derfor vil vi også så gerne finde en god balance mellem, at han både skal være storebror, men også gerne skal få al den kærlighed, omsorg og tryghed, som han jo stadig har brug for.
Det skal også tilføjes, at han pludselig inden for den sidste uges tid er blevet enormt tryghedssøgende om dagen. Han vil gerne holde mig i hånd meget af tiden og har svært ved at sige farvel i dagplejen. Han aer mig meget og henter tæpper til mig og bliver ked af det, hvis far skal putte. Det har vi simpelthen aldrig oplevet før. Vi er et af de forældrepar, som helt oprigtigt kan sige, at vi aldrig har oplevet, at han har foretrukket den ene af os frem for den anden. Så det er også meget specielt og må da næsten hænge sammen med, at jeg er gravid?
Om nogle måneder venter derudover børnehavestart, og det tror vi helt sikkert også vil påvirke ham. Han er en dreng, som sætter stor pris på tryghed og faste rammer/rutiner, og vi er godt nok lidt spændte på, hvordan alle disse nye omstændigheder vil påvirke ham.
Kan du give os nogle gode råd? Først og fremmest ift. søvnen, men også bare generelt med den tid, vi alle tre går i møde. På forhånd stor tak.
Kærligst
M og S