Tidspunkt for godnat

23. august 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Tidspunkt for godnat

Kære Helen

Jeg skriver til dig da vi har en datter på 2 år og 5 mdr. som absolut ikke vil sove om aftenen når hun skal puttes. Det startede faktisk da vores datter blev indlagt på hospitalet tilbage i midten af marts hvor hun var syg med kyssesyge, og der blev vendt op og ned på hendes rytme. Siden dengang, så har hun først ville falde i søvn kl. 21.30 hver aften, og det er uanset om hun har været tidlig oppe, eller om hun har fået lov at sove længe. Vi har prøvet at gå op med hende kl. 19.30 men så kommer vi bare til at sidde i 2 timer før hun ligger sig til at sove istedet for 1 time hvor vi typisk sidder ved hendes seng, før hun ligger sig til at sove. Så hvordan kan vi få ændret denne rytme?

Vi starter putteritualet med at vi er stuen og så får hun lov at vælge 3 bøger vi læser imens hun får noget havregrød, i det hun sjældent spiser så meget til aftensmad. Så går vi op og skifter hende og børster hendes tænder og så ligger vi hende i hendes seng imens vi sidder ved Siden af. Vi fortæller godnathistorie og synger godnatsang, når det er mig der putter så græder hun ikke men ligger bare meget urolig og har svært ved at overgive sig til ...

Annonce

... søvnen. Sommetider vil hun gerne nusses eller holde i hånd så det gør jeg, men alligevel har hun svært ved at finde ro. Jeg har også prøvet at tale med hende om det der er sket i løbet af dagen men synes heller ikke at det har den store effekt. Når far skal putte græder hun meget fordi hun gerne vil have at det er mor der putter, men det ender med hun falder i søvn til sidst også kl.21.30. Pt. Vågner hun kl.8.00 og sover middagslur kl.12.00-12.30 og så sover hun 2 timer.

Vi ville ønske vi kunne putte hende kl.19.30-20.00 og at hun så faldt hurtig til ro og lagde sig til at sove, så vi også kunne få lov at slappe lidt af og få noget voksentid igen. Inden hun blev indlagt, puttede vi hende kl.20.00 og kl.20.40 sov hun som regel.

Det skal siges at hun ellers er en glad pige der er meget sproglig fremme og, at vi kan føre samtaler med hende, og hun kan sige lange sætninger. Dagplejemor siger at hun er intelligent og, at hun også synes hun er langt fremme sprogligt af sin alder hvilket hun har været længe. Hun har også masser af energi, og løber rundt og leger hest m.m så det virker ikke som om at hun mangler energi.

Med venlig hilsen
Lille mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika