Søvnproblemer igennem flere måneder

13. oktober 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Søvnproblemer igennem flere måneder

Hej Helen!

Vi har (som så mange andre) problemer med vores datters søvn.

For at tage det hele med, vil jeg starte med vores datters fødsel. Hun blev født 26 dage før termin og vi var indlagt med hende i 12 dage, da hun skulle have mælk via sonde hver 3. time. Hun sov hele tiden i sin egen kuvøse på en varmemadras. Da vi kom hjem med hende blev hun lagt i sin egen tremmeseng (i en nest til at begynde med) som står lige ved siden af vores dobbeltseng.

Efter den første uge begyndte hun at være meget urolig om natten - lavede en masse lyde, virkede utilfreds. Vi prøvede forskellige ting og det der virkede var at gå rundt og vugge hende. Efterhånden som tiden gik fik vi en rutine, hvor hun blev vugget i søvn (i flere timer) hver aften. Om natten vågnede hun for at få mad og det var oftest nødvendigt at vugge hende i søvn igen.

Da hun var 3 måneder gammel begyndte hun at sove igennem. Hun sov fra ca. kl. 1 om natten til kl. 9. Hendes lure var til gengæld meget korte - oftest kun 30 minutter medmindre man gik med barnevognen - så sov hun hele turen om den så var 1 eller 2 timer.

Omkring 4 måneders alderen begyndte vi at vende hende af med at hun skulle vugges i flere timer. Det lykkedes overraskende godt - vi kunne efterhånden få hende til at falde i søvn omkring kl. 22-23 i løbet af 15 min. Det var også her vi introducerede godnatlæsning.

Da hun blev 5 måneder begyndte hun dog at vågne om natten. Vi tænkte at det var sult og hun fik bryst. Vores sundhedsplejerske sagde at vi skulle begynde på overgang til fast føde. Det havde desværre ingen effekt på søvnen - tværtimod.

Ved 6 måneder begyndte vores datter at vågne flere gange hver nat og det har stået på siden da. Hun er 13 måneder nu.

Der er variation i hvor mange gange hun vågner og hvad man skal gøre for at få hende til at sove igen. Nogle gange er det bare en sut og andre gange er det op at gå og vugge hende - i værste fald i 1-2 timer.

Vores aftener er typisk således:

- ...

Annonce

... aftensmad mellem 17:30 og 18:15
- bad eller blot pusle og skifte til nattøj
- børste tænder og et glas vand
- læse godnathistorie (den samme bog hver aften) i vores seng siddende mellem vores ben med sin bamse
- pakke ind i dyne, give sut og gå omkring i værelset og vugge blidt i 5-10 min
- lægges i egen seng kl. 19-19:15
- sover fint de første 3 timer, vågner op ofte for at få en sut, sover videre i 2-3 timer vågner op (grædende med lukkede øjne, sutten har hun oftest) skal vugges i søvn i 30-60 minutter. Dette kan gentage sig flere gange. Op mellem 6-7.

Nogle gange kan det lykkes at berolige hende i sengen, men det er sjældent. På det sidste har hun nogle gange sovet videre hvis vi tager hende op i vores seng.

Angående søvn om dagen har hun siden hun var 6 måneder faktisk sovet 2 gode, lange lure formiddag og eftermiddag. Man kunne næsten stille et ur efter det. Omkring 11 måneder ville hun kun sove en gang og det gør hun fortsat også efter vuggestuestart. Denne ene lur er oftest ret kort ca. 45-90 min. Vi kører typisk i rundt med barnevognen i 5 min og så sover hun. Amningen blev hun vænnet af med da hun var 8 måneder.

Vores indtryk er at hun er glad og veltilpas i løbet af dagen og udvikler sig fint. Men vi er virkelig trætte efter så mange måneder uden god søvn! Vi tror selv at det ville være en løsning at komme i gang med at vende hende til at falde i søvn i egen seng. Vi er bare virkelig i tvivl om hvordan?

Skal vi stoppe med at læse godnathistorie i dobbeltsengen og i stedet gøre det mens hun er i sin seng? Skal vi efterfølgende så bare gå? Vi ved at det vil afføde gråd i stor stil. Skal vi så blive siddende til hun falder i søvn? Hun elsker at opholde sig i sin tremmeseng og nogle gange når vi har skiftet hende til nattøj har vi da også sat hende i den og så tumler hun omkring og hygger sig. Så vi er bange for at hun blot vil "lege" så længe vi bare sidder der.

Håber du kan hjælpe!

Med venlig hilsen
De meget trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.