Brev:
Problemer med at falde i søvn
6. maj 2020
Alder:
2 år, 6 mdr.
Problemer med at falde i søvn
Hej Helen
Vores dreng på 2,5 har pludselig store problemer med at falde i søvn om aftenen.
Han er fornyligt flyttet på nyt værelse OG i juniorseng - og den første uge gik over al forventning. Han faldt i søvn, dog efter noget tid, men ellers uden problemer og uden at stå op.
Vi gør som vi plejer med putteritual. Efter han har fået nattøj på, får han et aftensmåltid - ofte rugfras med mælk eller havregrød. Vi ser et afsnit af Peter Pedal eller lignende eller læser en bog imens.
Men allerede her starter problemerne - lige så snart vi er færdige, bliver han ked af det. Enten er det den forkerte bog, eller også er han mere sulten. Masser af overspringshandlinger.
Vi børster tænder og går herefter ind på værelset, hvor vi læser godnathistorie og synger en sang, oftest hvor vi sidder sammen i sengen med dynen omkring. Og når vi er færdige er problemet der igen - at det er den forkerte sang eller han hellere ville have siddet anerledes, han har ikke den rigtige bamse osv osv.
Vi får endelig forhandlet os ud af værelset med ham liggende i sengen, men der er uro, han bliver pylret og ked af det, kalder på os eller kommer ud til os.
Vi kan ikke helt finde ud af hvad problemet er? Vi ved godt at alderen har rigtig meget at sige her. Samtidig har vi også tænkt på om den nye hverdag i dagplejen ifm Corona påvirker ham meget. De er jo ude rigtig meget og det er en anden måde det hele foregår på.
Lidt om vores dagsrytme:
Han vågner ca. 6.30. Nogle gang er vi nødt at vække ham.
Middagsluren er 13-15 (her bliver han ofte vækket). Han har før sovet allerede fra 12.30 men ifm søvnproblemerne har vi snakket med dagplejemor om at forkorte luren lidt. Men vi er i tvivl om det er bedre fortsat at putte ham lidt tidligere og så tage ham tidligere op igen?
Aftensmad ca. 17.30-18
Godnat måltid ca. kl. 19 og putning 19.30. Selve ritualet tager ca. 15 min.
Men lige i tiden falder han først i søvn et sted mellem 21-22 hvilket jo er alt alt for sent. Her imellem er vi ofte inde hos ham for at berolige ham og give flere krammere mv. Nogle gange argumenterer han for forskellige ting andre gange er han ked af det.
Vi er ved at være lidt frustrerede.
Med venlig hilsen
Mor