Brev:
Vænnet til barnevogn
19. februar 2020
Alder:
3 mdr.
Vænnet til barnevogn
Kære Helen
Jeg skriver til dig angående min 11 uger gamle datter.
Overordnet set er hun en pige, der trives både fysisk og mentalt. Hun blev forløst med hård kop efter en lang fødsel med forudgående igangsætning. Allerede umiddelbart efter fødslen var hun meget ulykkelig og på trods af at hun søgte brystet rigtig fint og suttede godt, blev vi nødt til at supplere næsten hver amning med modermælkserstatning på flaske. Dette fungere umiddelbart fint, selvom nætterne med både amning og flaske, kan være lidt hårde. Hun har siden fødslen taget rigtig fint på og er nu en stor pige på 6,2 kg. Hun følger sin udvikling rigtig fint og har således siden 6-7 ugers alderen kunne ligge længe på maven og holder hovedet flot. Der er god kontakt og masser af smil og pludren.
Men hendes søvn om dagen har altid været en udfordring. Fra hun var 4 til hun var 7-8 uger havde hun koliklignende gråd hver eftermiddag/aften fra kl. 14-15 til hun faldt i søvn udmattet kl. 18-20. Dette er heldig ophørt efter 3 besøg ved kraniosakral-terapeut. Vi har fra omkring 5 ugers alderen brugt slyngvugge til hendes lure om dagen og denne er siden gråden satte ind blevet suppleret med en motor, der vugger hende konstant. Når vi er hjemme og bruger vuggen har hun en rimelig dagsrytme, hvor hun sover fint om natten, men mere sparsomt sidst på dagen.
Hun vågner stort set altid omkring kl. 05 (uanset hvornår hun bliver puttet). Herefter er hun vågen i ca. 1,5 timer, hvor hun først pusles og ammes og derefter leger vi og giver hende så en flaske (oftest forudgået af fornyet amning) inden hun puttes ved 6.30-7.00 tiden. Her tager hun ofte en lur på 2-3 timer. Resten sf dagen er hendes søvnmønster meget varierende men sjældent lure over 1 times varighed.
Jeg forsøger (hvis vejret tillader det) at få den næste lur til at være i barnevognen, men det er her jeg møder store udfordringer. Hun vil IKKE hverken ligge eller sove i vognen. Jeg synes snart jeg har forsøgt alt. Først brugte jeg en sleepbag svøbte hende i den, så hun ikke skulle have så meget overtøj på. Siden har jeg forsøgt med en lift, ulddragt og dyne. Jeg har også forsøgt samme bare uden liften. Til at starte med havde vi ingen “underholdning” i vognen, men har nu sat en barnevognsbog ind i kanten og en uro op. Dette gør at hun kan ligge i vognen 5-10 minutter, men herefter bliver hun meget ked sf det og skriger højlydt. Hun bruger ikke sut, men en sjælden gang kan jeg få hende til at tage sutten i barnevognen og så sker det at hun falder i søvn. Men oftest må vi opgive turen uden søvn efter 5-10 min med gråd (nogle gange så voldsomt at jeg må tage hende op for at få ro på hende). Lykkes det hende at falde i søvn sover hun max 30-45 min uanset at jeg holder vognen kørende.
Om dagen kan jeg således kun få hende til at sove i vuggen og når vi er ude kun ganske korte powernaps ved brystet, når hun bliver tilpas træt. Tager jeg vuggen med ud fx. ved familiebesøg, sover hun som derhjemme. Det betyder at vi ofte afholder os fra de helt store aktiviteter i løbet af dagen og når jeg eksempelvis er i mødregruppe, sover hun først, når vi kommet hjem. Efter en “mislykket” barnevognstur kan jeg ofte putte hende direkte hjem i slyngvuggen og hun faldet her i søvn uden problemer. Jeg har forsøgt at amme hende med køredragten på og puttet hende i vognen halvt sovende, men også her vågner hun efter 30 min.
Har du nogle forslag til hvordan vi får hende vænnet til at sove i barnevognen (istedet for vuggen) om dagen?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Joan