Brev:
Forholdet imellem søvn, mad og tilknytning
6. september 2020
Alder:
12 mdr.
Forholdet imellem søvn, mad og tilknytning
Kære Helen,
Tak for en empatisk og informationsrig side og brevkasse.
Jeg har en datter, Ingrid, på 1 år og et par uger. Hun er et kærligt og aktivt lille væsen. Hun er meget tryg, modig og har allerede en masse meninger men "spørger" altid, hvis der er noget hun er usikker på. Jeg mener altså, at hun er sund og rask og hun følger sine vækstkurver flot.
Dog er der et par områder, som bekymrer os vedrørende nattesøvn og mad. Hun har aldrig været god til at sove - dvs. at hun er dygtig til at indikere træthed og oftest kæmper hun ikke imod. Men hun er altså ikke god til at blive i søvnen, hun vågner simpelthen ofte.
Hun indikerer selv, hvornår hun er træt og om dagen har det passet med to lure på maks. halvanden time per gang, på samme tid hver dag, i de sidste par måneder. I sidste uge kortede hun det ned til én lur, og det lader til at passe hende fint. Hun er lidt mere træt om eftermiddagen, men jeg tror bare at det skal finde et leje med de flere vågne timer.
Problemet kommer om natten, hvor hun konsekvent vågner og vil have bryst minimum to og gerne tre gange per nat. Det er nogle store tåre, hun tager, så hun må jo være tørstig. Dette har stået på i mange måneder. Jeg er samtidig ved at vænne hende til, at falde i søvn ved siden af mig snarere end i mine arme, men de går langsomt og hun ammer sig ofte i søvn.
Jeg vil tro, at det har noget at den afbrudte søvn har noget at gøre med hendes indtag af fast føde, som hun ikke er smadder interesseret i. Vi giver hende 4-5 små måltider, per dag. Små, fordi hun ikke spiser særligt meget. Hun er ikke kræsen, og vil gerne prøve forskelligt, men hun er omvendt ikke synderligt interesseret. Dét, hun får, er sundt og varieret, men hun er altså endnu vældig opsat på at blive ammet, også om dagen men ikke efter et bestemt skema. Til aften ender vi tit med at kigge på puslespil, bog eller bamserne imens hun får sin grød - dvs, at vi lokker hende til at spise, uden at hun er koncentreret omkring det. Er det mon en dårlig vane?
Er det vigtigt, at hun spiser på samme tidspunkt hver dag? Hun er trods alt vanemenneske, hvis vi skal tro hendes søvnmønster.
Hun er meget, meget knyttet til mig i disse dage, og der er ikke så meget far kan gøre. Det kan måske også have noget at gøre med, at hun ikke har været passet af andre end mig da vi bor meget langt fra familie i USA, hvor corona har isoleret os fra alle muligheder for pasning og hjælp.
Mine spm. til dig går på, hvordan vi nænsomt får brudt den dårlige cirkel med amning om natten og samtidig får hende drejet i retning af mere fast føde generelt? Jeg er ærligt talt ret træt efter et år uden en fuld nats søvn, og jeg vil så gerne at hun får ordentlig søvn og er sulten til dagen som kommer.
Jeg har fået tilsendt din bøg om børn og søvn, som er alle tiders. Jeg håber, at du kan hjælpe mig med at tænke vores situation igennem - hvor kan eller bør vi justere?
På forhånd 1000 tak
Ingrids mor