Nattesøvn 8 måneder

24. februar 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Nattesøvn 8 måneder

Kære Helen.

Tak for dit fine svar omkring dagsplan. Vi lader ham være sent oppe lidt tid endnu, så han også får mere tid med mig, når jeg starter på arbejde i næste uge. Det kan jo tænkes hans rytme ændrer sig, når far har barsel og ellers når han starter i vuggestue om 7 uger.

Som skrevet i tidligere brev, så sover han rigtig godt om dagen. To lange lure og falder selv i søvn i barnevognen.

Nattesøvnen er dog meget problematisk og jeg havde sådan håbet på bedring inden jeg starter på arbejde. Det gik fint om natten til han var cirka 3,5 måned. Siden da, har han stort set vækket mig hver time hele natten. En gang i mellem får jeg cirka 2 timers sammenhængende søvn. Jeg er helt overbevist om, at han har et søvnassociationsproblem. Jeg har lige haft ham til ørelægen for at udelukke at der er noget med ørerne. Nu hvor jeg starter på arbejde og far har barsel, vil vi gerne arbejde med hans nattesøvn, som giver så mange udfordringer.

Han vil IKKE sove i sin egen seng. Han har den fineste bedside-crip, men hvis han bliver lagt i den, så vågner han efter en halv time og er meget ked af det. Fordi der er så mange opvågninger om natten, har jeg egentlig givet op og lader ham sove ved siden af mig i dobbeltsengen (far går ind på kontoret, når han vågner første gang). Han sover som tidligere nævnt først omkring klokken 22, så vi går i seng på samme tidspunkt. Jeg kan godt lide at sove tæt med ham, men det betyder desværre ikke, at han ikke vågner nærmest hver time. Det virker slet ikke at holde en hånd på ham eller andet. Det eneste der virker er amning eller at tage ham op i armene og vugge ham.

Han sover stadig svøbt i sin dyne, da det så er nemmest at tage ham op i armene. Han ligger med begge ben oppe i luften og fægter rundt med arme og ben. Lader man ham ligge, så græder han. Når man tager ham op, så er der nogle opvågninger, hvor han hurtigt falder til ro i ens arme, nærmest det øjeblik han kommer op, men når man ligger ham i sengen, så begynder han igen at fægte rundt og sådan forsøger jeg typisk mange gange at få lov selv at sove videre. Det sker også ofte, at jeg kan lægge ham, men når jeg tror der er ro og jeg kan sove ved siden af ham, så begynder han igen. Nogle gange er det sværere at få ro på ham og han er meget urolig, selvom han er oppe i armene og jeg ved ikke helt, hvad det går ud på. Nogle gange tror jeg det er fordi han gerne vil ammes. Nogle gange virker det at sidde og hoppe med ham i sengen.

Jeg ammer ham cirka hver 2. eller hver 3. time. Som regel når jeg længe har siddet vågen og forsøgt at få ro på ham eller de gange, hvor han er meget urolig straks han vågner. Han er mere rolig efter amning, men kan stadig godt være svær at få lagt i seng og reagerer straks han bliver lagt, selvom han sover. Det betyder at min søvn er ...

Annonce

... ekstremt afbrudt og at jeg er meget vågen i løbet af natten og det smitter også af på ham, at jeg ofte bliver fortvivlet er træthed. Det er typisk rigtig slemt ved 3-tiden, men der er også dage hvor det er hele natten det er svært og så er der de gode dage, hvor jeg relativt nemt kan få ro på ham og hvor han sover 1,5-2 timer i træk.

Det har været sådan, at han blev helt ulykkelig, hvis far forsøgte at tage ham. Vi har dog nu ændret lidt i rutinerne til følgende:

Putteritual med en lille bog, hvor han sidder i hans seng (vi har også sat en himmel op for at gøre det mere huleagtigt) og bagefter bliver han ammet (han får også godnatgrød inden han kommer i seng). Han falder sjældent helt i søvn ved brystet, men skubber sig væk, når han har spist og så tager far over og går rundt med ham i armene og forsøger at putte ham i hans seng, hvor han registrerer det. Typisk bliver han meget ulykkelig, men to gange er det lykkedes, at han græder, men falder i søvn (det fungerer nemmere, når far putter ham nu han har accepteret at far er med - det tog cirka 4 dage, så var det godkendt). Men de to dage hvor han er faldet i søvn selv, er han alligevel vågnet efter 40 minutters tid.

Jeg håber derfor du har et forslag til hvordan vi skal håndtere det. Skal vi fortsætte med at putte ham som vi gør nu og arbejde på at han accepterer det og lærer selv at falde i søvn i egen seng?

Skal jeg stoppe med natamningerne og så amme ham sen aften og tidlig morgen? Er det synd for ham, da han jo ikke kan klokken og måske ikke forstår at han ikke bliver ammet klokken 2 og 4?

Hvordan skal jeg gribe de mange opvågninger an om natten? Det er mest effektivt at gå rundt med ham for at få ro på ham, men det synes jeg er så hårdt, så det gør jeg faktisk ikke. Jeg sidder med ham i armene i sengen, men uanset hvilken model, så gør det jo han falder i søvn i armene og vågner og efterspørger at sove sådan.

Hans far går ind på kontoret og sover omkring midnat fordi der er så mange opvågninger og han tager sig så også af storebror på 4 år, som også kan vågne om natten nogle dage.

Han trives eller rigtig fint. Vejer lidt over 9 kilo (er 8.5 måned gammel) og er en meget glad dreng. Han spiser rigtig fint, men ikke altid så meget morgenmad. Tænker det skyldes de mange natamninger. Om dagen sover han som nævnt rigtig fint (typisk 3 timer formiddag) og 1.5-2 timer sen eftermiddag. Nattesøvnen er cirka 10 timer fra 22 til ved 8-tiden.

Han er ikke begyndt at kravle endnu, men kryber rundt og kan også komme frem ved at sidde på numsen og hoppe. Han er generelt et meget harmonisk og roligt barn. Jeg har også en følelse af, at han har et godt sovehjerte og gerne vil sove, men nattesøvnen er bare kørt helt af sporet med dårlige vaner, som skal ændres.

Håber du har nogle gode råd.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os