Brev:
Dreng på 23 mdr svær at putte
12. december 2020
Alder:
23 mdr.
Dreng på 23 mdr svær at putte
Kære Helen,
Vores dreng på 23 mdr tager rigtig lang tid at putte. Det har altid taget lang tid (0,75-1,5), men i øjeblikket bruger vi hele 1,5-2 timer hver aften.
Han bliver puttet ca. 19.30. I hverdagene nogen gange kl 19 kl 19 fordi han sover korte lure i vuggestuen på 0,75-1,5 time. I weekenden kan han sove 3-4 timer, så for noget tid siden er vi begyndt at vække ham senest kl 14 efter 2-2,5 time. I weekenden kan den indimellem blive 20 før vi putter ham fordi han slet ikke er træt.
Han kommer ofte i bad ved 18-18.30 tiden, har derefter lige en halv times stille og rolig hygge med far og mor, hvor vi læser bøger osv. Derefter går vi op og børster tænder, tager nattøj på osv.
Da han var omkring 12-14 kunne vi oftest godt putte ham nede i sengen, men det tog også 1-1,5 time. Indtil for en måned siden puttede vi ham på en madras på gulvet på hans værelse fordi han karter rigtig meget rundt i sengen og aldrig rigtig faldt til ro. På madrassen fortalte vi godnathistorie og sang et par sange. Han er ofte urolig når vi putter (ikke ked af det), og har svært ved at give sig selv lov til at sove. Når han var faldet i søvn på madrassen kom han op i sin seng. Det bemærkede han ofte, hvor han lige åbner øjnede i to sek og sover videre.
Hans tremmeseng var begyndt at blive for lille, så nu har vi forlænget den til juniorseng. I den forbindelse har vi i 1,5 måned puttet ham i sengen, men der er ingen ændring. Det tager stadig rigtig lang tid. Og også op til 2 timer. Han karter rundt og falder ikke til ro. Når vi har fortalt godnathistoret og sunget en sang, siger vi godnat, og så stopper vi med at snakke. Når han karter rundt i sengen, beder vi ham ligge sig ned. Det gør han hver gang, men bliver til sidst lidt irriteret over det.
Vi har før i længere perioder prøvet at lade ham ligge i sengen selv og falde i søvn. Det har heller aldrig lykkes, da han bliver for ked af det, synes vi.
Derudover vil han ikke have at far putter. Det gik ok i et par uger for en måneds tid siden når far puttede, og det gik også hurtigere, men nu er han både ked af det og det tager lang tid med far også.
Hvordan kan vi mon få ham puttet på maks 30 min? Og hvordan gør vi ham mindre morsyg ved putning? Han er ellers rigtig glad for far. Hvor ked af det må han blive, når far putter? Skal vi stå fast eller er det ok at græde i en time fx? Det har vi det nemlig ikke godt med:)
Efter 1-2 timer vågner han og vil ind til os. Han falder ikke i søvn igen før han kommer ind til os, og bliver også ked af det, hvis ikke det sker. I vores seng sover han selvfølgelig heeeele natten:) Men nu kommer der en lillebror om 5 måneder, så der skulle han meget gerne sove i sin seng hele natten. Nogen gode råd til det?
Tak for hjælpen.