Brev:
Uro, søvn og dårlig samvittighed
22. oktober 2020
Alder:
3 mdr.
Uro, søvn og dårlig samvittighed
Hej Helen.
Jeg har et sæt tvillingedrenge på 3,5 måned, der blev født 35+5.
I en måneds tid har vi haft succes med at putte drengene ved at nusse lidt om dem, vugge lidt, svøbe dem i deres dyne og så lige så stille og roligt gå, når de er ved at falde hen. Det er oftest omkring kl. 19. Sommetider har de ligget og kigget lidt og så faldet i søvn. Andre gange er de blevet urolige og så går vi selvfølgelig ind til dem, giver en sut, får dem til ro og går igen. Sommetider går jeg også ind og giver et kys selvom de ikke brokker sig. Jeg kan nemlig godt blive bange for, at de føler sig forladt...
Men nu er særligt den ene begyndt at blive ked af det, når han skal puttes. Ligeså snart jeg lægger ham i sengen bliver han ked af det og falder kun til ro, når jeg tager ham op. Han virker nærmest angst for at blive lagt. Hverken nusseri, rolig snak eller noget virker. Jeg forsøger at lægge ham fra min favn lige inden øjnene lukker i, men så vågner han igen og græder. Det kan tage over en time.
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre, for jeg vil jo ikke vænne ham til at falde i søvn hos mig, men samtidig gerne give ham alt det han vil have, når han er utryg. Jeg tænker det vil gøre putningen sværere i fremtiden, hvis han vænner sig til at sove hos mig og særligt når jeg har to...? Men han er jo stadig så lille, at jeg tænker han ikke kan få for meget tryghed?
Min kæreste foreslog i dag, at vi efter mange forsøg gik ud af soveværelset og der må jeg give min kæreste, at vores dreng efter kort tid ikke længere sagde noget, men det er vel ikke ensbetydende med han er tryg? Jeg var dog inde og nusse ham et par gange og sige han skulle sove godt, hvor han lå stille og til sidst faldt i søvn. Jeg havde dog SÅ dårlig samvittighed over at gå, når han virkede ked af det/sur og gav udtryk for han ville op til mig. Hvad er det rigtige at gøre?
Begge drenge sover godt om dagen, hvor de sover tre lure inkl. en powernap nogle dage.
Kærlig hilsen
fra os