Rytme, søvn og mad - 6 mdr.

29. marts 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Rytme, søvn og mad - 6 mdr.

Hej Helen

Vi har haft lidt skiftende rytmer siden jeg skrev sidst, men som udgangspunkt ser vores dag som følgende ud:

07.00/07.30 Vågner, ammes og står op
08.00 Grød og vand af kop
09.30 Træt og ligges i barnevogn
Sover 3-4 timer
13.00-14.00 Ammes
Grøntsagsmos og vand af kop
Tager nogle gange en lur omkring kl 16/17 men ikke altid
Kl 17/18 Grøntsagsmos evt med kød i
Og så er hun ellers vågen og frisk indtil kl 19/20

Så skifter vi, går op i soveværelset og ammer i ca 40-50 min og så er hun måske træt ellers frisk og kommer med ned i stuen igen

Hun sover ikke før ca kl 22/23 hvor jeg går med op i seng. Skulle det endelig lykkes mig at få hende til at falde i søvn før, så vågner hun efter ca 15 min efter jeg er gået ud af soveværelset. Har også forsøgt at putte hende i egen seng, men så ligger hun bare vågen og nulrer med ...

Annonce

... fødderne :) og ellers laver hun en stor ble hvilket sker ofte.

Derefter sover hun til ca. kl 1.30/ ammer kort, 5.30/ ammer kort og sover.

Så mit spm er - bør hun ikke sove 3 lure om dagen og evt 2 og så komme tidligere i seng?

Hun er verdens nemmeste at putte om dagen men bestemt ikke om aftenen :)

Vi har forsøgt flaske igen efter dine råd, og den fra Hevea er lykkedes nogle gange - men bestemt ikke altid og aldrig mere end 50-70 ml... og så vil hun gerne amme bagefter... Hun ammer dog ikke så meget om dagen længere.

Det store problem er jo at jeg starter arbejde 1/5 og så går far hjemme med hende...

Har du gode råd til hvordan vi får hende til at sove tidligere på aftenen samt hvor meget mælk skal hun egentlig have nu?

Håber du har lidt fif :)

Hilsen

PS: Nogle gange tager hun 5 timer om morgenen istedet for 3-4 :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år