Brev:
10 mdr skal lære at falde i søvn selv
14. januar 2021
Alder:
10 mdr.
10 mdr skal lære at falde i søvn selv
Kære Helen
Vores datter på 10 måneder har ikke lært at falde i søvn selv og har brug for mit bryst til at sove samt falde tilbage i søvnen. D. 1/3 (11,5 måned gammel) skal hun begynde i vuggestue og jeg ønsker at begynde at hjælpe hende til selv at falde i søvn. Pædagogerne er ikke urolige for det, men jeg jeg synes tiden er ved at være inde.
Hun har altid haft svært ved at falde i søvn (pånær hos mig). Kunne gå med en træt pige i 45 min i barnevogn uden at hun faldt i søvn, men så snart vi gik hjem igen faldt hun straks i søvn ved bryst. Hun har altid brokket sig over barnevogn, autostol og nu klapvogn - hun elsker at være fri.. hun kunne sidde timevis på armen uden at brokke sig. Da hun var 6-7 måneder droppede vi idéen om barnevognen da det var en kamp og lurerne var utrolig korte (15 min). Vi gjorde det der virkede; ligge med mig i vores seng - hvor jeg kunne amme hende tilbage i søvn. Hun falder i søvn på under 5 min. uanset om det er aften eller dagslurer.
Indtil hun var knap 4 måneder sov hun 7-8 timer om natten. Men det sluttede pludseligt og opvågningerne blev flere og flere. Da hun nåede 7-8 måneder var hun vågen hvert 20. minut om natten hvilket resulterede i, at vi købte en tyngdepose som hjalp til, at hun tog stræk på op til 1,5 time i stedet. Hun sover sammen med mig hver nat. Hun kan godt vågne en lille bitte smule og selv falde i søvn igen, men hvis hun først siger “mama”, så er hun så vågen, at jeg giver hende brystet. Hun har aldrig vil have sut og hendes bamser osv siger hende ikke så meget. Jeg ammer med brik, den kan hun finde lidt tryghed ved.
Jeg har forsøgt at tage hendes tremmeseng ind i soveværelset og putte hende der. Men når jeg ligger hende fra mig vågner hun - og så kan jeg starte forfra. Nu ammer jeg hende liggende både dag og nat. Droppede allerede efter få forsøg tremmesengen da min oplevelse er, at den forandring vi laver skal være konsekvent og derfor godt og grundigt gennemtænkt. Jeg er iøvrigt mere til at ændre stille og roligt fremfor en kold tyrker, hvis muligt.
Jeg tænker umiddelbart, om det kan være en idé at starte med at ændre rutinerne om dagen og fastholde nuværende rutiner om natten? Men mest af alt står jeg som et kæmpe spørgsmålstegn: Hvordan skal jeg gøre det her? Hun er så vant til at falde i søvn med mig, at hun jo slet ikke forstår konceptet i, at jeg bare ligger hende. Har overvejet enten at tage vores barnevognen indenfor og øve dagslurer der eller anvende tremmesengen. Og når jeg ligger hende og hun græder/bliver hidsig, skal jeg så tage hende op igen og trøste og prøve igen? Og måske risikere at hun i flere dage slet ik falder i søvn i løbet af dagen?
Vores døgnrytme:
04/05: vågner og har svært ved at falde i søvn igen - hun ligger med lukkede øjne men hun brokker sig når jeg fjerner brystet. Det kan tage op til 1 time
7: vågner glad og tilfreds
7.30 morgenmad
9.30 formiddagsmad, falder i søvn ved bryst (1-2 min). Sover indtil 10.30/10.45
11.30 frokost
13.30 middagslur - hun pylrer allerede lidt 12.30/13. Falder i søvn ved bryst. Har lidt sværere ved at falde hen og vågner nemmere. Sover indtil 14.15 ca og er lidt pylleret når hun vågner. Med mindre jeg ammer hende til at sove 15 min. mere, så er hun glad
15.30 eftermiddagsmad
17.30 aftensmad (hun er meget pylleret lige inden, kvikker op igen efter)
19.15 grød
20.00 godnat - sover inden for 5 min ved bryst
20.30-22 ca 2 korte/lette opvågninger
23-01 én lidt længere opvågning i dette tidsrum
01-04 meget forskelligt om det er 1 eller 4 opvågninger
Hun spiser godt, drikker masser af vand, glad og nysgerrig - og er pt ved at få sin første tand. Forholdsvis morglad :) Det bliver fortsat mig, der kommer til at stå for alle lurerne i en god tid. Også til aften. Weekender kan hendes far hjælpe.
På forhånd tak :)