Søvn-association

10. januar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn-association

Kære Helen,

Vi har en lille datter på 6.5 måned. Hun er velfungerende og generelt en glad og tilfreds pige. Vores udfordring er putning om aftenen og søvn om natten. Hun bruger mit bryst som narresut.

Du får lige lidt baggrund:

Jeg havde problemer med nok mælk de første 2-3 måneder og hun lå derfor ofte til brystet for at stimulere mere mælk. Vi supplerede med flaske 1-3 gange daglig, men er nu nede på 1 gang dagligt, men ville i virkeligheden sagtens kunne undvære denne. Hun spiser rigtig fint 3 gange dagligt og er meget glad for grød, mos, fisk mm. Jeg ammer mindre om dagen nu, og forsøger ikke at amme hende inden lur.

Hun sover 2-3 lure i barnevognen (afhængig af varighed), mens vi går tur. Hun var ikke så glad for barnevognen i starten. Græd ofte, men vi trænede hver dag og nu nyder hun at blive puttet i Voksi-pose og kørt med. Før barnevognen sov hun de fleste af sine lure i slyngevugge, men er nu mere glad for barnevognen. Hun kan dog fortsat puttes i slyngevuggen, men sover ikke længe. I barnevognen sover hun mellem 40 min - 2 timer. I næste uge vil vi forsøge at at vænne hende til at barnevognen står stille.

Om aftenen når hun skal i seng, og ikke vugges eller bliver gået med, kan hun ikke puttes uden bryst. Vi giver hende en flaske til natten, men hun vil alligevel have brystet bagefter. Hvis jeg bare skulle amme hende i 15-20 minutter og så ligge ved siden af hende var det ok. Men hun vil have brystet i munden til hun sover, og jeg får så ondt i brystvorten til sidst. Det er helt tydeligt at hun spiser de første 10 min., hvorefter hun bare ligger og "babber" på brystvorten. Jeg har forsigtigt forsøgt at fjerne brystvorten fra munden, men hun vågner ofte, og sådan kan det gentage sig 10 gange. Frem og tilbage :-)

Når hun endelig er faldet i søvn, vågner hun efter 10-20 min og vil have brystet igen. Naturligt nok fordi hun bruger det som narre-sut. Det gentager sig mange gange i løbet af aftenen. Efter 24 og frem til 05 sover hun bedst, men vågner også ...

Annonce

... mange gange. Jeg giver hende bryst når hun vågner. Vi ligger ved siden af hinanden i sengen. Ellers ville jeg slet ikke få søvn. I starten var jeg meget på at hun skulle sove i sin egen bedside, men i takt med med at hun var mere og mere vågen endte hun i vores seng, og jeg begyndte at amme liggende. Jeg har ikke noget imod at amme om natten, men jeg vil gerne derhen hvor vi kun ammer, når hun har brug for mad og helst ikke bruges som sut/tryghed.

Jeg ved hun er 6 måneder, og derfor ikke burde spise om natten, men jeg tror der er et stykke vej før vi når dertil, og det er ok for mig. Det skal siges at jeg har læst din bog om søvn, og vi har forsøgt at skabe positive søvn-assocationer med gode rutiner så som bad inden nat, sutteklud, narresut (som hun konsekvent ikke vil tage, trods MANGE forsøg), sang mm.

Vi har også forsøgt, at det konsekvent var far som puttede. Det var hårdt, men han kunne give flaske og så gå rundt med hende i armene 20-50 min efterfølgende. Herefter kunne han, hvis han var heldig, ligge hende fra sig, men hun vågnede alligevel efter 10-20 min og ville have bryst, og sådan fortsatte aftenenen. Hun er nu også for tung at bære. Far har generelt været meget på banen, men efter langvarig gråd og protest tager jeg nogle gange over og giver bryst. Vi vil meget gerne lære hende at ligge og falde i søvn i sengen. Gerne sammen med os, og også gerne efter bryst/flaske. Hun er en skælmsk, sjov, og en klog pige, men også følsom og meget viljestærk. Hun kan virkelig protestere hvis hun ikke får brystet. Hun har altid helst ville sove hvis hun blev vugget og sådan er nogle børn vel bare?

Mit spørgsmål går derfor på hvordan vi kan hjælpe hende til at finde tryghed ind i søvnen uden at falde i søvn med mit bryst i munden og generelt får nogle bedre søvnvaner? Hvad skal vi gøre de 10 gange hun vågner i løbet af aften/nat og gerne vil have bryst? Vi kan ikke bare berolige hende.

Vi vil gerne ligge en god plan og så forsøge at gennemføre den over 14 dage.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor