Baby sover dårligt

26. maj 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Baby sover dårligt

Kære Helen

Jeg er så heldig at have fået en datter for 5 uger siden, som er meget sød og generel trives godt. Hun har 2 ældre brødre på 2 og 3 år, så der er virkelig gang i det lille hjem!

Fødslen var hurtig og god - ingen komplikationer, hun vejede 3700g og født 12 dage over termin. Hun er flaskebarn fra start, da mine to tidligere ammeforløb gik rigtig dårligt med sygdom og ikke nok mad til baby.
Pga. lidt hård mave i starten, får hun nu laktulose og grøn allomin, der har fået ok styr på maven. Afføringen kan stadig være hård, men hun kæmper ikke med den, som før.

Ind til for 14 dage siden har hun sovet fint om natten - op til 3-4 timer i streg, men været mere urolig om dagen. Det har hele tiden været svært at få hende til at sove om dagen, hvor hun skal være på armen eller rokkes. Vi tog slyngevuggen i brug, hvilket har hjulpet os, men det er som om der skal mere og mere rokkeri til, før hun falder til ro.

Vi har dog været nød til at lægge hende en del i den, da vi fx ved måltider er nød til at være begge forældre på de andre børn, der endnu skal have hjælp til maden. I sådanne situationer er vi nød til at "placere" hende, hvilket jeg ikke har været meget for, men vi er ved 3. barn også nød til at være pragmatiske i vores løsninger.

De sidste 14 dage har hun været meget urolig, også om natten. Hun tager som regel første stræk i 3-4 timer fra 20-midnat -ish, og derefter vågner hun meget. Typisk har hun 1-2 vågne timer midt på natten, hvor hun er overtræt og ikke kan finde ro. Jeg giver hende mad fra flaske, bøvser hende af, lægger hen ned, når hun er faldet i søvn, men hun vågner lynhurtigt herefter igen. Hver gang jeg lægger hende fra mig, går der max 15 min., så er hun vågen igen.
Mit indtryk er ikke, at hun hverken har ondt eller er sulten. Hun afviser tit flasken, og vil egentligt gerne have sut, men river den hele tiden ud med de fægtende arme. Vi svøber hende, men det bliver hun rasende over ...

Annonce

... efter 10 min., hvis ikke hun er faldet i søvn.

I løbet af dagen sover hun kun max 1 time af gangen, hvor hun skal være ovenpå mig eller rokkes i barnevognen. Så snart vognen er stoppet, vågner hun efter 15 min. - uanset om hun før det har sovet i 1 time, hvor jeg har gået rundt.

Grunden til at jeg skriver er, at jeg er bekymret for denne tendens. Jeg er jo relativt erfaren nu, men har ikke set det samme hos de ældre børn. De har sovet fint både nat og dag, selvom der selvfølgelig også skulle noget til. Når de har sovet, har de dog taget 2-3 timer, og om natten var det ikke noget problem heller.

Jeg ved der er tigerspring osv., men de tager da ikke 14 dage nu?

Jeg er bekymret for at give hende dårlige søvnvaner, hvor hun kun sover på mig, er i slyngevugge hele tiden/skal rokkes i barnevognen, da jeg simpelthen ikke har tid til at give hende dårlige vaner. Jeg har 2 andre børn også, og kan ikke være så træt hele tiden/have en grædende baby på armen, mens jeg skal servere aftensmad.
Og så er det jo dårligt for hendes udvikling, at hun ikke sover nok.

Vi kan dog ikke lave om på vores rammer, hvor der bare er mere larm og kaos omkring hende, og hun fx skal med og hente/bringe de store hver dag. Jeg kan ikke give hende al den ro, hun måske har brug for, og det tynger mig lidt.

Derfor vil jeg gerne høre, om du kan hjælpe mig med hvad jeg skal fokusere på? I stedet for at gå i gang med for mange ting tænker jeg, at det er smartest at lægge fokus 1 sted, og så koncentrere mig fuldt om det.

Lige pt. øver jeg mig på at gå med vognen hver dag, hvor jeg håber på at hun vænner sig mere og mere til at sove uden at jeg går med vognen. Prøver at gå, og stoppe efter at hun sover, og så se hvor længe der går.

Hun spiser forresten godt, og spiser fine portioner af gangen (120 ml), hvorfor jeg tænker at hun burde sove længere stræk.

Tusind tak for en fantastisk brevkasse, som jeg efterhånden har fuldt i nogle år :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland