Står tidligt op - 6 mdr.

31. januar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Står tidligt op - 6 mdr.

Kære Helen.

Min søn bliver 6 mdr om et par dage. Han er den gladeste dreng. Som udgangspunkt kun sur/ked af det hvis han er sulten eller træt. Motorisk godt med.

Jeg skriver fordi han i løbet af den sidste måneds tid er begyndt at vågne klar til dagen kl 5.30/6.00 i stedet for omkring kl 7. Der er ikke ændret noget væsentligt i hans (søvn)rutiner op til, andet end at han naturligvis har behov for sin formiddagslur noget tidligere end før i tiden.

Hver morgen vågner han pludrende inde i sin seng på omkringnævnte tidspunkt. Jeg forsøger hver dag at tage ham ind til mig i sengen og amme han liggende, i håb om at han vil sove lidt videre. Det gjorde han i starten, men det sker aldrig nu. Faktisk gider han ofte slet ikke have bryst. Så ligger vi der i mørket, da jeg har et princip om, først at tænde lyset efter kl 6, for at understrege at det er nat, indtil han bliver lidt pylret eller jeg bliver træt af at blive basket i hovedet. Så starter dagen.

Jeg er ved at være temmelig udmattet af de tidlige morgner, selvom jeg går tidligere og tidligere i seng. Jeg forsøger hver dag at sove når han sover formiddagslur, men har desværre aldrig været typen der bare lige kan tage en lur, hvorfor jeg oftest ikke får sovet.

Udmattelsen har resulteret i, at intimiteten i mit parforhold pt. er stort set ikke-eksisterende, da jeg simpelthen ikke har overskuddet. Desuden kan jeg mærke at jeg ofte er temmelig bitter og sur på min dreng om morgenen, selvom jeg godt ved han ingenlunde kan gøre for sit ...

Annonce

... tidlige opvågningstidspunkt.

Jeg håber du vil se hans dagsrytme igennem og dele nogle tanker om, om der er noget vi kan gøre anderledes i håb om, at han sover lidt længere.

Han kan stadig kun holde sig vågen i ca 2 timer. Jeg kan nogle gange strække den til 2,5, men så er han også så træt at han er en værre pjevs.

5.30/6.00: Vågner i sin seng, pludrer. Forsøger at amme. Dagen starter.

7.00: Får lidt havregrød + vand af kop.

8.00/8.15: Ammes og puttes til formiddagslur. Her strækker jeg den med vilje.
Sover typisk 1,5 time.

Får lidt grød eller mos når han vågner af formiddagslur og vand af kop.

12.00/12.30: Ammes og puttes til middagslur. Sover typisk omkring 2 timer. Nogen gange 2,5.

Ammes når han er sulten efter han vågner.

16.30/17.00: Ammes og puttes til eftermiddagslur. Her vækker jeg ham ofte efter 30 min/45 min for at forhindre han ikke sover dagen væk, da jeg synes han oftere vågner 5.30 hvis han fx sover 5 timer i dagstid, og for at han ikke puttes for sent til natten, da min erfaring også er, at han vågner samme tidspunkt hvad enten han puttes kl 20 eller 21.30.

17.30/18.00 Lidt grøntsagsmos og vand af kop.

20.00/20.30 Ammes og puttes til natten. Der ligger ofte en amning mellem aftenmos og putning.

23.30/00.00 Ammes og sover videre.

03.00/04.00 Ammes og sover videre.

5.30/6.00 En ny dag starter.

Glæder mig til at høre fra dig. Han nægter i øvrigt fortsat at tage imod en sutteflaske, men det må jeg tage i en anden mail :)

Med venlig hilsen
Cecilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor