Natlige opvågninger og klynk

23. oktober 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Natlige opvågninger og klynk

Hej Helen,

Min datter er nu knap 7 måneder. Vi har fået en rigtig god dag rytme med to lure om dagen som hver er mellem 1,5 - 2 timer. Dog er hendes søvn nu blevet forringet i den grad om natten. Min kæreste og jeg er inde hos hende samlet set ca. 10 gange for at give sut. Nogle gange kan vi nøjes med bare at give sut, andre gange skal vi berolige med en hånd på maven, dynen af hvis hun er varm, vende i sideleje mm.

Hun har sovet sådan i 1,5 måneds tid. Hun er for 2 måneder siden kommet i tremmeseng. Til start ved siden af mig, for en uge siden kom hun i eget værelse. Det virker ikke til at hun har haft en reaktion på at komme på eget værelse.

Mad: Søvn og mad hænger jo unægtelig sammen, og jeg kører efter din plan i din mad-bog. Dog har vi for nogle uger siden været ude for at hun nægtede at få sin flaske (hun har ikke været vild med sin flaske i lang tid, så vi begyndte allerede på grød da hun var 4 måneder, for at tilbyde lidt variation).

Da vi oplevede at hun nægtede flasken skruede vi ned for hendes skemad, slog hovedmåltider og frugt sammen og skiftede mme. Hun er nu begyndt at ville have flaske igen. Faktisk åbner hun selv munden når den er der. Det er aldrig sket før hen.Det skal sige at hun er MEGET glad for skemad. Så det er en kunst at begrænse hendes portioner.

Jeg har dog svært ved at finde ud af hvor meget mælk hun skal have i dagtimerne, for at være ordentlig mæt til natten. Og hendes mange natlige opvågninger, kan jeg ikke helt finde ud af om det skyldes sult eller ubehag.

Hun har afføring dagligt. Nogle gange 1 ble, andre dage 3 bleer.

Vores skema ser således ud:
Kl. 6: står op
Kl. 7: havregrød rørt op med smør og mme
Kl. 8.45: Flaske (90 til 120 ml alt efter hvor meget morgenmad hun har spist)
Kl. 9: lægges til lur
Kl. 10.30-11: vågner
Kl. 11.30: rester fra aftensmaden maks 1 dl + lidt ...

Annonce

... bondebrød med pålæg + grønt og frugt i hånden
Kl. 13.45: Flaske (90 til 120 ml alt efter hvor meget flaske og frokost hun har spist tidligere)
Kl. 14: lægges til lur
Kl. 15.30-16: vågner
Kl. 17: Flaske (så meget hun kan tage. Oftest 150 ml)
Kl.18.15: Aftensmad + grønt og frugt i hånden
Kl. 19.30: lægges i seng (hvis hun virker sulten tilbydes hun lidt mælk)
Kl. 24: Drømmeflaske 210 ml - ikke altid hun spiser op (forud for denne har vi været inde hos hende 4-5 gange for at give sut oftest efter 60 til 90 minutters søvn)
Kl. 4/5: Flaske 120 ml - spiser som regel op. Ikke altid jeg tilbyder denne flaske, hvis klokken er for tæt på at vi skal stå op. Måske en fejl?

Tænder: Hun fik sine to tænder i undermunden samtidig, da hun var 5,5 måned. Har mistanke om at overmunden er på vej, men det har kun stået på i 2 uger. Så tænker ikke det er derfor hun i så lang tid har så mange opvågninger.

Night Terror: Da vi begyndte at bruge tremmesengen, sov hun med sin babynest i tremmesengen, for at give tryghed og genkendelighed. Den prøvede vi at fjerne for nogle uger siden, og erstatte med en slange rundt i kanten (ud over en sengerand som vi altid har brugt). Det virkede til at nætterne blev endnu værre. Hun havde kæmpe tudeture og helt febrilsk. Ved ikke om det havde direkte relation til fjernelse af babynest, men vi gik tilbage til babynest og tog forbi kiropraktor, som tidligere har hjulpet os med hendes nakkespændinger. Noget har hjulpet, for nu er vi tilbage til klynk. Fremskridt.

Brug af sut: Min kæreste og jeg har talt om en idé måske kan være at prøve at få hende til at sove uden sut, så hun ikke vågner af at have mistet den. Men den er så stor en del af hendes putteritual, at der er lidt svært.

Håber du kan finde hoved og hale i det hele og har et tip til hvordan vi kan hjælpe vores datter til at få en bedre nattesøvn.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder