Brev:
Søvn og virkelig slemme nætter
2. juni 2020
Alder:
6 mdr.
Søvn og virkelig slemme nætter
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål vedr. min søns søvn, som jeg håber, du kan hjælpe med.
Han kom på eget værelse, da han blev 6 mdr. for tre uger siden. Den første uge gik det virkelig fint. Han blev puttet kl. 21 og så ammede jeg ham kl. 2 og kl. 5 og så stod vi op kl. 7. Og den rutine fortsatte mere eller mindre den første uge. Det skal dog siges, at det virkelig var en luksus-rutine for mig, som nok havde stået på en månedstid. Ellers har jeg virkelig været vant til mange opvågninger, hvilket også var grunden til, at han kom på eget værelse.
Men de sidste to uger har nætterne igen virkelig været slemme. Vi har altid gjort meget ud af at putte ham i barnevognen, hvor han sover alle sine lurer om dagen, uden at skulle vugge ham i søvn. Og om aftenen har vi prøvet at puttet ham i hans seng, sunget en sang, sagt godnat og gået ud. Men vi er selvfølgelig gået ind til ham, når han giver lyd fra sig. Dog har jeg også ofte ammet ham til ro på de lidt hårdere dage.
De sidste to uger, har han næsten kun ville falde i søvn i barnevognen, hvis vi har vugget ham lidt og når vi putter ham i hans seng om aftenen, bliver han helt vildt ked af det. Og jeg render inde ved ham hver/hveranden time om natten. Jeg ammer ham 2-3 gange om natten- nok også for min egen skyld, fordi jeg ved, at det er en nem måde at få ham til at falde til ro på, fordi jeg virkelig er træt efterhånden.
Han spiser mad tre gange om dagen.
Grød med frugtmos til morgenmad
Grøntsagsmos med kød eller grød til middag ...
...
Grøntsagsmos med kød og lidt frugt til dessert om aftenen.
Om eftermiddag får han små smagsprøver af forskellige ting. Og så ammer jeg ham nok ca. 5 gange om dagen og 2-3 gange om natten.
Det skal dog også siges, at han nu kan være længere tid vågen om dagen og derfor springer vi hans powernap over og vi putter ham kl. 20, så der er også lavet (naturligt) om på rutinen For nylig.
Men jeg kan virkelig ikke finde ud af, hvad pokker det er der gør, at han er så svær at få til at sove og evt. også sove videre om natten, uden at have brug for trøst og mad. Jeg forsøger virkelig at amme ham hver gang han skal puttes om dagen - også efter mad.
Jeg kan mærke, at vi får lavet nogle dårlige vaner, fordi jeg også bare er rigtig træt. Så et par gange er jeg blevet “narret” til at tage ham med ud i stuen igen og også med ind fra barnevognen, efter han er blevet puttet, fordi han pludselig ikke virker træt mere. Han sparker rundt med arme og ben og snakker og griner og smiler, når jeg kommer ind/ud til ham. Og så har jeg været nødt til at køre lidt rundt med barnevognen, når han skulle sove og jeg har faktisk også ammet ham til ro et par aftener igen. Nogle gange vågner han også omkring kl. 4.30 og virker frisk og jeg kan se, at jeg ikke får ham til at sove mere. Men så har jeg taget ham med ind i vores seng og så er han faldet i søvn og har sovet et par timer mere.
Det blev lidt en lang forklaring, men der er jo så mange ting, der kan spille ind med det søvn. Jeg håber, du har et par gode råd :-)