Udfordringer med søvn - 4 mdr.

1. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Udfordringer med søvn - 4 mdr.

Kære Helen

Først tak for uendelig mange gode og brugbare svar.

Min sambo og jeg fik en lille datter i oktober 2019. Dicte er godt 4 måneder gammel nu. Hun er en glad og opmærksom lille sjæl, som spiser godt, tager på og vokser som hun skal. Motorisk er hun meget ivrig og kan vende sig fra ryg til mave og omvendt, hun er også begyndt på de første kravle bevægelser. Alt i alt er hun en lille aktiv pige som nyder at bruge sin krop.

Vores udfordring er hendes søvn. Hun sover sjældent mere end 2 timer i streg. Kun med undtagelse af hendes første nat pas som starter mellem kl. 18-20 afhængig af den sidste lur. Her kan hun sove 3, til 3 1/2 time.

Natten forløber således, at hun bliver puttet i vores seng- ammes (liggende) og falder i søvn ved siden af mig. Når vi går i seng flyttes hun til sin egen seng som står ved min side og er en “side vogn” til vores seng....og her starter balladen. Hun vil ikke falde til ro når vi flytter hende over. Hun basker med arme og ben (stadig sovende) til hun til sidst vågner og græder. Vi har prøvet at svøbe hende, hvilket hun ikke bryder sig om. Vi har holdt hånden på hendes mave etc. Altsammen uden held.

Det ender derfor med at hun sover i vores seng ved siden af mig, med egen dyne og ...

Annonce

... med de forholdsregler som er for samsovning. Her “vågner” hun ca. hver time til halvanden fra kl 22 og frem til kl. 5-6 om morgenen. (Og ammes til ro igen, ganske korte amninger, da hun falder i søvn)

Vores dag ser sådan ud.
Vågner 5-6, ammes og leger- pludre og tumler med os i sengen frem til 7-7:30 her får en lur 30-40 min. (I mine arme)

Vi står op får tøj på og leger igen.
Efter ca. 2 timer er hun træt og klar til formiddags lur. Den er efterhånden også blevet til, at hun sover i mine arme, da hun græder og generelt ikke er vild ned barnevognen. Og har svært ved at sove selv om dagen. (vi tester barnevognen lidt hver dag).
I mine arme kan hun sove op til 2 timer og vil jo sikre mig hun får søvn nok så derfor bliver vognen oftere fravalgt da den indebærer gråd og kort lur.

Sen eftermiddag får hun enten en lur ca. 40 min i bærerselen, eller jeg ammer hende i vores seng og hun sover der, her sover hun gerne 2 timer hvis hun puttes efter kl. 16, men så oplever vi at hendes nattesøvn bliver forstyrret da hun gerne vil sove videre når hun vågner ved 18 tiden.

Så kære Helen håber du vil dele dine tanker så hele familien kan arbejde på at få et bedre søvn mønster.

På forhånd tak

Kærligste hilsner
Dictes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina