22 måneder og vågner ulykkelig om natten

31. juli 2020

Kategori:
Alder:
22 mdr.

22 måneder og vågner ulykkelig om natten

Hej Helen,

Tak for din hjælp og gode råd - vi er kommet lidt nærmere end mere rolig putning for vores datter som nu er 22 måneder, men hun står selvfølgelig ikke stille i sin udvikling, så nu har vi lige brug for lidt retning for at hjælpe hende bedst muligt :)

Lige nu ser vores dag sådan ud:

Hun vågner alt mellem 5.30 og 7.00 og er glad og vil gerne op, får morgenmad og kommer i vuggestuen - her er hun begyndt at være ulykkelig når vi afleverer, det har ikke tidligere været et problem. Når vi så henter, har hun som regel haft en rigtig fin dag, så det varer ikke ved og gennemsyrer ikke dagen. Hun sover som regel 1t og 30-40 min lur ved middagstid, både hjemme og i vuggestuen.

17.45-18.00 får hun aftensmad, leger lidt eller synger og kl 19.00 læser vi en bog sammen inden hun kommer i bad, får nattøj på, kommer i seng og her taler vi lidt sammen om hendes dag og putter godnat.

Og så starter miseren, indimellem er hun nem at få til at sove og vi lægger som regel tøj sammen eller rydder op imens hun er i sin seng. Vi svarer hvis hun kalder og kommer retur og putter hvis hun bliver ked af det. Men oftere og oftere bliver ...

Annonce

... hun vred/frustreret og skriger ‘nej’ til både sut og kram og dette kan godt vare en halv time, måske endda en hel, hvorefter hun jo egentlig falder i søvn, men mest af udmattelse og man føler sig som en ganske utilstrækkelig forælder. Det skal siges her at det er ligegyldigt om det er far eller mor der putter, reaktionen kan være den samme.

Hun er også ved at gøre det samme et par gange om ugen, i løbet af natten. Hun vågner ved en 1-tiden og skriger igen ‘nej’ og kalder på den af os der ikke er i lokalet. Vi tager hende op og trøster, men dette hjælper ikke altid, heller ikke sut eller endda om vi tilbyder at hun kan sove hos os - hun skriger bare, igen til hun er udmattet og rolig igen. Hvis det har været en hård nat, vågner hun som regel først omkring kl 7.00, ved en rolig nat, hvor hun måske kun kræver en smule ‘sssssschhhh’ ved en 4-tiden, står hun op omkring kl 6.00-6.20.

Vi synes vi har prøvet mange ting med bøger, med og uden godnat-mad osv osv, men er ved at være matte i sokkerne efter en god måned på denne måde - så vi håber du har et par gode råd der kan hjælpe os lidt på vej igen.

De bedste hilsner
De trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder