Putning, træthedstegn, uro i arme og ben

8. september 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Putning, træthedstegn, uro i arme og ben

Hej Helen.

Vi arbejder med døgnrytmen omkring vores pige og er glad og sover en længere strækning hvor hun før kun sov 30 min. I barnevogn og længere i vikle. Så det gik stærkt og vi fortsætter!

Vores datter bliver svøbt som en del af putte ritualet, men om dagen virker hun urolig når hun er svøbt og kæmper ihærdigt med at få armene op. Om natten sover hun med det samme. Når jeg kan se at hun virker irriteret over svøber og ikke falder til ro, løsner jeg det og armene bliver fri. Er der normalt at de pludselig ikke vil svøbes i denne alder og hvad kan man gøre når tot vækker sig selv med hurtige og urolige bevægelser både i indsovning og under søvn?

Lige nu har vi fokus på at søvn skal være rart og trygt, frem for barnevognstræning. Dette gør at hun, trods hun stadig godt kan græde lidt/brokke sig og at der går når tid ca. 20 - 30 min, falder hurtigere i søvn. Om formiddagen kan hun nu sove 1,5 - 2,5 t. I vikle/bæresele og at vi efter 1,5 t. Ligger hende ned i babynest hvor hun nu nemmere bliver i søvnen. Til formiddag, nettet hun har tumlet og virker træt, ligger vi os ind i soveværelset hvor der er køligere og mørklægningsgardin. Jeg kan det stadig tage lidt tid, men hun skriger ikke.. kan godt små græde og efter lidt forskellige stillingsforsøg, falder hun stille i søvn puttet godt i dynen og omfavnet. Hun sover bedst halvt på siden og tæt ind mod mig.

Den første 1,5 t. Ligger jeg og hjælper hende med armene, da hun ellers vækker sig selv. Jeg holder hende i hånden og sørger for at ligge armene ned når hun røre sig selv i ansigtet i søvne. Efter 1,5 time kan jeg forsigtigt gå ud og hun sover mellem 30 - 60 min. Selv. Det er tydeligt at hun er mere udhvilet end for 7 dage siden.

Vi har investeret tyngdedyne, dog bliver hun hurtigt sur når hun får denne ...

Annonce

... på. Kan den have modsat effekt og overstimulere? Vi har en datter der kan sove godt, såfremt det er op ad os og ikke i barnevogn eller babynest. Babynest er kun engang imellem. Det ville være så rart at kunne tage en lur med hende, men jeg er nødt til at hjælpe hende med arme.

Jeg går i mødregruppe og jeg er så nervøs for situationen når hun skal sove, fordi hun græder når jeg forsøger at hjælpe hende med at sove - vikle og svøb i dynen. Jeg putter forsøger at putte. Hende når hun ser træt ud. Lettere rød ved øjne, bliver mere pirrelig og blinker langsomt med øjnene. Jeg er så ked af at jeg er nødt til at være væk mere end 20 min. I sociale sammenhænge før hun sover og at hun kæmper imod og skriger kontra andre.

Vi kan ikke gå en tur, for det kræver hun er udhvilet. For hvis hun bare er lidt træt... begynder hun at græde i barnevognen og det eneste der hjælper er at gå med hende på armen. Det er lidt flovt og jeg tør ikke forlade mit hjem.

Mit spørgsmål er derfor:

Hvad er træthedstegn? Et tilfælde af jeg putter forkert.

Hvordan hjælper jeg hende til at falde i søvn, uden hun græder og kæmper for at holde sig vågen? - kan se hun er ved at falde hen men hele tiden spærrer øjnene op.

Hvordan kan jeg hjælpe hende til at forblive i søvnen i længere tid, når jeg ikke holder styr på arme og ben.

Hvad kan jeg gøre i forhold til arme og ben?

Hvordan arbejder vi bedst med at hjælpe hende med at forbinde søvn med noget rart? - så hun ikke græder så meget i forbindelse med søvn og nemt ligger sig til at sove selv med os i nærheden?

Hvordan kan jeg, samtid med søvn, hjælpe hende til at sove i barnevogn uden protest og at hun ikke kun sover 30 min. Som slet ikke er nok for hende? Kan ses på hendes adfærd. Hun bliver hurtigt irritabel og pirrelig.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.