Brev:
3-årig og sovetider
16. august 2020
Alder:
3 år, 7 mdr.
3-årig og sovetider
Kære Helen,
Jeg har et spørgsmål omkring vores 3,5-årige pige og søvn; om aftenen bliver hun gjort klar til sengetid ca kl. 18.30 og bliver så puttet 18.45 og sover kort efter. Sover fint hele natten uden opvågninger, men vågner som regel mellem kl 5.00 og 5.30. I weekenden, hvor hun sover ca halvanden time til middag, er det fint - men da hun ikke længere sover lur i børnehaven i hverdagene, virker det umiddelbart som for lidt med 10-10,5 timer søvn om natten. Efter en dag i børnehaven er hun utrolig træt!
I håb om, at hun ville kunne sove længere, har vi sat et slags børnevækkeur på hendes værelse, hvor hun selv kan se om det er tid til at sove videre eller stå op, hvis hun vågner - uret er sat til at hun må stå op kl 6, men hun kan simpelthen ikke falde til ro igen, hvis hun først er vågnet tidligere (bliver dog i sin seng, selvom hun er vågen, og kommer først ud kl 6).
Hun har vist egentlig altid vågnet så tidligt, og det er det samme uanset hvornår hun kommer i seng (derfor er der også kun ret sjældent og ved særlige lejligheder, at hun kommer lidt senere i seng, fordi vi ved, at hun ikke sover tilsvarende længere om morgenen).
Ønskescenariet for os ville være, at hun kunne sove lidt længere om morgenen, så hun både var mere frisk i hverdagene, og så hun på et tidspunkt også kan klare sig uden middagslur i weekenden - kan du hjælpe os lidt videre? :)
Med venlig hilsen
L.