Vænnet til barnevogn

19. februar 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vænnet til barnevogn

Kære Helen

Jeg skriver til dig angående min 11 uger gamle datter.

Overordnet set er hun en pige, der trives både fysisk og mentalt. Hun blev forløst med hård kop efter en lang fødsel med forudgående igangsætning. Allerede umiddelbart efter fødslen var hun meget ulykkelig og på trods af at hun søgte brystet rigtig fint og suttede godt, blev vi nødt til at supplere næsten hver amning med modermælkserstatning på flaske. Dette fungere umiddelbart fint, selvom nætterne med både amning og flaske, kan være lidt hårde. Hun har siden fødslen taget rigtig fint på og er nu en stor pige på 6,2 kg. Hun følger sin udvikling rigtig fint og har således siden 6-7 ugers alderen kunne ligge længe på maven og holder hovedet flot. Der er god kontakt og masser af smil og pludren.

Men hendes søvn om dagen har altid været en udfordring. Fra hun var 4 til hun var 7-8 uger havde hun koliklignende gråd hver eftermiddag/aften fra kl. 14-15 til hun faldt i søvn udmattet kl. 18-20. Dette er heldig ophørt efter 3 besøg ved kraniosakral-terapeut. Vi har fra omkring 5 ugers alderen brugt slyngvugge til hendes lure om dagen og denne er siden gråden satte ind blevet suppleret med en motor, der vugger hende konstant. Når vi er hjemme og bruger vuggen har hun en rimelig dagsrytme, hvor hun sover fint om natten, men mere sparsomt sidst på dagen.

Hun vågner stort set altid omkring kl. 05 (uanset hvornår hun bliver puttet). Herefter er hun vågen i ca. 1,5 timer, hvor hun først pusles og ammes og derefter leger vi og giver hende så en flaske (oftest forudgået af fornyet amning) inden hun puttes ved 6.30-7.00 tiden. Her tager hun ofte en lur på 2-3 timer. Resten sf dagen er hendes søvnmønster meget varierende men sjældent lure over 1 times varighed.

Jeg forsøger ...

Annonce

... (hvis vejret tillader det) at få den næste lur til at være i barnevognen, men det er her jeg møder store udfordringer. Hun vil IKKE hverken ligge eller sove i vognen. Jeg synes snart jeg har forsøgt alt. Først brugte jeg en sleepbag svøbte hende i den, så hun ikke skulle have så meget overtøj på. Siden har jeg forsøgt med en lift, ulddragt og dyne. Jeg har også forsøgt samme bare uden liften. Til at starte med havde vi ingen “underholdning” i vognen, men har nu sat en barnevognsbog ind i kanten og en uro op. Dette gør at hun kan ligge i vognen 5-10 minutter, men herefter bliver hun meget ked sf det og skriger højlydt. Hun bruger ikke sut, men en sjælden gang kan jeg få hende til at tage sutten i barnevognen og så sker det at hun falder i søvn. Men oftest må vi opgive turen uden søvn efter 5-10 min med gråd (nogle gange så voldsomt at jeg må tage hende op for at få ro på hende). Lykkes det hende at falde i søvn sover hun max 30-45 min uanset at jeg holder vognen kørende.

Om dagen kan jeg således kun få hende til at sove i vuggen og når vi er ude kun ganske korte powernaps ved brystet, når hun bliver tilpas træt. Tager jeg vuggen med ud fx. ved familiebesøg, sover hun som derhjemme. Det betyder at vi ofte afholder os fra de helt store aktiviteter i løbet af dagen og når jeg eksempelvis er i mødregruppe, sover hun først, når vi kommet hjem. Efter en “mislykket” barnevognstur kan jeg ofte putte hende direkte hjem i slyngvuggen og hun faldet her i søvn uden problemer. Jeg har forsøgt at amme hende med køredragten på og puttet hende i vognen halvt sovende, men også her vågner hun efter 30 min.

Har du nogle forslag til hvordan vi får hende vænnet til at sove i barnevognen (istedet for vuggen) om dagen?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Joan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre