3-årig og sovetider

16. august 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

3-årig og sovetider

Kære Helen,

Jeg har et spørgsmål omkring vores 3,5-årige pige og søvn; om aftenen bliver hun gjort klar til sengetid ca kl. 18.30 og bliver så puttet 18.45 og sover kort efter. Sover fint hele natten uden opvågninger, men vågner som regel mellem kl 5.00 og 5.30. I weekenden, hvor hun sover ca halvanden time til middag, er det fint - men da hun ikke længere sover lur i børnehaven i hverdagene, virker det umiddelbart som for lidt med 10-10,5 timer søvn om natten. Efter en dag i børnehaven er hun utrolig træt!

I håb om, at hun ville kunne sove længere, har vi sat et slags børnevækkeur på hendes værelse, hvor hun selv kan se om det er tid til at sove videre eller stå op, hvis hun vågner - uret ...

Annonce

... er sat til at hun må stå op kl 6, men hun kan simpelthen ikke falde til ro igen, hvis hun først er vågnet tidligere (bliver dog i sin seng, selvom hun er vågen, og kommer først ud kl 6).

Hun har vist egentlig altid vågnet så tidligt, og det er det samme uanset hvornår hun kommer i seng (derfor er der også kun ret sjældent og ved særlige lejligheder, at hun kommer lidt senere i seng, fordi vi ved, at hun ikke sover tilsvarende længere om morgenen).

Ønskescenariet for os ville være, at hun kunne sove lidt længere om morgenen, så hun både var mere frisk i hverdagene, og så hun på et tidspunkt også kan klare sig uden middagslur i weekenden - kan du hjælpe os lidt videre? :)

Med venlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.