Hvordan får vi god søvnrytme?

30. januar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hvordan får vi god søvnrytme?

Hej.

Min søn har søvnproblemer og har egentlig haft det i forskellige omfang siden han var en måned gammel.

Jeg har læst din bog om børn og søvn, hvilket har hjulpet mig til at sætte mine forventinger ned til ham. Dog vil jeg stadig gerne vende vores problematikker med dig. Han er 19 uger gammel.

Først lidt baggrundsinformation:
Axel er født med dobbelsidet klumpfod, hvoraf den højre er meget kompleks. Han har været i behandling for det siden han var en måned gammel, hvor han har fået lagt gips på hele benet en gang i ugen. Dette har også medført en køretur på 1 time hver vej.
D. 30. december fik han gipsen af, hvor han derefter d. 2. januar fik nogle sko på med en skinne imellem, der er det næste trin i behandlingen. Det var fødderne dog ikke klar til og han skulle derfor opereres under fuld narkose og have gips på i tre uger igen. Han får gipsen af på mandag, hvor vi så prøver med skinnen igen. Alt dette gør, at der hele tiden sker noget i hans liv, der ikke er specielt rart og det har helt sikkert også indflydelse på hans søvn. Men det er jo sådan det er, og det bliver vi jo nødt til at leve med.

Hans søvn:
Han har aldrig været et godt sovebarn... Det har dog fungeret rigtig godt at lade ham sove i en vikle i alle hans lurer i løbet af dagen. Der har han sovet alle lurer siden han var omkring 2 uger gammel. Der kunne han nemt sove 3 timer ad gangen.

Men da han jo er blevet en del tungere og ikke kan sove i viklen med skinnen på, begyndte vi en uges tid inden skinnerne kom på, at prøve at få ham til at sove i sin vugge inden for. Han har aldrig været glad for barnevognen, og da vi bor på 2. sal med dårlig mulighed for at lade en barnevogn stå udenfor, har vi ikke forsøgt at få ham til at sove udenfor. Han kan godt sove korte lurer i den, hvis man går en tur med ham.

Vi har prøvet at følge dine råd fra bogen og at amme ham inden sin lur og lægge ham mens han er søvning og ikke sover. Derefter bliver jeg hos ham til han sover, mens der kører noget afslappende musik og vugger hans vugge. Det kan tage alt fra 5 minutter til 2 timer. Meget sjældent 5 minutter. Derefter sover han mellem 20-45 minutter. Når han vågner efter 20 minutter er han tydligvis stadig træt og vågner med gråd. Man kan ikke få ham videre i søvnen ved at vugge ham og give ham sutten. Det har enkelte gange hjulpet at tage ham op kort og trøste ham, hvorefter at lægge ham igen, hvor han ...

Annonce

... så kan sove videre i 20 minutter.

Når han vågner efter de 40 minutter virker han altid frisk og glad, så bliver vi nødt til at tage ham op. Dog bliver han bare hurtig pylret og virker træt igen - normalt inden for en time, men man kan ikke få ham til at sove igen efter en time. Normalt skal der gå 2-4 timer før han kan sove igen, og så skal man igennem hele turen igen, hvor det nemt kan tage en time at få ham til at sove.

Når vi så når hen på eftermiddagen/tidlig aften er han så træt at han er pylret næsten hele tiden. Her giver vi ham nogle gange en lur på 1,5-2 timer på armen, hvor han falder i søvn ved at vi går rundt med ham. Hvis ikke han får den lange lur, bliver han helt umulig og så er nattesøvnen også ødelagt.

Han har i et stykke tid sovet udmærket om natten. Han sover i en babynest i sin tremmeseng, der står op ad vores seng. I de to uger omkring nytår, hvor han havde gipsen af, sov han fantatisk om natten og havde stræk på 4-5 timer uden amning. Normalt har strækkene ligget på 3 timer. Efter han har fået gips igen har han sovet forfærdelig om natten. Han vågner mellem hver 1-2 timer, hvor han får bryst og er svær at få til at sove igen.
Han bliver puttet mellem kl. 21-22 og vi står op mellem 7-8.

Mad:
Han er 100 % ammebarn og amningen har stort set kørt problemfrit. Han spiser dog 10-14 gange i døgnet. Om dagen af ca 5 minutteres varighed. Om natten ca 10 min.
Vi har aftalt med vores sundhedsplejerske, at vi så småt vil begynde med grød. Det er prøvet én gang og han virker til at kunne lide det.

Generelt:
Som udgangspunkt er han glad barn og meget nysgerrig. Han er "kun" ked af det når han er træt og når hans fødder gør ondt/irriterer ham. Han trives godt og er en stor basse på 8,2 kg. Han udvikler sig også fint motorisk.

Han er ikke så stor fan af sut. Han vil godt have den en gang i mellem, men den hjælper ham ikke til at falde i søvn. Han bliver tvært imod nogle gange meget vred når man prøver at give ham den, når han skal puttes.

Spørgsmål:
Hvordan får vi en god rytme, hvor han tager nogle gode lurer om dagen? Han er meget ulykkelig når han ikke kan falde i søvn. Jeg vil ikke have at han skal græde sig selv i søvn og føle sig utryg, men det er heller ikke holdbar, at han kun kan sove i vores favn... Så har du en ide til, hvad vi kan arbejde med?

Med venlig hilsen
nogle meeeeeget trætte og efterhånden frustrerede forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor