Vores søn har søvnassociations udfordringer - Hjææælp

20. marts 2020

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Vores søn har søvnassociations udfordringer - Hjææælp

Kære Helen

Vi har en dejlig og velfungerende søn, Gabriel på snart 14 mdr. Men vi lidt udfordringer med hans søvn.

Han har aldrig haft et super godt sovehjerte, men vi har da haft enkelte nætter, hvor han har sovet fint og hele natten (19.30-6.00) med en enkelt eller to opvågninger.

Fra december til februar har vi boet hos min mor i forbindelse med renovering af lejlighed og har nu boet hjemme i godt 1,5 måned. Dvs. at Gabriel har oplevet en del skift ift. Flytning, installering på eget værelse, vuggestuestart og, at måtte undvære mormor på daglig basis.

Da vi flyttede hjem, gik nætterne helt galt. Han vågnede flere gange om natten på eget værelse og græd helt vildt. Det er endt med, at han nu sover på vores værelse i egen seng. (På trods af renoveringen var at skabe et værelse til ham) Dvs. vi putter ham for så vidt muligt i egen seng, men han vågner hver nat og vil over og sove med mig.

Han er meget morglad og kan nogle gange græde helt vildt indtil jeg overtager putningen for at imødekomme hans behov. Men som regel klarer far det fint og de har i øvrigt et rigtig dejligt bånd.

Vores putning foregår ved at Gabriel bliver skiftet, får børstet tænder, bliver lagt i seng med eleveret sengegærde pga. væske i højre øre og her får han sin natflaske mens vi spiller stille musik. Når den er drukket, plejede han at vende sig om og ...

Annonce

... slumre ind. Men nu SKAL han op og sidde i favn og så lægges når han næsten sover. Nogle gange tager putningen 45 min. Men gråd og frustration for alle parter.

Vi aner ikke hvad vi skal gøre og vil bare så gerne have han kan sove godt om natten for hans udvikling. Han trives fint i dagtimerne og er ikke påvirket af opvågningerne – det er kun os, der er trætte.

Han sover to lure dagligt og også her er seancen ikke altid lige nem. Vi ønsker, at lære ham at ligge selv og slumre ind og, at vi ikke behøver sidde ved ham i op til 45 min. Eller det er sådan set ok vi skal sidde der, bare vi ikke skal have den der op i favn kamp med ham og skrål når vi forlader værelset i et par min og at han ikke nødvendigvis SKAL over til os hver nat.

Jeg har selvfølgelig læst både din bog og mange breve herinde som inspiration og i går puttede vi ham kl. 19.30 – han vågnede ca. kl. 21 og kom over til mig. Kl. 24 lagde jeg ham så i egen seng hvor han sov okay med 3-4 opvågninger/piv, hvor han selv fandt søvnen, og kom så over til os igen kl. 4 da han vågnede og rakte armene op til mig og græd og vågnede herefter kl. 6 frisk og frejdig som altid.

Jeg er gravid i 3. måned og er derfor ekstra drænet og har virkelig brug for guidelines. Vi har overvejet både søvn coach og tyngdepose, men jeg håber du kan give et godt råd eller to.

De bedste hilsner fra
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder