Hjælp til at sove - 14 mdr.

29. februar 2020

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Hjælp til at sove - 14 mdr.

Hej Helen

Jeg har en dreng på 14 mdr, som aldrig har været let at få til at sove, vi har lige siden han startede med at skulle putte, brugt alt mellem 1-3 timer. Jeg har et fast ritual omkring putningen men føler snart det er tid til et bedre for både han og jeg. Det ser det sådan her ud:

Kl 18.30 får han børstet tænder og nattøj på. Så går vi ind på hans værelse og sætter os i stolen ved siden af hans tremmeseng. Her får han en flaske mme Ca 200 ml imens jeg synger godnatsang for ham. Når det er gjort ligger han og falder i søvn i mine arme, det kan tage alt imellem 5 min og 1 time. Men som oftest rimelig hurtigt synes jeg. Så sidder jeg lidt, indtil jeg føler han er faldet godt i søvn og lægger ham derefter over i hans seng. Her sker det nogle gange at han vågner og så gentager vi at han ligger i mine arme indtil han sover og bliver lagt over igen.

Når han så sover så har han ca 2-3 opvågninger, hvor jeg skal op til ham, enten bare for at give ham sutten eller for igen at sidde med ham. Jeg går så selv i seng ved 22 tiden, og så kan kl. være imellem midnat og 02, hvor ham igen vågner og her kommer han så ind i vores seng og sover der resten af natten. Det sker 1 ud af 30 gange at han faktisk sover igennem hele natten i hans egen seng.

Det er primært mig, der står for at puttet, da min kæreste arbejde aften, men når han er hjemme gør han det også, men der har han endnu svære ved det end jeg (tænker vores søn, måske ikke helt kan finde ud af det, når det er far, da det ikke sker så ofte) men når han så er hjemme, er det noget frustrerende at den ene af os, næsten bruger hele aftenen på, at være ovenpå at få vores søn til at falde i søvn.

Han startede i dagpleje 1 december og har nærmest være syg, hver anden uge side... De sidste 4 uger indtil nu, har han haft megen hosten, snot og feber ...

Annonce

... on/off og hosten har været rigtig slem ifht hans søvn, da han hoster så meget at han nogle gange kaster op af det, så hverken han eller os har fået ret meget søvn. Synes han er ved at få det bedre, og derfor føler jeg også det er ved at være på tide at få gjort noget ved den putning, da jeg godt ved den ikke er optimal.

Det skal sige at jeg forinden han startede i dagpleje forsøgte mig med at ændre på putningen, men fik så mange forskellige "råd" af alle omkring mig, og prøvede også at søge ved egen hjælp på nettene, og til sidste blev det en stor rodebutik, jeg ikke kunne finde hoved og hale i. Vidste ikke, hvilke råd der var bedst at brug. Min søn er lidt af, hvad jeg vil kalde et tryghedsbarn, han har altid skulle kunne se mig /os, hvis vi forsvandt ud af syne så var han nærmest utrøstelig, dette er blevet bedre, men skal helst være lige i nærheden af mig /os. Alle de gange jeg har forsøgt mig med "bare at lægge ham i sengen " er han gået fuldkommen amok og til sidst begyndt at hyperventilere, hvis jeg ikke har taget ham op. Jeg brugte en uge på, at lægge ham ned, sige godnat og gå uden for døren, blive der 2 min gå ind igen op og trøste og gentage, indtil han som sagt begyndte at hyperventilere, så kunne jeg simpelthen ikke holde til det længere...

Ja sikke en lang smøre, men nu vil jeg simpelthen have et bedre ritual for vores begges skyld. Håber også det måske kan hjælpe på alle opvågningerne også. Jeg har prøvet, desværre forgæves at introducere ham for en bamse, sutteklud og lign, som han kunne sove med, men alt ender på gulvet. Desværre da jeg håbede at denne evt bamse, kunne erstatte både jeg selv og gerne også flasken

Så nu håber jeg så inderligt, at du kan hjælpe mig med et plan for, hvordan jeg skal gribe det her an, så det kan lykkedes denne gang

Hilsen
En lidt træt og desperat mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg