Brev:
Amning og putning - 10 mdr.
28. september 2020
Alder:
10 mdr.
Amning og putning - 10 mdr.
Kære Helen,
Vores datter er nu blevet 10 måneder, og jeg er netop stoppet med at amme inden hendes eftermiddagslur. Jeg ammer kun aften og nat, men da vi ønsker at få ændret falde-i-søvn-ved-amning-mønsteret, vil jeg lige høre om du har input til hvordan det gøres bedst, og hvordan vi sikrer at hun fortsat får nok mælk.
Lige nu ser dagsrytmen således ud:
- Vågner ca. kl. 6.00.
- Morgenmad kl. 7.00 (havregrød eller øllebrød med MME og usaltet smør + lidt bananmos i. Drikker vand til).
- Formiddagsmad kl. 8.30 (½ banan eller andet frugt/frugtmos, eller ½ bolle med smør/ost/smøreost eller lign. Drikker vand eller MME til).
- Formiddagslur i barnevogn kl. 9.00, sover ca. 1½-2 timer.
- Frokost kl. 11.00 (bondebrød med leverpostej/fiskepålæg eller lign. + forskelligt grønt som tomat/avocado/ærter eller hårdkogt æg eller andet. Drikker vand til).
- Eftermiddagsmad kl. 13.30 (her er amning nu skiftet ud med fx grød eller frugtmos. Drikker vand eller MME til).
- Eftermiddagslur i barnevogn kl. 14.00, sover ca. 1½-2 timer.
- Sen eftermiddagsmad kl. 16.00 (½ bolle, eller frugt, eller en lille smule tykmælk/A38 med frugtmos på. Drikker vand eller MME til).
- Aftensmad kl. 17.30 (spiser efterhånden nogenlunde de samme ting som os andre, vi tilpasser dog stadig, så det ikke bliver for salt osv. Hvis noget laves med mælk/fløde, tager vi lidt fra til hende og bruger MME i stedet. Enkelte dage får hun også grøntsagsmos med fx torskerogn eller makrel i, hvis vi andre får noget der ikke er så babyegnet. Drikker vand til).
- Godnatgrød kl. 18.30 (ofte en pulvergrød, så her tilsættes ikke MME. Drikker vand til).
- Gøres derefter klar til sengetid med ble, nattøj, tandbørstning.
- Er oftest klar til at sove ca. mellem kl. 19 og 19.30. Hun ammes stadig i søvn, mens jeg sidder med hende, og når hun sover tungt, kan jeg lægge hende i tremmesengen. Hver gang hun vågner om natten (hvilket er blevet meget ofte gennem de sidste par måneder!), ammes hun også - men de fleste gange kun meget kort tid, så det er vist mest en tryghedsting og ikke fordi hun er sulten. Hun bruger ikke sut, så derfor er det denne vane med korte natamninger ved de hyppige opvågninger, der er hængt ved...
Vores ønske er, at hun fortsat ammes inden sengetid indtil hun er ca. et år, men at amningen adskilles fra selve putningen, så hun ikke falder i søvn der, men først i sengen.
Er det en idé at aftenamme i stuen fx, og først derefter gøre klar på badeværelset, hvorefter hun puttes i sengen?
Hvis vi kan arbejde på at få hende til at sove videre om natten uden amningerne, så kommer hun jo til at få mindre mælk - bør det så erstattes af en amning på et andet tidspunkt (hun starter i vuggestue senere på efteråret, og derfor ville en ekstra amning bedst kunne være enten om morgenen når hun vågner, eller sen eftermiddag/tidlig aften), eller er det ikke nødvendigt? Hun får jo MME i det grød vi selv laver, eller hvis hun får mos. Derudover MME til at drikke af kop et par gange om dagen, men dette virker hun dog ikke særlig glad for, så der drikker hun ikke ret meget af det.
Håber du endnu en gang kan hjælpe os lidt videre :)
Med venlig hilsen
L.