8 mdr - 1 lur eller?

4. maj 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 mdr - 1 lur eller?

Kære Helen,

Jeg har en skøn dreng på 8 mdr., som på det sidste har lavet nogle ændringer i hans rytme. Jeg søger derfor lidt vejledning i forhold til om vi burde arbejde hen imod 1 lur - Og hvordan vi kommer dertil.

Fra han var 4,5 måned gik han fra 3 til 2 lure om dagen, og har indtil nu trives fint sådan. Han sov indtil fornyeligt typisk 2 lure af 2-2,5 times varighed, og sov fra kl. 19.00-19.30 til kl. 06.30-7.00 afbrudt af 2-3 amninger. Dertil vil jeg lige sige, at han har aldrig haft problemer med at falde i søvn. Han sover lure i barnevognen om dagen, og i egen seng på eget værelse om natten. Han bliver lagt i henholdvis barnevognen / sengen, får sin sut og ligger sig typisk til at sove indenfor 5-10 min. Har aldrig kæmpet med hans søvn.

Hans nuværende døgn rytme ser således ud;

6.30-7; Vågner + ammes
7-7.30; Morgenmad

9-9.30; Første lur
10-10.30; Vågner + ammes
11-11.30; Frokost

13-13.30 - Mellemmåltid

14.00; Anden lur
15.30-16.00; Vågner + ammes
17-17.30; ...

Annonce

... Aftensmad

19-19.30; Ammes + i seng til natten (ammes 0-1 gang om natten)

Hans første lur er begyndt at være ret problematisk. Ofte er denne lur en “kamp”. Han virker ikke specielt træt når jeg ligger ham ud. Han bliver ofte sur, og jeg skal gå frem og tilbage til barnevognen mange gange, og lige give ham sutten før han vil overgive sig. Nogle gange er jeg nød til at stå ude ved ham, og berolige ham før han vil sove. Noget han aldrig har haft behov for før. Første lur ender typisk med at vare alt imellem 30 min til 1 time.

Anden lur og putning til natten er fortsat intet problem, der ligger jeg ham som jeg plejer og giver ham sut efter max. 5-10 min så sover han.

Men jeg kan ikke blive klog på de udfordringer der er ved første lur. Jeg ved ikke lige hvad der ville være det bedste at gøre i denne her situation. Hvad tænker du om dette? Er det nu vi skal arbejde hen imod 1 lur eller?

Håber du kan hjælpe os med at blive klogere.

Med venlig hilsen
Rebecca

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder