Mange opvågninger i løbet af natten - 7.5 mdr.

21. januar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Mange opvågninger i løbet af natten - 7.5 mdr.

Kære Helen,

Jeg skriver til dig, idet min dejlige datter på 7,5 mdr har en del opvågninger start aften og i løbet af natten.

Til start får du lidt info om min datter og hvad vi har gjort indtil videre for at afhjælpe problemet.

Min datter er 7,5 mdr, vejer ca. 8 kg og stortrives i løbet af dagen. Super glad baby, der aldrig græder. Hun hverken kravler eller møver endnu, men drejer voldsomt meget rundt om egen akse. Hun snakker til gengæld meget. Mange "ord" som bababa, mamamma, dadada, bububu osv. Hun får mad 4 gange om dagen og følger til præcision din madplan i din bog "Børn og Mad":) Dvs. at hun bliver ammet tidlig morgen, til eftermiddagslur, til aften og så sen aften. Hendes dagsrytme er derfor således:

Kl. 5/5.30 - Ammes, sover videre

Kl. 7/7.30 - Vågner

Kl. 7.30/8 - Morgengrød (havregrød)

Kl. 9/9.30 - Frugtmos, inden puttes til lur (luren her kan være alt ml. 45 - 1,5 time)

Kl. 11.30 - Frokost (rugbrødshapsere, grøntsagsmos m. kød/fisk, agurkestave)

Kl. 13/13.30 - Ammes og puttes til lur

kl. 15/15.30 - Eftermiddagsgrød (øllebrød, frisk frugt til at gnave)

Kl. 17.30 - Aftensmad (grøntsagsmos m. kød/fisk, kogte grøntsager til at gnave, ristede rugbrødsbjælker)

Kl. 19 - ammes og puttes til lur

Kl. 1-2 - Ammes (tidspunktet kan svinge alt ml. kl. 1 og kl. 2.30)

Generelt set sover hun rigtig fint. I løbet af dagen sover hun fint i sin barnevogn udenfor, og falder selv rigtig fint i søvn. Skal ikke rulle hende i søvn eller noget som helst.

Udfordringen er som angivet først, når vi kommer til aften/natten. Problemet har stået på i et stykke tid nu, og vi har derfor lidt ramt "muren", idet vi simpelthen ikke ved, hvad vi skal gøre.

Min datter har altid sovet rigtig godt. De første 4 mdr. af hendes liv sov hun snildt 6-7 timer i stræk og havde ingen opvågninger. Så ramte vi de famøse 4 mdr. (og søvnkrisen) og derefter er det desværre stødt gået ned af bakke. Ment på den måde, at hun har fået flere opvågninger. Vi lægger hende kl. 19 og indtil vi går i seng ca. 22.30 kan hun snildt vågne 6 gange. Hun skal primært bare have sutten og så falder hun til ro igen, andre gange kan det godt tage lidt tid at få hende til at falde til ro. Og sådan fortsætter det så også i løbet af natten. Det kan man naturligt ikke holde til i længden, så vi har valgt at tage hende med ind i vores seng.

Det kommer hun konsekvent hver nat og har ...

Annonce

... gjort nu i over 2 mdr. Her har hun ikke lige så mange opvågninger, men vågner stadig. Nogle gange kan vi heller ikke få hende til at falde til ro i vores seng og hun skal derfor tages op og trækkes ud af værelset og en tur ind i stuen førend hun falder helt til ro.

Vi har kigget ind i om de mange opvågninger kunne have noget med hendes putning at gøre. Hendes putteritual består i, at jeg ammer hende (hun falder ikke i søvn), synger en godnat-sang for hende, ligger hende over i hendes egen seng (som står på eget værelse), giver hende et godnat-kys siger jeg elsker hende og går så ud af værelset. Når hun så kalder, er jeg selvfølgelig gået ind til hende igen og lagt mit hoved helt nede ved hende, holdt hende i hånden og fået hende til at falde til ro på den måde. Det vil sige, at jeg er hos hende, indtil hun falder i søvn. Når hun så vågner, så ser hun jo, at jeg ikke er der og bliver måske "bange". Det er i hvert fald min egen teori. Vi er derfor begyndt ikke, at sætte hovedet ned til hende og være der indtil hun falder i søvn, men gå igen, når hun er faldet til ro og fortsætter sådan indtil hun er faldet i søvn. Ergo, prøve at lære hende at falde i søvn selv.

Vi har også overvejet om det kunne have noget med tryghed at gøre. Det har vi dog hurtigt affejet, da hun reagerer nogenlunde på samme måde, hvis hun bliver puttet i vores seng. Altså har stadig mange opvågninger. Jeg har også prøvet at ligge en af mine t-shirts ned i hendes seng, så hun kunne lugte mig. Ej heller dette virkede.

Det lader til, at det der har virket bedst indtil videre, er metoden at få hende til at falde i søvn selv. Hun har stadig nogle opvågninger, men ikke nær så mange.

Mit spørgsmål til dig er: Skal vi fortsætte med at køre på med at lære hende at falde i søvn selv, eller er der noget andet der kan være "problemet"?. Eller er der overhovedet et problem? Hvad jeg kan læse mig til, både i dine og andre bøger, så skal en baby på hendes alder kunne sove igennem (altså 6-7 timer) uden at vågne. Og det kan hun slet ikke.

Jeg håber meget, at du kan hjælpe med nogle gode råd og vejledning til, hvad vi skal gøre, for ærlig, det er skisme hårdt, at hun har så mange opvågninger. Jeg ved, hvor vigtigt det er for hende at få sin søvn og især de lange stræk, så hun kan bearbejde alle dagens indtryk og dermed være klar og frisk til en ny dag.

Mange kærlige hilsner

En lidt fortvivlet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder