Problemer med at falde i søvn

6. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Problemer med at falde i søvn

Hej Helen

Vores dreng på 2,5 har pludselig store problemer med at falde i søvn om aftenen.
Han er fornyligt flyttet på nyt værelse OG i juniorseng - og den første uge gik over al forventning. Han faldt i søvn, dog efter noget tid, men ellers uden problemer og uden at stå op.

Vi gør som vi plejer med putteritual. Efter han har fået nattøj på, får han et aftensmåltid - ofte rugfras med mælk eller havregrød. Vi ser et afsnit af Peter Pedal eller lignende eller læser en bog imens.

Men allerede her starter problemerne - lige så snart vi er færdige, bliver han ked af det. Enten er det den forkerte bog, eller også er han mere sulten. Masser af overspringshandlinger.

Vi børster tænder og går herefter ind på værelset, hvor vi læser godnathistorie og synger en sang, oftest hvor vi sidder sammen i sengen med dynen omkring. Og når vi er færdige er problemet der igen - at det er den forkerte sang eller han hellere ville have siddet anerledes, han har ikke den rigtige bamse osv osv.

Vi får endelig forhandlet os ud af værelset med ham liggende i sengen, men der er uro, han bliver pylret og ...

Annonce

... ked af det, kalder på os eller kommer ud til os.

Vi kan ikke helt finde ud af hvad problemet er? Vi ved godt at alderen har rigtig meget at sige her. Samtidig har vi også tænkt på om den nye hverdag i dagplejen ifm Corona påvirker ham meget. De er jo ude rigtig meget og det er en anden måde det hele foregår på.

Lidt om vores dagsrytme:

Han vågner ca. 6.30. Nogle gang er vi nødt at vække ham.

Middagsluren er 13-15 (her bliver han ofte vækket). Han har før sovet allerede fra 12.30 men ifm søvnproblemerne har vi snakket med dagplejemor om at forkorte luren lidt. Men vi er i tvivl om det er bedre fortsat at putte ham lidt tidligere og så tage ham tidligere op igen?

Aftensmad ca. 17.30-18

Godnat måltid ca. kl. 19 og putning 19.30. Selve ritualet tager ca. 15 min.

Men lige i tiden falder han først i søvn et sted mellem 21-22 hvilket jo er alt alt for sent. Her imellem er vi ofte inde hos ham for at berolige ham og give flere krammere mv. Nogle gange argumenterer han for forskellige ting andre gange er han ked af det.

Vi er ved at være lidt frustrerede.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.