Brev:
Hvordan får vi god søvnrytme?
30. januar 2020
Alder:
4 mdr.
Hvordan får vi god søvnrytme?
Hej.
Min søn har søvnproblemer og har egentlig haft det i forskellige omfang siden han var en måned gammel.
Jeg har læst din bog om børn og søvn, hvilket har hjulpet mig til at sætte mine forventinger ned til ham. Dog vil jeg stadig gerne vende vores problematikker med dig. Han er 19 uger gammel.
Først lidt baggrundsinformation:
Axel er født med dobbelsidet klumpfod, hvoraf den højre er meget kompleks. Han har været i behandling for det siden han var en måned gammel, hvor han har fået lagt gips på hele benet en gang i ugen. Dette har også medført en køretur på 1 time hver vej.
D. 30. december fik han gipsen af, hvor han derefter d. 2. januar fik nogle sko på med en skinne imellem, der er det næste trin i behandlingen. Det var fødderne dog ikke klar til og han skulle derfor opereres under fuld narkose og have gips på i tre uger igen. Han får gipsen af på mandag, hvor vi så prøver med skinnen igen. Alt dette gør, at der hele tiden sker noget i hans liv, der ikke er specielt rart og det har helt sikkert også indflydelse på hans søvn. Men det er jo sådan det er, og det bliver vi jo nødt til at leve med.
Hans søvn:
Han har aldrig været et godt sovebarn... Det har dog fungeret rigtig godt at lade ham sove i en vikle i alle hans lurer i løbet af dagen. Der har han sovet alle lurer siden han var omkring 2 uger gammel. Der kunne han nemt sove 3 timer ad gangen.
Men da han jo er blevet en del tungere og ikke kan sove i viklen med skinnen på, begyndte vi en uges tid inden skinnerne kom på, at prøve at få ham til at sove i sin vugge inden for. Han har aldrig været glad for barnevognen, og da vi bor på 2. sal med dårlig mulighed for at lade en barnevogn stå udenfor, har vi ikke forsøgt at få ham til at sove udenfor. Han kan godt sove korte lurer i den, hvis man går en tur med ham.
Vi har prøvet at følge dine råd fra bogen og at amme ham inden sin lur og lægge ham mens han er søvning og ikke sover. Derefter bliver jeg hos ham til han sover, mens der kører noget afslappende musik og vugger hans vugge. Det kan tage alt fra 5 minutter til 2 timer. Meget sjældent 5 minutter. Derefter sover han mellem 20-45 minutter. Når han vågner efter 20 minutter er han tydligvis stadig træt og vågner med gråd. Man kan ikke få ham videre i søvnen ved at vugge ham og give ham sutten. Det har enkelte gange hjulpet at tage ham op kort og trøste ham, hvorefter at lægge ham igen, hvor han så kan sove videre i 20 minutter.
Når han vågner efter de 40 minutter virker han altid frisk og glad, så bliver vi nødt til at tage ham op. Dog bliver han bare hurtig pylret og virker træt igen - normalt inden for en time, men man kan ikke få ham til at sove igen efter en time. Normalt skal der gå 2-4 timer før han kan sove igen, og så skal man igennem hele turen igen, hvor det nemt kan tage en time at få ham til at sove.
Når vi så når hen på eftermiddagen/tidlig aften er han så træt at han er pylret næsten hele tiden. Her giver vi ham nogle gange en lur på 1,5-2 timer på armen, hvor han falder i søvn ved at vi går rundt med ham. Hvis ikke han får den lange lur, bliver han helt umulig og så er nattesøvnen også ødelagt.
Han har i et stykke tid sovet udmærket om natten. Han sover i en babynest i sin tremmeseng, der står op ad vores seng. I de to uger omkring nytår, hvor han havde gipsen af, sov han fantatisk om natten og havde stræk på 4-5 timer uden amning. Normalt har strækkene ligget på 3 timer. Efter han har fået gips igen har han sovet forfærdelig om natten. Han vågner mellem hver 1-2 timer, hvor han får bryst og er svær at få til at sove igen.
Han bliver puttet mellem kl. 21-22 og vi står op mellem 7-8.
Mad:
Han er 100 % ammebarn og amningen har stort set kørt problemfrit. Han spiser dog 10-14 gange i døgnet. Om dagen af ca 5 minutteres varighed. Om natten ca 10 min.
Vi har aftalt med vores sundhedsplejerske, at vi så småt vil begynde med grød. Det er prøvet én gang og han virker til at kunne lide det.
Generelt:
Som udgangspunkt er han glad barn og meget nysgerrig. Han er "kun" ked af det når han er træt og når hans fødder gør ondt/irriterer ham. Han trives godt og er en stor basse på 8,2 kg. Han udvikler sig også fint motorisk.
Han er ikke så stor fan af sut. Han vil godt have den en gang i mellem, men den hjælper ham ikke til at falde i søvn. Han bliver tvært imod nogle gange meget vred når man prøver at give ham den, når han skal puttes.
Spørgsmål:
Hvordan får vi en god rytme, hvor han tager nogle gode lurer om dagen? Han er meget ulykkelig når han ikke kan falde i søvn. Jeg vil ikke have at han skal græde sig selv i søvn og føle sig utryg, men det er heller ikke holdbar, at han kun kan sove i vores favn... Så har du en ide til, hvad vi kan arbejde med?
Med venlig hilsen
nogle meeeeeget trætte og efterhånden frustrerede forældre.