Brev:
Opfølgning søvn
13. december 2020
Alder:
16 mdr.
Opfølgning søvn
Kære Helen,
Tusind tak for dit fine svar.
Vi har rykket aftenputningen en halv time frem, så han bliver puttet kl. 20, det virker som om det afkorter putningen. Vores søn har dog været syg, så vi er ikke gået i gang med putningen på eget værelse endnu.
I forhold til den del, har vi brug for konkret vejledning til, hvordan vi lærer vores søn at falde i søvn i egen seng, da vi tidligere har forsøgt på dette uden held.
På nuværende tidspunkt falder han i søvn oftest ved lidt vuggen i armene på pilatesbold (for at komme i ro), og dernæst ved at jeg ligger mig, ved siden af ham i vores seng. Så giver nærkontakten ham ofte den fornødne ro til, at han falder i søvn. Han ligger ofte helt oppe i hovedet på mig, og nulre mit hår indtil han falder i søvn, og viser tydeligt tryghedsbehov. Så jeg er i tvivl om, hvordan vi konkret skal gribe overgangen ad til egen seng? Vi har før vugget ham i armene og lagt ham over i sengen og vugget den (via hjul på sengen), på denne måde har han kun accepteret det, hvis vi vugger indtil han sover helt, hvilket jeg tænker er uhensigtsmæssigt, i det den nye måde, hvor han ved delvis vuggen og dernæst nærkontakt, falder i søvn "stille" uden bevægelse og derfor oftest sover mere sammenhængende. Men det er her vi godt kunne bruge konkret guidning til næste skridt.
Det vil give rigtig god mening at indføre bamse/putteklud som du skriver, men vi har prøvet at introducere ham for dette, han synes det er interessant kort, hvorefter han smider det på gulvet. Hvordan kan vi hjælpe ham med at få en tryghed/ se mening i en bamse/sutteklud?
På forhånd tusind tak for svar, og for en fantastisk god og hjælpsom brevkasse!
Venlig hilsen
mor