Forholdet imellem søvn, mad og tilknytning

6. september 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Forholdet imellem søvn, mad og tilknytning

Kære Helen,

Tak for en empatisk og informationsrig side og brevkasse.

Jeg har en datter, Ingrid, på 1 år og et par uger. Hun er et kærligt og aktivt lille væsen. Hun er meget tryg, modig og har allerede en masse meninger men "spørger" altid, hvis der er noget hun er usikker på. Jeg mener altså, at hun er sund og rask og hun følger sine vækstkurver flot.

Dog er der et par områder, som bekymrer os vedrørende nattesøvn og mad. Hun har aldrig været god til at sove - dvs. at hun er dygtig til at indikere træthed og oftest kæmper hun ikke imod. Men hun er altså ikke god til at blive i søvnen, hun vågner simpelthen ofte.

Hun indikerer selv, hvornår hun er træt og om dagen har det passet med to lure på maks. halvanden time per gang, på samme tid hver dag, i de sidste par måneder. I sidste uge kortede hun det ned til én lur, og det lader til at passe hende fint. Hun er lidt mere træt om eftermiddagen, men jeg tror bare at det skal finde et leje med de flere vågne timer.

Problemet kommer om natten, hvor hun konsekvent vågner og vil have bryst minimum to og gerne tre gange per nat. Det er nogle store tåre, hun tager, så hun må jo være tørstig. Dette har stået på i mange måneder. Jeg er samtidig ved at vænne hende til, at falde i søvn ved siden af mig snarere end i mine arme, men de går langsomt og hun ammer sig ofte i søvn.

Jeg vil tro, at det har noget at den afbrudte søvn har noget at gøre med hendes indtag af fast føde, som hun ikke er ...

Annonce

... smadder interesseret i. Vi giver hende 4-5 små måltider, per dag. Små, fordi hun ikke spiser særligt meget. Hun er ikke kræsen, og vil gerne prøve forskelligt, men hun er omvendt ikke synderligt interesseret. Dét, hun får, er sundt og varieret, men hun er altså endnu vældig opsat på at blive ammet, også om dagen men ikke efter et bestemt skema. Til aften ender vi tit med at kigge på puslespil, bog eller bamserne imens hun får sin grød - dvs, at vi lokker hende til at spise, uden at hun er koncentreret omkring det. Er det mon en dårlig vane?

Er det vigtigt, at hun spiser på samme tidspunkt hver dag? Hun er trods alt vanemenneske, hvis vi skal tro hendes søvnmønster.

Hun er meget, meget knyttet til mig i disse dage, og der er ikke så meget far kan gøre. Det kan måske også have noget at gøre med, at hun ikke har været passet af andre end mig da vi bor meget langt fra familie i USA, hvor corona har isoleret os fra alle muligheder for pasning og hjælp.

Mine spm. til dig går på, hvordan vi nænsomt får brudt den dårlige cirkel med amning om natten og samtidig får hende drejet i retning af mere fast føde generelt? Jeg er ærligt talt ret træt efter et år uden en fuld nats søvn, og jeg vil så gerne at hun får ordentlig søvn og er sulten til dagen som kommer.

Jeg har fået tilsendt din bøg om børn og søvn, som er alle tiders. Jeg håber, at du kan hjælpe mig med at tænke vores situation igennem - hvor kan eller bør vi justere?

På forhånd 1000 tak
Ingrids mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre