Hvordan skaber vi en rytme der følger klokken?

16. februar 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hvordan skaber vi en rytme der følger klokken?

Hej Helen.

Tak for tidligere svar.

Vi har stadig problemer med vores søns søvn og vi har virkelig problemer med at få en fast rytme. Han virker på ingen måde til at kende klokken 😉

Det eneste nogenlunde faste er, at han bliver puttet mellem 20:30 og 21:30 og han vågner mellem 7 og 8. Så normalt sover han mellem 10 og 11 timer om natten. Dette er inklusiv ca 5 amninger. Nogle gange mere. Han vågner ca hveranden time for at spise. Nogle gange efter en time, sjældent går der 3 timer.

For en måneds tid siden kunne han tage stræk på 5 timer om natten og ammede kun 2 gange i løbet af hele natten...

Om dagen sover han i gennemsnit 3 timer i alt, oftest fordelt på 4 lurer, nogle få gange 3. Normalt sover han ikke mere end 45 minutter af gangen, selvom jeg synes at jeg har prøvet alle dine råd for at få ham videre i søvnen. Det har ikke været mulig at have ham i bad den seneste uges tid, da han har været i gips igen pga sine klumpfødder, men det er tidligere afprøvet med bad og det gjorde ikke en forskel.

Det at han ikke sover længere tid af gangen går jo nok, men det bekymrer mig at han kun sover 13 timer i døgnet. Nogle gange mindre.

Derudover er der ingen rytme i hans lure om dagen. Nogle gange er han træt en time efter han er vågnet, andre gange går der 3. Det er umuligt at få ham til at sove når han ikke er træt og samtidig synes jeg også det er synd at holde ham vågen når han tydeligvis er træt.

Vi gør tingene nogenlunde på samme måde hver dag:

Han vågner om morgenen hvor vi står op, han bliver skiftet og vi leger på legetæppet

Lur 1: ...

Annonce

... Han bliver ammet og puttet til formiddagslur i vuggen på sit værelse.
Vågner, leger lidt og får grød. Leger igen derefter.

Lur 2: Bliver ammet og puttet enten i barnevognen eller i vuggen.
Vågner og leger.

Lur 3: Bliver ammet og puttet i sin vugge

Vågner og hvis klokken er ved at være 17-18 får han grøntsagsmos, leger og bliver puttet i seng ved 21-tiden. Hvis klokken kun er omkring 15 leger han bare indtil han skal puttes til sidste lur.

Lur 4: Bliver ammet og puttet

Vågner, får grøntsagsmos og leger indtil han bliver puttet ved 21-tiden.

Grunden til at han ikke bliver puttet i barnevogn ved alle lure er at vi bor på anden sal og det er bøvlet at putte ham i barnevogn. Derudover kan den ikke stå under noget, så hvis det regner eller blæser meget kan han ikke sove ude.

Mine spørgsmål:

1. Er det er problem at han kun sover 13 timer i døgnet? Nogle gange mindre.

2. Hvordan får vi en mere fast rytme, hvor han bliver puttet lidt mere efter klokken?

3. Hvornår og hvordan skal/kan hans sengetid være tidligere om aftenen? Det ville være rart med lidt partid snart. Men han nægter at blive puttet tidligere og når han endelig sover, går jeg i seng sammen med ham for at få lidt søvn. Det tager hårdt på parforholdet.

Alt i alt er han jo en lækker dreng der trives. Sidst han blev vejet for snart en måned siden, vejede han 8,2 kg og han udvikler sig godt motorisk. Dog er han ofte pylret og man skal finde på nye spændende lege konstant. Mistænker at den korte lunte er fordi han et træt...

Håber du vil være behjælpelig igen med endnu et brev 😊

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder