Brev:
Let søvn og gulv der knirker?
16. december 2020
Alder:
2 år
Let søvn og gulv der knirker?
Hej Helen,
Det er godt nok ikke mere end en uges tid siden, jeg sidst skrev til dig om min datters søvn. Og jeg synes vi er kommet godt i gang med at prøve nogle af dine forslag af, selvom hun selvfølgelig lige skal finde ud af de nye rutiner.
Grunden til at jeg skriver allerede er med hensyn til vores gulv, som knirker frygtelig meget.
Den sidste uge har vi fået hende til selv at lægge sig til at sove, mens vi forlader værelset og i stedet er ude i gangen udenfor hendes værelse. Det tager noget tid for hende at finde ro, og hun vil gerne snakke meget, men jeg tænker at det også hænger sammen med, at det er nyt for hende at blive puttet på den måde.
Når hun er faldet i søvn, venter vi gerne op til 20min med at forlade hende, så hun falder godt i søvn, inden vi forsøger at gå fra hende. Men uanset om vi venter 5 eller 20 min, så vågner hun op og græder, så snart vi bevæger os væk fra værelset. De to gange det er lykkedes at komme væk, er hun vågnet inden for en time og vi kan starte forfra. Og ellers er hun vågnet, når vi går i seng.
Vi forsøger igen og igen, indtil vi går i seng, og ellers forsøger vi igen, når vi går i seng og hun vågner, da hun lægger sig, lukker øjnene og falder i søvn hver gang. Men så snart vi går, vågner hun. Så det er endt med at hun enten kommer med ind i vores seng i soveværelset eller far sover inde ved hende, så vi alle kan få nogle ordentlig timers søvn. Hun har dog stadig opvågninger i løbet af natten, hvor hun virker ulykkelig og græder, indtil hun er sikker på, at vi er ved hende.
Så selvom vi er helt med på, at det tager tid, før der sker ændringer, og vi allerede er glade for at se, at hun kan lægge sig og sove selv, til trods for at det tager op mod en time, så vil vi høre, om det at hun vågner, så snart vi går, er fordi vi bare skal øve noget mere, eller om vi kan gøre noget, for at hun ikke reagerer så meget, på lyden af gulvet der knirker.
Det er et rigtig træls gulv på hele vores 1. sal, men vi kan desværre ikke gøre så meget ved det, da vi er flyttet pga. min mands arbejde og skal bo til leje her i de næste 2 år, inden vi kan rykke videre, og det vil vi selvfølgelig gerne have til at lykkedes.
Hun er vandt til at vi også bruger 1. sal i løbet af dagen og går op og leger på hendes værelse, så vi synes jo hun er vandt til lyden, men måske kan vi gøre andet for at gøre hende tryg ved den, så hun ikke vågner så let ved den?
Når hun sover i barnevognen, er det meget forskelligt, hvor hurtigt hun vågner af lyde. Nogle dage kan hun vågne over ingenting, og andre dage kan hun sove fra alt. Og det er det samme vores dagplejemor oplever. Så man kan ikke engang sige at hun altid bare sover let.
Jeg håber, at du kan dele lidt flere tanker med os.
På forhånd tak,
Hilsen Maria