Søvn, skrig og afslapning

25. november 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn, skrig og afslapning

Hej Helen.

Her kommer en længere roman for at komme frem til mine spørgsmål.

Jeg har en dreng på lidt over 5 måneder. Fra starten har det været turbulent. Da han var 2 uger gammel fandt vi ud af at jeg ikke producerede nok mælk, så jeg har ammet og suppleret med MME indtil han var 4 måneder, hvor vi gik fuldt over til MME fordi han blev ked af det hver gang han skulle have mad, værst ved brystet, men også ved flasken.

Da han var ca 4 uger gammel begyndte skrigeriet. Han var så utrøstelig og havde blandt andet ondt i maven, så han græd det meste af hans vågne tid og skreg i op til 5 timer om aftenen. Derfor var den eneste løsning at vugge ham i min favn/‘bounce’/hoppe med ham. Siden da har han ikke kunne falde i søvn andre steder end i mine arme mens jeg bouncer, enten på pilatesbold eller hoppende imens jeg går.

Da sundhedsplejersken var her til 10 ugers kontrol bemærkede hun at han var meget stiv i kroppen. Så vi tog til kiropraktor og fandt ud af hans nakke var låst, og han havde svært ved at dreje hovedet til Venstre, derudover havde han spændinger i nakke, ryg og skuldre. Vi gik der 1-2 gange om ugen i ca en måned.

Vores dreng har desuden altid haft en hvæsende vejrtrækning, så vi var til egen læge da han var ca 11 uger gammel og han skreg helt utrøsteligt og kunne ikke falde til ro. Vi snakkede med lægen om at han ikke kunne sove for sig selv og at han skreg så meget. Så han kontaktede sygehuset, så vi kunne komme til kontrol. De mistænkte refluks, så vi gik på mælkefri diæt og gik over til althera.

Undervejs tog vi til ØNH læge, for at undersøge hans hvæsen, og det viste sig at han havde laryngomalaci.

En måned efter tog vi til kontrol på sygehuset og der havde ingen effekt været, så vi blev indlagt til observation i et lille døgns tid da han stadig havde de voldsomme skrigeture, problemer med at sove og var så ulykkelig i madsituationer. De mente ikke at det var refluks, men en blanding af kolik, laryngomalaci og problemer med nakken. Så vi blev henvist til børnefys og fik at vide at det nok skulle blive bedre når han blev 4 måneder.

Derefter har vi været til osteopat, som mistænkte refluks og stramt tungebånd og læbebånd, og fik at vide at vi skulle se en ØNH læge og en børnelæge. ØNH læge siger at han har stramt tungebånd og læbebånd, men han har også en meget høj gane og han tror at det er medvirkende til problemet, men da jeg ikke ammer, ser han ikke noget behov for at klippe det. Børnelægen har sendt os hen for at få taget blodprøver - obs allergi og til kraniosakral terapeut, som mener han er stram i kranieknoglerne hvilket påvirker nervesystemet.

Det var lidt sygehistorie.

Vores dreng sover nu mellem 30-45 min af gangen, han falder i søvn i mine arme og så lægger jeg ham i barnevognen. Når han vågner er det tydeligt at han ikke er udhvilet og han bliver træt efter en time hvor han bliver pylret og gnider øjne og ører. Prøver jeg at få ham til at sove efter en time tager det bare endnu længere tid ...

Annonce

... at få ham til at sove og hvis jeg strækker den til f.eks 2 timer står den bare på gråd og skrig.

Vi har forsøgt at lære ham at falde i søvn uden at være i mine arme, men hver gang vi prøver i barnevognen ender det med at han skriger mere og mere og mere og kampsveder indtil han er så opkørt at jeg må tage ham op og sidde på pilatesbolden foran emhætten for at få ham til at falde til ro.

Om natten står jeg ved sengen og hopper med ham indtil han falder i søvn og lægger ham i hans bedside crip. Han vågner ca 4-6 gange om natten og det tager mellem 20-60 min at få ham til at sove igen. Får han flasken er det typisk meget nemmere at få ham til at sove igen, men så får han alt for meget mad om natten. Han får typisk flaske 3-4 gange om natten nu og 4-5 gange om dagen. Han er begyndt på grød/mos for en lille måned siden og får det 2 gange dgl.

Når han er vågen kan han typisk ligge og lege for sig selv i et kvarters tid og så vil han op og stå og lege med legetøjet, han vil ikke ligge på maven, og selvom vi øver ihærdigt er det kun nogle minutter af gangen han kan og så begynder han at skrige. Så selvom han er over 5 måneder kan han ikke vende fra mave til ryg. Dog kan han til tider godt fra ryg til mave, men bliver så ked når han er kommet om på maven.

Jeg tror det var det hele 😳

Så mine spørgsmål er:

Hvad kan vi gøre for at lære ham at falde i søvn for sig selv? (Vi har prøvet barnevogn, lift, bæresele og slyngevugge)

Hvor længe skal han være vågen når han sover så kort tid?

Hvad kan vi gøre for at forlænge hans søvn - både dag og nat (han sover ca 7-8 timer om natten og 3-4 timer om dagen?

Vi er desuden også bekymrede fordi vi føler at han ikke kan slappe af? Kan det være pga alt det der er sket i hans korte liv at han ikke har lært at slappe af? Der skal konstant ske noget ellers bliver han ked af det og han vil kun ligge ned og lege i kort tid og kun lige når han er vågnet.

Hvad kan vi gøre for at lære ham at ‘slappe af’ og ligge og lege fremfor at stå op? Og hvad kan vi gøre for at han vil ligge mere på maven? (Vi har prøvet at ligge ham på ammepude, pilatesbold, vores mave, vores ben, vores arme, med en masse legetøj foran, rulle rundt - så han kun kortvarigt er på maven, men intet har virker endnu).

Og kan vi gøre noget for at han er mindre ked af det når han er vågen? Og kan det skyldes den dårlige søvn at han er så ked når han er vågen?

Kan vi gøre noget for at han er mere glad når han skal have mad? Lige nu græder han hver gang han skal have flaske og vrider sig, men fjerner man flasken bliver han også ked af det (han har aldrig kunne finde ud af at sige stop selv, så han spiser til han overgylper og så vil han spise mere), så han får mad i gennemsnit hver 3 time 120-135 ml.

Ekstra spørgsmål - kan vi gøre noget for at han bliver gladere for autostolen? For han græder/skriger hver gang han er i den.

Jeg tror det var alle mine spørgsmål.

Hilsen moren
med de meget lange arme 😁

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder