Søvn og virkelig slemme nætter

2. juni 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn og virkelig slemme nætter

Hej Helen,

Jeg har et spørgsmål vedr. min søns søvn, som jeg håber, du kan hjælpe med.

Han kom på eget værelse, da han blev 6 mdr. for tre uger siden. Den første uge gik det virkelig fint. Han blev puttet kl. 21 og så ammede jeg ham kl. 2 og kl. 5 og så stod vi op kl. 7. Og den rutine fortsatte mere eller mindre den første uge. Det skal dog siges, at det virkelig var en luksus-rutine for mig, som nok havde stået på en månedstid. Ellers har jeg virkelig været vant til mange opvågninger, hvilket også var grunden til, at han kom på eget værelse.

Men de sidste to uger har nætterne igen virkelig været slemme. Vi har altid gjort meget ud af at putte ham i barnevognen, hvor han sover alle sine lurer om dagen, uden at skulle vugge ham i søvn. Og om aftenen har vi prøvet at puttet ham i hans seng, sunget en sang, sagt godnat og gået ud. Men vi er selvfølgelig gået ind til ham, når han giver lyd fra sig. Dog har jeg også ofte ammet ham til ro på de lidt hårdere dage.

De sidste to uger, har han næsten kun ville falde i søvn i barnevognen, hvis vi har vugget ham lidt og når vi putter ham i hans seng om aftenen, bliver han helt vildt ked af det. Og jeg render inde ved ham hver/hveranden time om natten. Jeg ammer ham 2-3 gange om natten- nok også for min egen skyld, fordi jeg ved, at det er en nem måde at få ham til at falde til ro på, fordi jeg virkelig er træt efterhånden.

Han spiser mad tre gange om dagen.
Grød med frugtmos til morgenmad
Grøntsagsmos med kød eller grød til middag ...

Annonce

...
Grøntsagsmos med kød og lidt frugt til dessert om aftenen.
Om eftermiddag får han små smagsprøver af forskellige ting. Og så ammer jeg ham nok ca. 5 gange om dagen og 2-3 gange om natten.

Det skal dog også siges, at han nu kan være længere tid vågen om dagen og derfor springer vi hans powernap over og vi putter ham kl. 20, så der er også lavet (naturligt) om på rutinen For nylig.

Men jeg kan virkelig ikke finde ud af, hvad pokker det er der gør, at han er så svær at få til at sove og evt. også sove videre om natten, uden at have brug for trøst og mad. Jeg forsøger virkelig at amme ham hver gang han skal puttes om dagen - også efter mad.

Jeg kan mærke, at vi får lavet nogle dårlige vaner, fordi jeg også bare er rigtig træt. Så et par gange er jeg blevet “narret” til at tage ham med ud i stuen igen og også med ind fra barnevognen, efter han er blevet puttet, fordi han pludselig ikke virker træt mere. Han sparker rundt med arme og ben og snakker og griner og smiler, når jeg kommer ind/ud til ham. Og så har jeg været nødt til at køre lidt rundt med barnevognen, når han skulle sove og jeg har faktisk også ammet ham til ro et par aftener igen. Nogle gange vågner han også omkring kl. 4.30 og virker frisk og jeg kan se, at jeg ikke får ham til at sove mere. Men så har jeg taget ham med ind i vores seng og så er han faldet i søvn og har sovet et par timer mere.

Det blev lidt en lang forklaring, men der er jo så mange ting, der kan spille ind med det søvn. Jeg håber, du har et par gode råd :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!