Sove uden amning vol 2

26. juli 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Sove uden amning vol 2

Kære Helen

Tak for dit uddybende svar omkring min datters udfordringer med søvnen.
Jeg kan se at jeg ikke har fået forklaret mig godt nok ift. problematikken, og har derfor lidt opfølgende spørgsmål.

Min datter sover rigtig fint uden brystet når hun er faldet i søvn, både nat og dag. Hun har altså ikke brug for brystet hele natten.
Hun puttes kl 18.45 ca, hvor jeg ligger i sengen med hende og ammer. Når hun stopper med at synke tager jeg brystet og hun falder hen. Herefter flytter jeg hende til hendes egen seng, hvor hun sover godt. Hun græder måske 1 eller 2 gange inden midnat, men det er blot pga at hun vil vende sig om på siden. Jeg hjælper hende uden at hun rigtigt vågner, og så sover hun videre igen.

Jeg ammer hende omkring midnat (imellem 23-01.30) og flytter hende direkte i egen seng, hvor hun sover indtil ca kl 5 hvor jeg ammer igen. Kl 5.00 kan jeg dog ikke få hende til at sove igen uden amning, men ofte spiser hun kun en smule der.
Hun får en godnatseng imens vi ammer, og bagefter hører vi beroligende musik indtil jeg forlader rummet og hun sover trygt.

Om aftenen er problemet altså, at det kun er mig der kan putte til nat. Vi har forsøgt at jeg ammer hende i stuen, hvorefter vi går i soveværelset og forsøger at finde søvnen. Men hun bliver så urolig, græder, sparker og hidser sig helt op. Uanset om jeg ligger hende direkte i sengen, eller ligger tæt med hende og nusser.
Hun vil slet ikke nusse, men skriger og skubber mine hænder væk indtil hun lige får en tår mælkog mærker brystet i munden liggende i sengen.

Det er dog lykkedes, jeg holdt ud i 2 uger hvor jeg ammede i stuen og puttede hende uden bryst i egen seng. Men efter 2 uger uden nogen som helst fremgang, hvor det stadig tog 60 min med surt barn gik jeg tilbage til den “nemme og rolige” løsning. Måske dumt.
Vi skal til fest om 2 mdr, og jeg er nervøs omkring pasningen af hende pga dette.

Lurene om dagen er dog det største problem!
Du rådede mig til at gå en tur med hende i barnevognen om formiddagen, og ligge hende ned når hun var klar til det. Det virkede bare super godt og jeg blev så glad! Dog kun i 4 dage, og så tog fanden ved hende. Nu, når jeg ligger hende ned, spænder hun i flitsbue, skriger, skælder ud, sparker, og ender til sidst med at blive rigtig ulykkelig. Ved dog ikke om det kan være et tigerspring der driller, for det virkede så godt de første gange.

Jeg har gået i 1,5 time uden at nå til bare et sted hvor hun slapper af. Til sidst giver jeg op og går hjem, giver hende et bryst og hun sover i løbet af 5-10 min.
Den sidste uge, har jeg puttet hende til lur indendørs istedet for i ...

Annonce

... barnevognen, da hun også sover rigtig dårligt for tiden. I barnevognen bliver det til 25 min, men i sengen kan hun sove op til 3 timer hvis jeg ligger ved siden af hende. Igen mistænker jeg tigerspring, da det alligevel aldrig har været nødvendigt før.

Sut gider hun slet ikke i putte med. Hun ser sutten som legetøj og ligger bare og kaster rundt med den og rasler med den. Den forstyrrer altså mere end den gavner når hun skal sove.
Hun er altid siden helt lille, blevet puttet med en nusseklud om dagen, og en bamse om aftenen. Men det virker ikke til at nogen af delene betyder noget for hende. Er nussekluden lige væk en dag, gør det ingen forskel.

Jeg starter på arbejde om ganske kort tid, og min mand overtager barsel. Jeg er ked af at han skal starte sin barsel med et barn der er afhængig af amning for at sove! Har du et godt råd til hvordan han skal gribe det an?

Vi tilbyder hende mange måltider, og altid inden lur. Men tit bliver hun bare sur og maser maden i hænderne og smider det på gulvet. Jeg har også prøvet at indføre en godnatgrød, men hun bliver virkelig hidsig og vrider sig og vender ansigtet helt væk. Hun vil kun have bryst på det tidspunkt!

Jeg tror, at en medvirkende årsag til noget af det, er timingen. Jeg kan se på andre børn omkring mig, at de bliver stille, får klare øjne og generelt bare ser rigtig trætte ud når sovetid nærmer sig. Men sådan har vores datter aldrig været.
Er vi heldige ser vi hun gaber, men ellers er der ingen signaler overhovedet, førend at hun er der hvor hun er hysterisk og pylret, gnider øjne og er overtræt. Det sker pludseligt og uden varsel.
Og her er det selvfølgelig for sent at tilbyde mad!

Det blev et langt brev, men jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op!
Maden skal nok komme, det er jeg sikker på! Når jeg starter på arbejde er der jo ikke andre muligheder.
Men hvor ville jeg bare gerne at hun selv kunne falde i søvn uden amning, og at jeg følte hun var mæt når det var tid til lur. Hvis ikke hun ammes inden lur, vil der som minimum være nogle dage hvor hun ligges sulten i seng. For de mellemmåltider hun tilbydes istedet for spiser hun ikke!

Som sagt vil det snart være min mand der skal putte hende om dagen, og jeg bliver ked af at tænke på den situation både min mand og min datter vil være i.
Hende der ikke kan finde roen, der mangler mig og jeg ikke er der for hende. Og min mand der har hårde odds og et meget overtræt og ked af det barn.

Konkret handler det ikke om brystet igennem søvnen, men om at falde i søvn uden bryst og amning.

Jeg beklager det lange brev, men håber det forklarer problematikken godt!

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!