Nætter uden amning

13. oktober 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Nætter uden amning

Kære Helen

Jeg har igen brug for dine tanker. Jeg er i tvivl om det vi gør er det rigtige!

Jeg har skrevet til dig før omkring vores datter, der nu nærmer sig 11 måneder. Det går ok med maden, selvom hun dog stadig er en småtspisende pige. Hun trives godt og udvikler sig som hun skal, og er også startet op i dagpleje, hvilket går godt.

Vi har netop flyttet hendes seng på eget værelse, og det er som sådan ikke et problem. Hun sover fint derinde. I den forbindelse blev vi nødt til at sløjfe vores amme/falde i søvn rutine, hvor jeg ammede hende i vores seng og hun herefter faldt i søvn ved siden af mig, og blev flyttet til hendes seng. Det er ikke længere muligt, da sengene nu er i to forskellige rum.

Jeg ammede hende derfor i stuen, efter hun havde fået godnat-grød, og herefter gik vi op på værelset, sang, puttede og sagde godnat. Hun blev selvfølgelig temmelig ked af det fordi hun manglede brystet. Jeg snakkede roligt til hende, nussede hende og gav små lette tryk på hendes ben. Til sidst tog jeg hende op, hun faldt til ro med hovedet på min skulder, og jeg lagde hende ned. Hun gryntede lidt og faldt i søvn. Det tog 25 min, så egentlig bedre end forventet. Men det er ærgerligt at hun bliver ked af det, og det er her tvivlen kommer!

Er det den rigtige måde at gøre det på? Hun skal være tryg når hun falder i søvn! Det skal foregå på en dejlig måde, og vil gerne at det bliver hyggeligt.

Jeg forstår at hun reagerer på at mangle brystet, det har hun fået altid hele livet, og nu er det væk når hun skal sove!

Jeg har nok bare brug for at vide om det er en ok måde at gøre det på? Eller kan jeg med fordel gøre noget anderledes?

Om dagen falder hun fint i søvn uden brysterne.

Jeg ammede hende omkring midnat da hun vågnede første gang, det var ellers min tanke at de her natteamninger skulle stoppe nu, men det må ske gradvist af hensyn til mine bryster :-)

Igen 3.30 vågnede hun, og her er den store tvivl! For jeg tror faktisk at hun var reelt sulten! Hun blev tilbudt vand, fik trøst og kærtegn, men blev ved med at vågne ca hver halve time ...

Annonce

... derefter. Vi stod op kl 6 og spiste morgenmad 6.30.

Jeg føler virkelig vi gør ALT hvad vi kan for at give hende mad og fylde hende op i løbet af dagen, men hvad gør vi hvis hun reelt er sulten kl 3.30 om natten?

Vi står som sagt op kl 6 og hun bliver puttet til nat kl 19.00.
Hun får tilbudt mange måltider hver dag, og får også tilbudt grød inden natten, samt lun mælk i kop.
Hun spiser fornuftigt til aftensmad, og spiser måske en halv dl godnat-grød.
Hun ammes på begge bryster inden hun puttes, og ammes igen på begge bryster omkring midnat.

Hun spiser ikke forfærdeligt meget i dagplejen til frokost, men spiser til gengæld lidt bolle til mellemmåltiderne. Herhjemme spiser hun stort set alt selv (vil ikke mades), og i dp tror jeg hun mades med små hapsere af rugbrød og grønt.

Opsummering: Har vi gang i det rigtige ift at putte uden amning? Og hvordan forholder vi os ved opvågninger kl 3-5 om natten hvis sulten er reel? Er det blot en kort periode der skal lede til mere mad i løbet af dagen?

Og til sidst, er det bedre også at skære midnatsamningen væk? Forvirrer det hende at hun må få der, men ikke kl 4?

Hun får lidt mælk i kop til måltider i løbet af dagen, samt mælk i hendes grød morgen og aften, men samlet set er det nok kun 100 ml om dagen.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

For en god ordens skyld, er her hendes madindtag i løbet af en dag (gennemsnit på en dag hvor hun er hjemme hele dagen):

6.30 ca 1/4 - 1/2 del havregrød + 1/4 bolle med smør og ost
8.30 ca 1/4 bolle med smør og ost, en halv banan og lidt mælk
11.30 ca 1/4 stykke rugbrød med smør, et stykke kyllingepålæg, en halv kogt gulerod
15.30 lidt opblødte havrefras, et par vindruer eller lidt kiwi, en ostehaps + lidt mælk
17.30 aftensmad, hvad vi nu får, spiser ok, især hvis det er pasta. Eks en håndfuld kogte pastaskruer, en halv frikadelle, lidt kogt blomkål og ærter
18.45 ca 1/4-1/2 dl havregrød. Tilbydes mælk også men takker ofte nej.
19.00 ammes på begge bryster
23.00 ammes på begge bryster

03.30 amning her forsøger vi at fjerne.

Med venlig hilsen
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder