Brev:
Udfordringer med søvn - 4 mdr.
1. februar 2020
Alder:
4 mdr.
Udfordringer med søvn - 4 mdr.
Kære Helen
Først tak for uendelig mange gode og brugbare svar.
Min sambo og jeg fik en lille datter i oktober 2019. Dicte er godt 4 måneder gammel nu. Hun er en glad og opmærksom lille sjæl, som spiser godt, tager på og vokser som hun skal. Motorisk er hun meget ivrig og kan vende sig fra ryg til mave og omvendt, hun er også begyndt på de første kravle bevægelser. Alt i alt er hun en lille aktiv pige som nyder at bruge sin krop.
Vores udfordring er hendes søvn. Hun sover sjældent mere end 2 timer i streg. Kun med undtagelse af hendes første nat pas som starter mellem kl. 18-20 afhængig af den sidste lur. Her kan hun sove 3, til 3 1/2 time.
Natten forløber således, at hun bliver puttet i vores seng- ammes (liggende) og falder i søvn ved siden af mig. Når vi går i seng flyttes hun til sin egen seng som står ved min side og er en “side vogn” til vores seng....og her starter balladen. Hun vil ikke falde til ro når vi flytter hende over. Hun basker med arme og ben (stadig sovende) til hun til sidst vågner og græder. Vi har prøvet at svøbe hende, hvilket hun ikke bryder sig om. Vi har holdt hånden på hendes mave etc. Altsammen uden held.
Det ender derfor med at hun sover i vores seng ved siden af mig, med egen dyne og med de forholdsregler som er for samsovning. Her “vågner” hun ca. hver time til halvanden fra kl 22 og frem til kl. 5-6 om morgenen. (Og ammes til ro igen, ganske korte amninger, da hun falder i søvn)
Vores dag ser sådan ud.
Vågner 5-6, ammes og leger- pludre og tumler med os i sengen frem til 7-7:30 her får en lur 30-40 min. (I mine arme)
Vi står op får tøj på og leger igen.
Efter ca. 2 timer er hun træt og klar til formiddags lur. Den er efterhånden også blevet til, at hun sover i mine arme, da hun græder og generelt ikke er vild ned barnevognen. Og har svært ved at sove selv om dagen. (vi tester barnevognen lidt hver dag).
I mine arme kan hun sove op til 2 timer og vil jo sikre mig hun får søvn nok så derfor bliver vognen oftere fravalgt da den indebærer gråd og kort lur.
Sen eftermiddag får hun enten en lur ca. 40 min i bærerselen, eller jeg ammer hende i vores seng og hun sover der, her sover hun gerne 2 timer hvis hun puttes efter kl. 16, men så oplever vi at hendes nattesøvn bliver forstyrret da hun gerne vil sove videre når hun vågner ved 18 tiden.
Så kære Helen håber du vil dele dine tanker så hele familien kan arbejde på at få et bedre søvn mønster.
På forhånd tak
Kærligste hilsner
Dictes mor