Dårlig og urolig nattesøvn - 5 mdr.

9. december 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Dårlig og urolig nattesøvn - 5 mdr.

Hej Helen

Vi har en datter, som bliver 5 måneder i næste uge. Hun er generelt end glad pige, som har været i trivsel siden fødslen. Hun udvikler sig som hun skal. Jeg ammer hende.

Hun fik sig ret hurtigt en døgnrytme ift at sove om natten. Det er begrænset hvor meget vi har været oppe med hende om natten bortset fra amninger og bleskift. De sidste 3-4 uger er hun dog begyndt at sove dårligt/uroligt om natten. I starten var det en nat ind i mellem men så blev det hyppigere og nu er det hver nat.

Hun bliver enten ammet eller vugget i søvn i vores arme hvorefter vi lægger hende i seng. Så går der ca. 40-45 min hvorefter hun begynder at græde i søvne. I starten forsøgte jeg at få hende til at falde til ro ved at lægge en hånd på hendes bryst og sige “sch sch” men det hjælper ikke. Så snart vi tager hende op i vores arme holder hun som oftest op med at græde og sover videre med det samme. Hvis vi er heldige kan vi lægge hende og hun sover videre. Andre gange går det to min inden hun begynder at græde i søvne igen. Andre gange starter hun så snart vi lægger hende. Så kan vi tage hende op og vugge hende igen. Dette kan stå på i op til en time inden hun til sidst ikke vågner op. Så kan hun starte forfra igen efter en time eller to. Ofte er det dette mønster den første halvdel af natten hvorefter hun sover lidt flere sammenhængende timer resten af natten.

Om dagen sover hun formiddags og middagslur i barnevognen. Hun sover et sted ...

Annonce

... mellem halvanden og to timer og ofte hører jeg hende kun få gange. Jeg er selvfølgelig ude at kigge til hende jævnligt. Sidst på eftermiddagen/først på aftenen får hun en powernap på 30-60 min indenfor. Og så kommer hun i seng mellem kl 21 og 22.

Jeg har på opfordring fået tjekket hendes ører ved lægen, dem er der intet med. Jeg har også fået hende tjekket hos en osteopat. Han sagde hun er lidt spændt øverst i ryggen men han mener ikke at dette hænger sammen med den urolige søvn.

Jeg har tænkt om det kan være smerter eller sult der gør at hun vågner men så synes jeg bare hun burde græde videre når jeg tager hende op og ikke falde til ro med det samme.

Hun spiser med cirka tre timers mellemrum hele døgnet. Vi har talt om at begynde på skemad i den kommende weekend i håb om at dette måske kan gøre en forskel.

Det skal lige siges at hun ikke bruger sut, det har vi ikke formået at lære hende.

En bekendt har foreslået mig at forsøge med en tyngdepose men jeg synes det er et stort skridt. Jeg er dog efterhånden ved at være desperat da den urolige søvn virkelig tærer på os alle. Jeg synes også jeg kan mærke det på min datter i dagtiden. Hun bliver meget hurtig træt i løbet af dagen.

Mit spørgsmål går vel egentlig på hvad der mon kan være på spil og er der mon noget jeg kan gøre? Jeg tænker selv om det har noget med overgangen fra et søvnstadie til et andet at gøre. Især fordi hun konsekvent vågner efter 40-45 min.

Hilsen Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.