Putning aften og nat - 9 mdr.

8. juli 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Putning aften og nat - 9 mdr.

Hej Helen

Så har vi udfordringer igen med søvnen herhjemme, eller rettere med putningen.
Vores datter (fra 1. Oktober) har i en meget lang periode været så nem at putte om aftenen. 9/10 aftener har jeg ammet hende, og så er hun døset hen, og lige inden hun er faldet helt i søvn er hun blevet lagt i sin seng, vendt sig på siden med hovedet ind i sin nusseklud, og lagt sig til at sove.

Den sidste uge har det været et helvede! Vi gør ingenting anderledes.
Aftenrutinen er den samme hver aften. Vi spiser aftensmad, hun leger en times tid efter maden. Så går vi ind og skifter ble og hun får nattøj på. Så får hun en portion aftengrød og en flaske med mme. Herefter børster vi hendes tænder, og så siger vi godnat til far. Så går jeg ind på hendes værelse hvor vi trækker gardinerne for og siger godnat til dagen, og jeg sætter mig med hende i stolen på hendes værelse og ammer hende.

Når hun viser tegn til at være færdig flytter jeg hende over i sengen, og så starter balladen. Hun bliver dybt ulykkelig! Jeg bliver ved hende og prøver at få hende til ro, men ender altid med at tage hende op. Det hjælper som regel heller ikke. Alt hvad der plejer at hjælpe gør hende bare mere sur. Nussen på ryggen, schhh sch, nusse panden, hånd på hoften, trykken på benene, osv.

De sidste aftener har vi så haft held med at bytte, og det er lykkes far at få hende til at falde i søvn, nok fordi han ikke er frustreret som jeg er. Jeg undrer mig bare over hvorfor det pludselig er så svært for mig/os at putte hende uden at hun skal græde ulykkeligt i 30-60 min. Det er meget hårdt synes jeg. :(

Det samme gør sig gældende om natten, hvor ...

Annonce

... jeg før enten har kunne lægge en hånd på hende og hjælpe hende videre i søvnen, og hvis ikke det har hjulpet har jeg ammet hende, og så har jeg uden problemer kunne lægge hende tilbage, og så faldt hun i søvn.
Nu vågner hun helt op, og jeg ender med at bruge 1-2 timer hver nat på at få hende til at sove igen. Og en amning gør hverken fra eller til. (Som jeg lige har skrevet i et andet brev, tror jeg slet ikke hun har brug for denne mere, men jeg prøver jo med det “våben” når hun bare virker helt frisk og vågen. Det hjælper som sagt heller ikke).

Også om natten kan det hjælpe at far tager over, men igen, så forstår jeg ikke hvad det er der sker? Er det seperationsangsten der tricker hende?

Vores rytme i løbet af dagen er stort set ens hver eneste dag, og tidspunkter for mad og lure er også faste +- 30-60 min.
Hun er en engel dagen lang. Den gladeste og dejligste lille pige. Hun er meget tryg generelt, og viser stor tillid til andre mennesker også.

Hun sover typisk 2,5 time samlet på 2 lure og 11-12 timer om natten, med den ene opvågning. Om dagen falder hun i søvn i barnevogn ved at jeg triller hende på stedet i 5 min.

Hun kravler, rejser sig op ad alt, går rundt om ting, går lange “ture” frem og tilbage med sin gåvogn, og danser, så hun er motorisk rigtig godt med. Og af samme grund forsøger jeg at give hende trykmassage ofte.

Hun sover også med hævet hovedegærde, da vi før har haft væske på øret, og har endnu ikke fået sat sengen ned igen.

Hun har 6 tænder, og jeg ved ikke om der er flere på vej, da jeg ikke må se ind i hendes mund..

Jeg ser frem til at høre dine tanker.

Med venlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina