Brev:
Puttevaner
10. september 2020
Alder:
20 mdr.
Puttevaner
Hej Helen.
Vi er et par fortvivlede forældre som i den grad har brug for sparring. Vi har ofte oplevet meget forvirring omkring måden at gøre "tingene på" og har en dreng som i den grad "ikke passer ind i kasserne". Derfor har vi haft det lidt svært med råd og vejledning, men nu skriver vi til dig fordi vi føler vi bliver ved med at løbe panden mod muren.
Vi har en dreng som i den grad trives. Han spiser og drikker fint, er glad, let til grin, snakker meget, er glad for at lege og samtidig utrolig stædig og viljestærk. Han er har brug for meget tryghed og har haft dette siden ca 10 måneders-alderen, hvor især mor ikke må gå langt væk. Dette er dog bedre nu.
Vi indførte en putterutine omkring 2 måneders alderen, og indtil han blev godt og vel et år var han så nem at få til at sove til natten.
Han fik en flaske og vågnede kort om natten og fik igen en flaske. Vi forsøgte at komme ud af flaskerne omkring 13 mdr. alderen og det gik nogenlunde indtil vi ramte ind i noget sygdom og blev rådet til at give flaske igen da det i 14 dages tid var det eneste han ville.
Han spiser og drikker fint gennem dagen.
Vores spørgsmål går på vores putterutiner og flaske fordi vi i den grad føler vi har brug for sparring.
Han er SÅ svær at få til ro og ofte er han timer om at falde i søvn. På de gode dage tager det 40 minutter.
Vores issue er at han STADIG får flaske til nat med almindelig letmælk og også hvis han vågner om natten. Vi forsøger gang på gang ikke at give ham om natten, men efter at være vågne i flere timer overgiver vi os da han efterspørger flasken og giver udtryk for han er sulten ved at sige "mam mam be om".
Nogle dage sover han også igennem og vi er derfor meget bevidste om at det nærmere er tryghed fremfor et reelt ernæringsbehov.
Et typisk scenarie:
Inden sengetid forsøger vi at skabe ro. Det gør vi på flere måder.
Enten ved at gå en tur med vores hund mens vores søn sidder i klapvogn eller ved at sidde sammen og læse en bog.
Omkring kl 19-19.30 (afhængig hvor træt han er) begynder vi at pusle til nat. Vi sætter godnat musik på og han får en banan (hvis han lyster) mens han får nattøj på og børstet tænder. Nogle dage vil han ikke have banen, andre dage spiser han 1-1,5 banan.
Derefter varmer vi en flaske med letmælk ca. 240ml.
Så går vi op til hans værelse, sætter os i en god lænestol og læser godnathistorie (vi har en fast godnathistorie). Efter godnathistorie får han flasken.
Vi sidder med ham i armene i stolen efter flasken, for at få ham til at falde helt til ro.
Han har alle dage været vant til at falde i søvn i armene på os, men er efterhånden ved at være så stor at han har besvær med at finde ro. Han ligger møg hamrende urolig, sparker ud i luften og spænder ofte i kroppen (lidt som tics). Når han er ved at falde helt hen, ryster han sig ofte på hovedet. Det virker lidt til, at han ikke "vil" give sig hen til søvnen, og ryster på hovedet for at holde sig vågen.
Når han er faldet godt til ro og tæt på at give sig hen, lægger vi ham over i sengen (som han ofte giver udtryk for han gerne vil), siger godnat, vi ses i morgen, nu skal du sove og han får en sut i hånden og hans to elskede bamser.
Vi lægger en hånd på ham, men kort tid efter begynder han at ligge og kigge efter os, sætter sig op, vil snakke, græder, vil op, vil ned, vil have far hvis mor putter og vil have mor hvis far putter.
Det ender ofte med at bliver sådan noge op og sidde hos os, ned og ligge, op og sidde osv.
Vi har forsøgt at gå ud og i en periode gik det ok de første 20 min. Det kan vi ikke længere, og nu er vi nødt til at blive i rummet, til han er faldet i søvn.
Hvis han vil op vil han op og kommer han ikke det (hvis vi forsøger at trøste ham i sengen) så stikker det helt af for ham.
Vi er som forældre meget bevidste om at vi virkelig gerne vil afvænne ham flaskerne, men det har været svært for os at tage beslutningen da han har så meget tryghed i dem. Vi ønsker dog også at han lærer at falde til ro og falde i søvn uden.
Den motoriske uro han har ved vi også højst sandsynlig kommer af han for ca 2-3 mdr begyndte at gå - men hans indre uro er så ekstrem til tider at vi har på fornemmelsen at det spænder ben for ham for at finde roen. Vi forsøger dagligt mens vi spiser aftensmad at snakke med ham om hans dag og nogen dage vil han rigtig gerne fortælle og snakke, mens andre dage kan han ikke samle sig til det.
Søvn døgnrytme:
6.30 bliver vækket
12-14.30 (hverdage i dagplejen) sover lur. Hjemme sover han kun 1,5 time hvor han vågner af sig selv.
19.30 begynder at putte
20.30-21.30 sover til nat
Ofte vågen x1 om natten på meget forskellige tidspunkter.
Vi har forsøgt at tage ham ind til os nogle nætter, hvor vi slet ikke har kunne få ham til at falde i søvn igen, men det kom der desværre intet godt ud af.
Vi føler virkelig vi har prøvet ALT og er klar over det ikke kommer fra den ene dag til den anden, men nu har vi simpelthen brug for råd fra en "udefra".
Mange hilsner fra
- et forældrepar som i den grad har brug for sammenhængende søvn, men samtidig vil det absolut bedste for deres dreng.