Vågner og er frisk!

19. december 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vågner og er frisk!

Hej Helen,

Vi er 2 trætte forældre, der desperat har brug for hjælp til at få styr på vores datters nattesøvn.

Vores datter på 4 måneder er den seneste måned begyndt at være meget vågen om natten. Til at starte med var det mange opvågninger, hvor hun skulle hjælpes tilbage i søvnen igen - det tog lige godt 15 min, men foregik ofte 3 gange på en nat. Nu har dette imidlertid ændret sig til at være 1 lang opvågning, hvor hun nærmest er umulig at putte igen og en generelt urolig nattesøvn.

Hun sover godt og meget om dagen og er meget nem at putte. Hun sover alle hendes lure i barnevognen og 9/10 gange behøver vi ikke trille med den for at hun sover. Hun er svær at holde vågen særlig længe ad gangen, men vi har arbejdet os op på 2 timer indimellem. Aftenerne er noget mere vågne, men urolige og lidt brokkende.

Jeg fuldammer hende, men hun har aldrig haft det store behov for at komme til brystet. Hun kan/vil kun ammes når jeg fanger hende på det helt rigtige tidspunkt - hun skal være træt... men heller ikke FOR træt - hun bliver derfor ammet efter hver lur (inden hun vågner for meget!) og om aftenen får hun min mælk på flaske inden hun puttes til natten. Indimellem lykkes det mig at snige en amning ind inden hendes dagslur, men det er måske 1 ud af 3 gange. Indtil for 1 måned siden meldte hun sig kun 1 gang om natten og sov ellers fint, men med hendes begrænsede lyst til amning om dagen tog hun derfor ikke helt nok på og det føltes som om min mælkeproduktion også begyndte at lide under det. Jeg lagde derfor, for 1 måned siden, 2 ekstra amninger ind om natten - men det har måske kludret i min datters rytme, og nu ved jeg ikke helt hvad jeg skal stille op..

Hendes nuværende rytme ser nogenlunde sådan her ud:

Godmorgen: Kl. 6.00 hun vågner så meget op, at hun ikke vil ammes
Vågentid: 1,5 time. Vi har svært ved at holde hende vågen inden 1. lur. Hun vil ofte gerne ammes lige inden 1. lur, men falder halvt i søvn ved brystet.
1. lur: Kl. 7.30-10.30 (3 timer) skal ofte kun give sutten 1 gang (efter halvanden times tid)
Vågentid: 2 timer. Ammes. Hvis jeg virkelig aktiverer hende kan hun være vågen 2 timer - men hun er ofte småbrokkende den sidste time.
Ammes inden næste lur, hvis hun vil - det vil hun oftest kun, hvis jeg har formået at strække vågentiden til omkring 2 timer.
2. lur: 12.30-16.30 (4 timer) jeg behøver ofte ikke engang ud og give sutten i denne lur, som virker meget tung.
Vågentid: 2 timer. Ammes. Her er hun mere frisk, men fortsat lidt brokkende hen mod slutningen
3. lur: 18.30-19.30: her er vi begyndt at vække hende, for at se, hvad det gør. Førhen sov ...

Annonce

... hun ofte 2 timer her også. Vækningen har resulteret i, at vi kan putte hende lidt før, og hun er nemmere at putte til natten (før skulle hun hoppes i søvn på en pilatesbold i omtrent 30 min og sov først kl 23-23.30), nu sover hun max 10 min efter at være blevet puttet.
Vågentid: 2 timer. Ammes. Frisk og kræver meget aktivering.
Får en flaske med frisk udmalket modermælk (ca. 100 ml)
Godnat: 21.30

Natten er til gengæld blevet noget rigtig rod.
De første par timer sover hun godt - men så starter urolighederne. Det skal lige siges, at hun sover i egen seng ved siden af vores.
Efter et par timer begynder hun at ligge uroligt. Hun er ikke vågen/ligger med lukkede øjne - brokker sig lidt i søvne og sparker dynen af.
Kl 01 vågner hun meget op - jeg løfter hende over i min seng og ammer hende, men det hjælper hende ikke tilbage i søvnen. Så starter maven ofte og hun prutter og sparker med benene. Indimellem skal hun skiftes - ofte er det bare prutter. Hun er ikke ked, men skiftevis brokker og pludrer. Hun er vågen i 1,5-2,5 time, hvor hun sparker og pludrer løs.

Vi har prøvet at tage hende op på armen, men blive i soveværelset med meget svagt lys eller ingen lys tændt. Vi har prøvet at lade hende blive liggende i sengen, siddende med en hånd på maven af hende efter at have puttet hende forfra. Men ingen af de ting hjælper hende tilbage i søvnen. Hun vil ikke ammes igen. Hun tager gerne sutten, men pludrer videre med den i munden. Til sidst overgiver hun sig igen falder i søvn i egen seng. Natten fortsætter uroligt. Ofte ammes hun et par gange fra kl. 4-5 - herfra sover hun videre ved mig.

Jeg har prøvet at tage hende over til mig så snart hun bliver urolig. Det resulterer i klat-amning hver halve til hele time midt på natten og ikke mindre urolig søvn. Jeg kan ikke få hende tilbage i egen seng igen uden hun vågner helt op.

Selv har vi tænkt om hun sover for meget om dagen? Det bliver jo ofte til mellem 7-8 timers søvn mellem kl. 7-19.
Vi har dog svært ved at se hvor vi skal sætte ind, hvis det er tilfældet. Hun er som sagt i forvejen svær at holde vågen mellem lurene.

Motorisk er der sket rigtig meget med hende den seneste måned. Hun har lært at trille, tager fat i hendes fødder, vil gerne sidde selv (har dog brug for støtte) og stå op. Kognitivt er hun også virkelig god. Hun er meget meget udadvendt og bevidst. Kan det give anledning til urolighederne?

Jeg håber meget du kan give os lidt guidening på, hvor vi skal sætte ind for at afkorte natte-opvågningen, eller helt komme den til livs - og måske også den ellers urolige søvn.

De bedste hilsner
2 trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.