Brev:
8 mdr - 1 lur eller?
4. maj 2020
Alder:
8 mdr.
8 mdr - 1 lur eller?
Kære Helen,
Jeg har en skøn dreng på 8 mdr., som på det sidste har lavet nogle ændringer i hans rytme. Jeg søger derfor lidt vejledning i forhold til om vi burde arbejde hen imod 1 lur - Og hvordan vi kommer dertil.
Fra han var 4,5 måned gik han fra 3 til 2 lure om dagen, og har indtil nu trives fint sådan. Han sov indtil fornyeligt typisk 2 lure af 2-2,5 times varighed, og sov fra kl. 19.00-19.30 til kl. 06.30-7.00 afbrudt af 2-3 amninger. Dertil vil jeg lige sige, at han har aldrig haft problemer med at falde i søvn. Han sover lure i barnevognen om dagen, og i egen seng på eget værelse om natten. Han bliver lagt i henholdvis barnevognen / sengen, får sin sut og ligger sig typisk til at sove indenfor 5-10 min. Har aldrig kæmpet med hans søvn.
Hans nuværende døgn rytme ser således ud;
6.30-7; Vågner + ammes
7-7.30; Morgenmad
9-9.30; Første lur
10-10.30; Vågner + ammes
11-11.30; Frokost
13-13.30 - Mellemmåltid
14.00; Anden lur
15.30-16.00; Vågner + ammes
17-17.30; Aftensmad
19-19.30; Ammes + i seng til natten (ammes 0-1 gang om natten)
Hans første lur er begyndt at være ret problematisk. Ofte er denne lur en “kamp”. Han virker ikke specielt træt når jeg ligger ham ud. Han bliver ofte sur, og jeg skal gå frem og tilbage til barnevognen mange gange, og lige give ham sutten før han vil overgive sig. Nogle gange er jeg nød til at stå ude ved ham, og berolige ham før han vil sove. Noget han aldrig har haft behov for før. Første lur ender typisk med at vare alt imellem 30 min til 1 time.
Anden lur og putning til natten er fortsat intet problem, der ligger jeg ham som jeg plejer og giver ham sut efter max. 5-10 min så sover han.
Men jeg kan ikke blive klog på de udfordringer der er ved første lur. Jeg ved ikke lige hvad der ville være det bedste at gøre i denne her situation. Hvad tænker du om dette? Er det nu vi skal arbejde hen imod 1 lur eller?
Håber du kan hjælpe os med at blive klogere.
Med venlig hilsen
Rebecca