Brev:
Natlige opvågninger og klynk
23. oktober 2020
Alder:
6 mdr.
Natlige opvågninger og klynk
Hej Helen,
Min datter er nu knap 7 måneder. Vi har fået en rigtig god dag rytme med to lure om dagen som hver er mellem 1,5 - 2 timer. Dog er hendes søvn nu blevet forringet i den grad om natten. Min kæreste og jeg er inde hos hende samlet set ca. 10 gange for at give sut. Nogle gange kan vi nøjes med bare at give sut, andre gange skal vi berolige med en hånd på maven, dynen af hvis hun er varm, vende i sideleje mm.
Hun har sovet sådan i 1,5 måneds tid. Hun er for 2 måneder siden kommet i tremmeseng. Til start ved siden af mig, for en uge siden kom hun i eget værelse. Det virker ikke til at hun har haft en reaktion på at komme på eget værelse.
Mad: Søvn og mad hænger jo unægtelig sammen, og jeg kører efter din plan i din mad-bog. Dog har vi for nogle uger siden været ude for at hun nægtede at få sin flaske (hun har ikke været vild med sin flaske i lang tid, så vi begyndte allerede på grød da hun var 4 måneder, for at tilbyde lidt variation).
Da vi oplevede at hun nægtede flasken skruede vi ned for hendes skemad, slog hovedmåltider og frugt sammen og skiftede mme. Hun er nu begyndt at ville have flaske igen. Faktisk åbner hun selv munden når den er der. Det er aldrig sket før hen.Det skal sige at hun er MEGET glad for skemad. Så det er en kunst at begrænse hendes portioner.
Jeg har dog svært ved at finde ud af hvor meget mælk hun skal have i dagtimerne, for at være ordentlig mæt til natten. Og hendes mange natlige opvågninger, kan jeg ikke helt finde ud af om det skyldes sult eller ubehag.
Hun har afføring dagligt. Nogle gange 1 ble, andre dage 3 bleer.
Vores skema ser således ud:
Kl. 6: står op
Kl. 7: havregrød rørt op med smør og mme
Kl. 8.45: Flaske (90 til 120 ml alt efter hvor meget morgenmad hun har spist)
Kl. 9: lægges til lur
Kl. 10.30-11: vågner
Kl. 11.30: rester fra aftensmaden maks 1 dl + lidt bondebrød med pålæg + grønt og frugt i hånden
Kl. 13.45: Flaske (90 til 120 ml alt efter hvor meget flaske og frokost hun har spist tidligere)
Kl. 14: lægges til lur
Kl. 15.30-16: vågner
Kl. 17: Flaske (så meget hun kan tage. Oftest 150 ml)
Kl.18.15: Aftensmad + grønt og frugt i hånden
Kl. 19.30: lægges i seng (hvis hun virker sulten tilbydes hun lidt mælk)
Kl. 24: Drømmeflaske 210 ml - ikke altid hun spiser op (forud for denne har vi været inde hos hende 4-5 gange for at give sut oftest efter 60 til 90 minutters søvn)
Kl. 4/5: Flaske 120 ml - spiser som regel op. Ikke altid jeg tilbyder denne flaske, hvis klokken er for tæt på at vi skal stå op. Måske en fejl?
Tænder: Hun fik sine to tænder i undermunden samtidig, da hun var 5,5 måned. Har mistanke om at overmunden er på vej, men det har kun stået på i 2 uger. Så tænker ikke det er derfor hun i så lang tid har så mange opvågninger.
Night Terror: Da vi begyndte at bruge tremmesengen, sov hun med sin babynest i tremmesengen, for at give tryghed og genkendelighed. Den prøvede vi at fjerne for nogle uger siden, og erstatte med en slange rundt i kanten (ud over en sengerand som vi altid har brugt). Det virkede til at nætterne blev endnu værre. Hun havde kæmpe tudeture og helt febrilsk. Ved ikke om det havde direkte relation til fjernelse af babynest, men vi gik tilbage til babynest og tog forbi kiropraktor, som tidligere har hjulpet os med hendes nakkespændinger. Noget har hjulpet, for nu er vi tilbage til klynk. Fremskridt.
Brug af sut: Min kæreste og jeg har talt om en idé måske kan være at prøve at få hende til at sove uden sut, så hun ikke vågner af at have mistet den. Men den er så stor en del af hendes putteritual, at der er lidt svært.
Håber du kan finde hoved og hale i det hele og har et tip til hvordan vi kan hjælpe vores datter til at få en bedre nattesøvn.
Hilsen