Brev:
Tidspunkt for godnat
23. august 2020
Alder:
2 år, 5 mdr.
Tidspunkt for godnat
Kære Helen
Jeg skriver til dig da vi har en datter på 2 år og 5 mdr. som absolut ikke vil sove om aftenen når hun skal puttes. Det startede faktisk da vores datter blev indlagt på hospitalet tilbage i midten af marts hvor hun var syg med kyssesyge, og der blev vendt op og ned på hendes rytme. Siden dengang, så har hun først ville falde i søvn kl. 21.30 hver aften, og det er uanset om hun har været tidlig oppe, eller om hun har fået lov at sove længe. Vi har prøvet at gå op med hende kl. 19.30 men så kommer vi bare til at sidde i 2 timer før hun ligger sig til at sove istedet for 1 time hvor vi typisk sidder ved hendes seng, før hun ligger sig til at sove. Så hvordan kan vi få ændret denne rytme?
Vi starter putteritualet med at vi er stuen og så får hun lov at vælge 3 bøger vi læser imens hun får noget havregrød, i det hun sjældent spiser så meget til aftensmad. Så går vi op og skifter hende og børster hendes tænder og så ligger vi hende i hendes seng imens vi sidder ved Siden af. Vi fortæller godnathistorie og synger godnatsang, når det er mig der putter så græder hun ikke men ligger bare meget urolig og har svært ved at overgive sig til søvnen. Sommetider vil hun gerne nusses eller holde i hånd så det gør jeg, men alligevel har hun svært ved at finde ro. Jeg har også prøvet at tale med hende om det der er sket i løbet af dagen men synes heller ikke at det har den store effekt. Når far skal putte græder hun meget fordi hun gerne vil have at det er mor der putter, men det ender med hun falder i søvn til sidst også kl.21.30. Pt. Vågner hun kl.8.00 og sover middagslur kl.12.00-12.30 og så sover hun 2 timer.
Vi ville ønske vi kunne putte hende kl.19.30-20.00 og at hun så faldt hurtig til ro og lagde sig til at sove, så vi også kunne få lov at slappe lidt af og få noget voksentid igen. Inden hun blev indlagt, puttede vi hende kl.20.00 og kl.20.40 sov hun som regel.
Det skal siges at hun ellers er en glad pige der er meget sproglig fremme og, at vi kan føre samtaler med hende, og hun kan sige lange sætninger. Dagplejemor siger at hun er intelligent og, at hun også synes hun er langt fremme sprogligt af sin alder hvilket hun har været længe. Hun har også masser af energi, og løber rundt og leger hest m.m så det virker ikke som om at hun mangler energi.
Med venlig hilsen
Lille mor