Mange opvågninger efter aftenputning

1. oktober 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Mange opvågninger efter aftenputning

Kære Helen,

Jeg skriver, fordi vores dreng på 7 måneder siden jeg er startet på arbejde for 3 uger har ændret søvnmønster aften/nat. Konkret er han begyndt kun at ville ammes i søvn om aftenen, hvor han tidligere er blevet puttet af far. Samtidig er han begyndt at vågne rigtig mange gange efter han er puttet.

Jeg vil derfor gerne høre dig, hvordan vi kommer tilbage til en putning, som far kan hjælpe med og med færre opvågninger?

En aftenputning forløber typisk:
kl. 18 - aften/natgrød
Kl. 18.30 -19: Amning - falder i søvn ved brystet (lukker øjnene med det samme, men spiser videre, så uklart hvornår han sover). Puttes fra brystet. Jeg prøver, at han er vågen, men døsig. Det lykkes ikke altid. Tidligere puttede far med godnatsang og sut. Det vil han ikke længere. Græder meget voldsomt, når vi forsøger.
Kl. 19.30: Vågner - ammes
Kl. 20.30: Vågner - ammes
Kl. 22.30: Vågner - ammes
Kl. 01.00: Vågner - ammes
Kl. 05.00: Vågner - ammes
K. 6.45: Vågner - står op

Tidligere vågnede han færre gange, og kunne sove videre, hvis han fik sutten. Blev kun ammet 1 gang om natten (ml. kl. 2-3).

Om dagen ammes han ikke længere ml. kl. 7-17. Han ammes kl. 17 og 19, når jeg kommer hjem. Om dagen sover han normalt 3 lure - her falder han i søvn i barnevognen, hvilket også er nyt. Da jeg gik hjemme med ...

Annonce

... ham, faldt han typisk i søvn ved brystet. Han kan endnu ikke falde i søvn uden bevægelse eller amning. Den første del af natten sover han i en slyngevugge med motor. Når vi går i seng omkring midnat kommer han med ind i seng, der er monteret på vores seng.

Jeg tænker selv, at vores udfordringer kan hænge sammen med flere forhold:

- Søvnassociation: Han vågner mange gange, fordi han vågner og mangler brystet. Jeg vil derfor rigtig gerne have hjælp til, hvordan vi kommer væk fra, at han kun vil ammes i søvn.

- Evt. mangel på mad/mælk: Han tilbydes 3-4 hovedmåltider plus mellemmåltider, og drikker ca. 2-300 ml. mme i løbet af dagen. Ammes derudover ml. 17 og 7. Men er stadig i tvivl, om det kan skyldes mangel på mad/væske. Evt nedgang i mælkeproduktion hos mig? Vi har derfor forsøgt at give mme om natten af kop. Syntes umiddelbart ikke det har hjulpet.

- Tryghed: Han ammes ikke længere om dagen, og søger derfor brystet oftere om natten.

- Tandfrembrud/forstoppelse: Der har de sidste 3-4 uger været både tandfrembrud og forstoppelse, men maven fungerer bedre igen.

Håber ovenstående beskrivelse er tilstrækkelig til, at du forhåbentlig kan hjælpe os på vej til, hvordan vi kommer tilbage til en putning, der ikke sker direkte fra brystet, og med færre opvågninger/amninger.

Bedste hilsner
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.