Svært at finde puttetidspunktet

18. juli 2020

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Svært at finde puttetidspunktet

Kære Helen

Jeg skriver lige to breve til dig, da jeg to spørgsmål om meget forskellige ting. Vi starter med en klassiker: Søvn ved 20 måneder!

Sidst jeg skrev til dig om søvn, var Johanne vist 5 måneder gammel. Dengang handlede det om, at Johanne var en såkaldt ”30-minutters-baby”. Cirka en måned efter at jeg havde skrevet til dig, blev det bedre med dagssøvnen – sikkert på grund af dine gode råd! – og Johanne begyndte at sove 1,5 time i træk.

Det har hun egentlig gjort lige siden, med lidt variationer. Nu er hun 20. måneder gammel, og vi har accepteret at hun bare ikke er et barn der sover lange lure. I vuggestuen bliver det relativt ofte kun til 50 minutters middagssøvn, og somme tider kan hun nå op på 2 timer. Herhjemme sover hun ind imellem 2,5 time, og enkelte gange har hun sovet 3 timer. De fleste dage er det 1,5 time, men det er bestemt ikke en sikkerhed.

Det er helt fint at hun ikke er den fødte dags-sover. Der er ingen tvivl om at hun trives. Mit problem er, at hun – som rigtig mange andre børn på 20 måneder – ikke rigtig er interesseret i at falde i søvn om aftenen. Jeg er flittig læser af din brevkasse, og jeg ved derfor både at det er helt normalt, og at du råder til at man først putter barnet når man ved at det kan falde i søvn, for så ganske langsomt ar rykke puttetidspunktet frem, over 5-6 uger. Et glimrende råd, og den del med at putte når vi ved at hun kan falde i søvn fungerer da også godt! Johanne får læst højt, får sunget, får lidt vand, putter sine bamser, og så lægger hun sig til at sove. Perfekt!

Problemet er, at der er så stor variation i hendes middagslur, at vi har rigtig svært ved at finde et fast puttetidspunkt om aftenen som kan danne udgangspunktet for fremrykningen. Vi plejede at putte hende kl. 19-19.30, om hun virkede træt eller ej, men da hun begyndte at tage 1,5 time om at falde i søvn, begyndte vi at putte hende 20.30, hvor hun plejede at falde i søvn. Så skete der til gengæld det, at hun er begyndt sommetider allerede at falde i søvn kl. 10.30 dagen efter. Så vågner hun jo allerede kl. 12, og så er det godt nok sent at blive puttet 20.30! Andre dage falder hun i søvn til normal tid, 11.30, men sover så 2.5 time, og vågner først kl. 14, hvor hun ”normalt” vågner kl. 13. Så er hun ikke træt endnu kl. 20.30, og det tager hende en times tid at falde i søvn.

Jeg ved at jeg nok burde vække hende kl. 13, men det har jeg godt nok svært ved, når hun endelig tager en lang lur! Jeg ved at du plejer at sige, at børn selv regulerer deres søvnbehov sådan at de for eksempel sover en længere middagslur, hvis de er vågnet tidligt om morgenen, eller sover længere om natten hvis de er vågnet tidligt af middagsluren. Ikke Johanne. Man kan på ingen måde regne med at hun selv reparerer ...

Annonce

... på sin søvn. Det er tit sket at hun kun har sovet 9 timer om natten, hvorefter vuggestuen fortæller at hun kun har sovet 50 minutter til middag. Jeg er helt med på at at det ikke er meningen med den senere putning til nat, at de skal forlænge deres middagssøvn eller sove længere om morgenen, men skal jeg virkelig vække hende efter 1,5 time, hvis hun kun har sovet 9 timer om natten?

Johanne sover i øvrigt ikke ret godt om natten. Hun har aldrig sovet igennem, og har altid haft brug for os om natten. Jeg er dog overbevist om, at den ekstra dårlige søvn vi oplever i øjeblikket er en fase som hører med til hendes alder. Nogle gange er hun vågen en times tid midt om natten, andre gange vågner hun ”bare” en gang i timen det meste af natten, og selvom jeg er med på at det får en ende, så synes jeg jo det er synd for hende, at hendes søvn er af så ringe kvalitet, når hun får så relativt lidt af den.

Mønstret synes at være, at hun falder i søvn om aftenen 7,5 time efter hun er vågnet af sin middagslur, og det ville jo være fint nok i en kort periode, men vi har ikke rigtig succes med at rykke det frem, og jeg synes det er voldsomt længe for hende at være vågen!

Der er rigtig mange tidspunkter at forholde sig til her, så for overblikkets skyld får du her et skema. Vi står op på samme tid om det er weekend eller hverdag, og Johanne får også sin lur på samme tid – med mindre hun falder i søvn i bilen eller klapvognen før:

06.30-7.00 Johanne vågner eller vækkes.
7.00 spiser morgenmad
08.30 afleveres i vuggestue, alleroftest med største glæde
11.15-11.30 puttes til lur
12.15-13.30 herimellem vågner Johanne. Oftest kl. 13.00, men ikke med nogen nævneværdig regelmæssighed
15.00 hentes
15.30 får noget at spise, da hun altid er skrupsulten om eftermiddagen. Det kan være et stykke brød eller en banan, en skål grøntsager eller hvad vi lige har
17.30-18.00 aftensmad – spiser det samme som mor og far. Spiser oftest ikke ret meget her.
Og her begynder tingene så at være så varierende, at jeg ikke kan sætte dem i skema. Johanne kommer i brusebad med mor eller far (vi skiftes til at putte, og den der ikke putter går i bad med hende), bliver tørret, får ble og nattøj på, får tilbudt en banan, et stykke brød eller noget grød. Spiser som oftest ikke særlig meget, men får det altid tilbudt. Bliver i øjeblikket puttet 7-7,5 time efter hun er vågnet af sin lur, med højtlæsning på skød og sang mens hun ligger i sin seng. Fordi der er så meget variation i luren, er der det også i puttetidspunktet om aftenen, og jeg kan derfor ikke regne ud hvordan vi får rykket det, så hun kan nå op på de 13-13,5 timers søvn i døgnet, som jeg ved man anbefaler i hendes alder.

Jeg glæder mig til at høre dine tanker!

Med venlig hilsen
Johannes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.