Brev:
Vågner under lur og om natten
19. april 2020
Alder:
7 mdr.
Vågner under lur og om natten
Hej.
Jeg har nu en stor dreng på 7 måneder. Han bliver sjovere og sjovere, men jeg har lige nogle spørgsmål og tanker jeg vil dele med dig.
Vi er ved at have fået en rigtig fin rytme. Den har dog rykket sig lidt den seneste uges tid. Hans døgn ser nogenlunde sådan ud:
6:30 vågner
7:15 får havregrød med frisk frugt til at gnave af og vand af kop
9:30 formiddagslur (sover normalt mellem 1,5-2,5 time inklusiv opvågninger hvor han skal trilles)
12:00 grøntsagsgrød, bondebrød med forskelligt pålæg og vand af kop
14:00 170 ml MME og puttes til lur (sover normalt mellem 1,5-2,5 time, afhængig af hvor lang hans formiddagslur var).
16:30 frugt og evt. Lidt bondebrød og vand af kop
18:00 stort set det samme aftensmad som os, som vi moser med ca 20 ml MME. Han får også noget at grætte i selv og vand af kop.
20:00 bliver puttet med 200 ml MME ( her opstår problemerne så, men det uddyber jeg senere).
Mellem 24:00-02:00 får han 200 ml MME
Ca kl. 6 får han 100 ml MME.
1. Får han nok MME i døgnet? Han drikker ikke altid hele flasken. Han får måske i gennemsnit 600 ml. I døgnet.
2. Til hans formiddagslure vågner han ALTID efter mellem 30-45 minutter hvor han SKAL trilles med i mellem 5-30 minutter for at sove videre. I den seneste uge har dette været rimelig nemt, da vi har været i sommerhus og han har kunne sove på terrassen. Men om lidt skal vi hjem til vores lejlighed på 2. Sal. Der plejer han at tage sin formiddagslur i sengen, da det er for bøvlet at rende op og ned af trapperne hele tiden til to lurer. Så der kommer han altid op efter de ca 45 min. Men han kan jo godt sove videre. Har du et råd til hvordan han får sig selv videre i søvnen? Han bliver puttet i klapvognen (city elite) i vågen tilstand og kan nemt falde i søvn uden at den triller. Så synes ikke at han burde blive "overrasket" over noget.
Vi har også problemet om eftermiddagen, men der er det kun måske 90 procent af gangene at han vågner, hvor den med formiddagsluren er helt sikker. Når man har fået ham til at sove igen vågner han ofte flere gange efterfølgende hvor man også kan få ham videre i søvnen ved at trille. ...
...
3. Han er meget tæt på at begynde at kravle. Han kan komme op på fire og står og rokker frem og tilbage. Det mener han også at han skal øve sig på ved puttetid. Når han er ved at være træt ved 20-tiden gør vi som vi plejer og putter ham i sin sovepose, lægger ham i tremmesengen og spiller det sædvanlige musik. Så får han flasken i sengen. Men nu vil han bare ikke længere have hele flasken eller sove, da han har for travlt med at komme om på maven og op på alle fire. Det kan nemt tage 30-60 minutter at putte ham.
Efter en halv time plejer vi at tage ham op lidt i ca 10 min. Derefter får han lidt af flasken igen og så falder han hurtigt i søvn. Men så falder han jo bare først i søvn 20:30/20:45, hvilket jeg tænker er lidt sent? Men til gengæld sover han så de tre kvarter længere i den anden ende. Hvad gør vi? Skal vi vente med at putte ham til 20:30 og indse at hans rytme bare er blevet rykket. Men hvad så hvis han starter på samme nummer der og så først falder i søvn 21:15? Eller er det bare en fase og skal vi holde fast i kl. 20:00-putningen, hvor han tydeligvis virker træt og så forsætte som vi gør?
4. Han er begyndt at vågne flere gange om natten. Han får kun de to flasker om natten og det er han helt tilfreds med, men han har flere gange brug for sutten eller at vi bare lige er der. Vi tager ham aldrig op og han falder oftest hurtigt i søvn igen. Er det normalt nok, at de sover ret uroligt i den alder? Hvor længe varer det? Jeg har en ide om at det bare er meget motorisk uro. Han sover som tidligere nævnt i en sovepose, og det har han gjort længe, da han ellers sparker dynen op over hovedet og det er jeg ikke helt tryg ved. Posen er ret stor, så der skulle være god plads til at bevæge sig i. Han sover i tremmeseng på sit eget værelse og har gjort det i en måned. Det fungerer rigtig godt. Nu har vi så været i sommerhus. Men her har han sovet i en weekend med gode madresser også på eget værelse, så det burde ikke have gjort nogen forskel. Han virker ganske tryg og tror ikke det er pga utryghed han vågner.
Håber du vil dele dine tanker med os.
Med venlig hilsen
Mor og far til Axel.