Brev:
Mange opvågninger efter aftenputning
1. oktober 2020
Alder:
7 mdr.
Mange opvågninger efter aftenputning
Kære Helen,
Jeg skriver, fordi vores dreng på 7 måneder siden jeg er startet på arbejde for 3 uger har ændret søvnmønster aften/nat. Konkret er han begyndt kun at ville ammes i søvn om aftenen, hvor han tidligere er blevet puttet af far. Samtidig er han begyndt at vågne rigtig mange gange efter han er puttet.
Jeg vil derfor gerne høre dig, hvordan vi kommer tilbage til en putning, som far kan hjælpe med og med færre opvågninger?
En aftenputning forløber typisk:
kl. 18 - aften/natgrød
Kl. 18.30 -19: Amning - falder i søvn ved brystet (lukker øjnene med det samme, men spiser videre, så uklart hvornår han sover). Puttes fra brystet. Jeg prøver, at han er vågen, men døsig. Det lykkes ikke altid. Tidligere puttede far med godnatsang og sut. Det vil han ikke længere. Græder meget voldsomt, når vi forsøger.
Kl. 19.30: Vågner - ammes
Kl. 20.30: Vågner - ammes
Kl. 22.30: Vågner - ammes
Kl. 01.00: Vågner - ammes
Kl. 05.00: Vågner - ammes
K. 6.45: Vågner - står op
Tidligere vågnede han færre gange, og kunne sove videre, hvis han fik sutten. Blev kun ammet 1 gang om natten (ml. kl. 2-3).
Om dagen ammes han ikke længere ml. kl. 7-17. Han ammes kl. 17 og 19, når jeg kommer hjem. Om dagen sover han normalt 3 lure - her falder han i søvn i barnevognen, hvilket også er nyt. Da jeg gik hjemme med ham, faldt han typisk i søvn ved brystet. Han kan endnu ikke falde i søvn uden bevægelse eller amning. Den første del af natten sover han i en slyngevugge med motor. Når vi går i seng omkring midnat kommer han med ind i seng, der er monteret på vores seng.
Jeg tænker selv, at vores udfordringer kan hænge sammen med flere forhold:
- Søvnassociation: Han vågner mange gange, fordi han vågner og mangler brystet. Jeg vil derfor rigtig gerne have hjælp til, hvordan vi kommer væk fra, at han kun vil ammes i søvn.
- Evt. mangel på mad/mælk: Han tilbydes 3-4 hovedmåltider plus mellemmåltider, og drikker ca. 2-300 ml. mme i løbet af dagen. Ammes derudover ml. 17 og 7. Men er stadig i tvivl, om det kan skyldes mangel på mad/væske. Evt nedgang i mælkeproduktion hos mig? Vi har derfor forsøgt at give mme om natten af kop. Syntes umiddelbart ikke det har hjulpet.
- Tryghed: Han ammes ikke længere om dagen, og søger derfor brystet oftere om natten.
- Tandfrembrud/forstoppelse: Der har de sidste 3-4 uger været både tandfrembrud og forstoppelse, men maven fungerer bedre igen.
Håber ovenstående beskrivelse er tilstrækkelig til, at du forhåbentlig kan hjælpe os på vej til, hvordan vi kommer tilbage til en putning, der ikke sker direkte fra brystet, og med færre opvågninger/amninger.
Bedste hilsner
Linda